۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تهدید به سرنگونی دولت نتانیاهو به دلیل پیشنهاد آتش بس در غزه

وزیران افراطی، نتانیاهو را به سرنگونی دولت وی درصورت پذیرش پیشنهاد آتش بس در غزه تهدید کردند.

عصر دیروز شنبه، دو وزیر بزالل اسموتریچ و ایتامار بن گویر، دولت بنیامین نتانیاهو تهدید کردند که در صورت موافقت اسرائیل با پیشنهاد جو بایدن درباره آتش بس، ائتلاف حاکم را منحل کرده و دولت را سرنگون خواهند کرد.

این تهدیدها در سایه رد گسترده وزرا و اعضای کنست، اعم از ائتلاف یا مخالفان، از هرگونه توافقی که ممکن است منجر به آتش بس و پایان جنگ جاری در نوار غزه شود، صورت می گیرد.

یک مقام آمریکایی هشدار داد که نتانیاهو ممکن است در واکنش به فشار شرکای راست افراطی خود مانع از این توافق شود.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، در بیانیه‌ای که در حساب‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: من اکنون با نخست‌وزیر صحبت کرده‌ام و به او گفته‌ام که بخشی از دولتی که با طرحی که بدون از بین بردن حماس و بازگرداندن همه گروگان‌ها به جنگ پایان می‌دهد، نخواهم بود.

بن گویر نیز با تاکید بر انحلال دولت گفت: این معامله با جزئیاتی که امروز منتشر شد به معنای پایان جنگ و کنار گذاشتن نابودی حماس است. این یک معامله تحقیرآمیز است و یک پیروزی برای حماس و تهدیدی برای امنیت اسرائیل است. این نشان دهنده شکست مطلق است.

گیدئون ساعار، از دیگر مخالفان، گفت: توافقی که با باقی ماندن حماس به عنوان یک نیروی حاکم و نظامی در غزه به پایان می‌رسد به این معنی است که تهدیدی که شهروندان اسرائیل به طور کلی با آن روبرو هستند، باقی خواهد ماند. این یک شکست اسرائیل و یک پیروزی برای حماس خواهد بود و پیامدهای آن بسیار گسترده خواهد بود.

اوریت استروک، وزیر افراطی، پیشنهاد خود را از سوی رئیس جمهور آمریکا رد کرد.

بنی گانتز وزیر کابینه نیز به نوبه خود درباره جنگ اظهارنظر کرد و گفت که ایالات متحده از ابتدای جنگ تعهد خود را به امنیت اسرائیل و بازگشت اسرا نشان داده است.

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، با تاکید بر ضرورت دستیابی به توافق با حماس، از نتانیاهو خواست که پیشنهاد آمریکا را بپذیرد. او متعهد شد از نتانیاهو حمایت کند و در صورت لجبازی اعضای راست افراطی آن از فروپاشی دولت جلوگیری کند.

جمعه گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد جدید اسرائیل برای دستیابی به آتش بس و تبادل اسرا با حماس را اعلام کرد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی خاطرنشان کردند که سخنرانی بایدن باعث افزایش فشار بر دولت اسرائیل برای تسریع حرکت در چارچوب پیشنهاد شد.

آینده دولت نتانیاهو با چالش بزرگی در ایجاد توازن بین فشارهای داخلی و خارجی با تشدید تنش های سیاسی در داخل دولت وی مواجه است.

 

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/politics/politics/cgjis-904081411/?pid=7&cid=902992371

→ خواندن مطلب قبلی

افزایش فشار خارجی و داخلی بر نتانیاهو

خواندن مطلب بعدی ←

انتشار عکس جسد یک سرباز اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *