۳۰ شهریور ۱۴۰۳

قانون خاخام از دستور کار کنست خارج شد

اختلافات در داخل ائتلاف دولتی، نتانیاهو را مجبور کرد تا «قانون خاخام‌ها» را از دستور کار خارج کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجبور شد «قانون خاخام‌ها» را از دستور کار کمیته قانون اساسی در کنست خارج کند.

این امر به دلیل اختلافات داخلی در ائتلاف دولتی و نبود اکثریت برای تصویب این قانون در قرائت اول است که قرار بود امروز چهارشنبه به رای گذاشته شود.

نتانیاهو در حصول اطمینان از اکثریت در حمایت از این لایحه با مشکل مواجه شد و همین امر باعث شد تا وی تلاش کند تا دو عضو کنست را از حزب لیکود، تالی گوتلیب و موشه سعدا، از عضویت در کمیته قانون اساسی پس از ابراز مخالفت خود با این لایحه حذف کند.

علاوه بر این، اسحاق کروزر، یکی از اعضای کنست از حزب اوتزما یهودیت، مخالفت خود را اعلام کرد و فقدان اکثریت لازم برای تصویب قانون خاخام را آشکار کرد.

اهداف پیش نویس قانون

این لایحه که حزب شاس خواستار تصویب آن است، با هدف انتقال اختیارات انتصاب خاخام‌های شهری از مقامات محلی به وزارت ادیان که توسط موشه ملچیلی، وزیر حزب شاس، اداره می‌شود، است.

این تحولات به بحرانی در داخل ائتلاف دولتی منجر شد، زیرا حزب شاس تهدید به برچیدن کامل ائتلاف کرد.

بر اساس گزارش کانال 12 عبری گفت‌وگوی تندی بین نتانیاهو و آریه دری، رئیس حزب شاس صورت گرفت که نتانیاهو را به از دست دادن کنترل ائتلاف و هدایت دولت به توهین افکار عمومی خریدی‌ها متهم کرد.

منابع شاس با توجه به اینکه لیکود به عنوان حزبی متشکل از 35 کرسی مجزا عمل می‌کند و برچیدن ائتلاف فقط موضوع زمان است، از عدم هماهنگی نتانیاهو با آنها در خصوص تصمیم وی برای حذف پیش نویس قانون از دستور کار با آنها ابراز نارضایتی کردند.

این منابع تایید کردند: به خاطر این قانون به انتخابات نخواهیم رفت، هر چند که وزرای حزب بر روی کار در وزارتخانه‌های خود تمرکز کنند تا بتوانند تا جایی که ممکن است دولت از هم پاشیده شود دری از اینکه در لیکود مطیع است، خسته شده است.

سعدا امروز به رسانه‌های اسرائیل گفت: نخست وزیر علاقه‌ای به این قانون ندارد و او به من گفت که او فقط می‌خواهد که مأموریت این دولت ادامه یابد.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-politics/2024_q2/Article-6380f

→ خواندن مطلب قبلی

تصویب طرح حمله به لبنان

خواندن مطلب بعدی ←

اختلافات شدید در حزب نتانیاهو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *