شفاف سازی ارتش درباره آتش بس تاکتیکی

سخنگوی ارتش اسرائیل: آتش بس تاکتیکی از سطح سیاسی بر ارتش تحمیل شد.

ارتش اسرائیل صبح روز یکشنبه با اعلام آتش بس تاکتیکی تاکید کرد که یک کریدور بشردوستانه را در جنوب نوار غزه، از کرم شالوم به بیمارستان مرکزی باز می‌کند که از طریق آن کالاها حمل می‌شود و در اطراف آن آتش بس به مدت 11 ساعت در روز برقرار می‌شود.

اعلامیه فوق ظاهراً گالانت وزیر دفاع و نخست وزیر نتانیاهو را غافلگیر کرد که حتی گفتند این کار بدون موافقت وی انجام شده است، از سوی دیگر ارتش اسرائیل مدعی شد که این یک موضوع تاکتیکی است و در همین رابطه یک اطلاعیه شفاف سازی در مورد این موضوع منتشر کرد.

دفتر نتانیاهو تاکید کرد که نخست وزیر از این اقدام اطلاعی نداشته و او برای شفاف سازی با وزیر نظامی خود تماس گرفته است. وی حتی به نقل از جلسه هفتگی دولت افزود: من خبر باز شدن محور بشردوستانه را در رسانه‌ها شنیدم، گفتم برای من قابل قبول نیست و با آن موافق نیستیم، در این مورد تحقیق و تفحص وجود دارد.

هاگاری
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل مدعی شد که در پشت صحنه سیاسی اوضاع متفاوت است. مقامات ارتش اسرائیل اعتراف کردند که عبارت اعلامیه آتش بس تاکتیکی، ممکن است سوء تعبیر شده باشد و تصریح کردند: این نتانیاهو و رده سیاسی بودند که به سران نهاد امنیتی دستور دادند تا کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را به میزان قابل توجهی برای یک جلسه استماع دیگر که باید در دادگاه بین المللی دادگستری در لاهه برگزار شود و این موضوع را به اطلاع جهانیان برساند، افزایش دهند.

اعلامیه ارتش اسرائیل و شفاف سازی

سخنگوی ارتش گفت: در پی دستوری که ارتش دریافت کرده بود، محوری را ساخت که از شمال شرق به اطراف رفح می‌رسد و تا دیرالباله ادامه دارد تا آسیبی به کمک‌های بشردوستانه نرسد، بنابراین تصمیم گرفته شد که به طور موقت برای اینکه بتوانند از این مسیر استفاده کنند، آتش بس اعلام کنند.

ارتش پس از این انتقادات تاکید کرد که علی‌رغم باز شدن محور، عملیات شدید ارتش اسرائیل در رفح ادامه دارد و آرامش به هیچ وجه در درگیری در این شهر که در اطراف محور فیلادلفیا وجو دارد، تأثیری نخواهد داشت.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-military/2024_

→ خواندن مطلب قبلی

پیام اسرائیل به حماس

خواندن مطلب بعدی ←

تشکیل یک لشکر ذخیره جدید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *