بحث‌های شدید در دولت اسرائیل در پی آزادی رئیس بیمارستان شفا

آزادی ابوسلامیه دولت نتانیاهو را به وحشت انداخته است.

پس از آزادی رئیس مجتمع پزشکی شفا، دکتر محمد ابوسلامیه، امروز دوشنبه، دولت اسرائیل شاهد بحث‌های شدیدی بود. برخی از وزرا به شدت از مقامات سرویس‌های امنیتی انتقاد کردند و از یوآو گالانت وزیر دفاع خواستند تا در مورد آنچه اتفاق افتاده توضیحاتی ارائه کند.

مسئول زندان‌های اسرائیل در پی انتقاداتی که در سطح سیاسی مطرح شد، در بیانیه‌ای مسئولیت خود در قبال تصمیم آزادی ابوسلیمه را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: بر خلاف ادعاهای کذب منتشر شده در ساعات اخیر، تصمیم به آزادی رئیس بیمارستان الشفاء توسط ارتش اسرائیل و شین بت گرفته شده است نه سازمان زندان‌ها، ما تصمیمی برای آزادی زندانیان نداریم. سازمان زندان‌ها فقط مسئول زندانی کردن زندانیان است.

مکاتبات وزرا
مکاتبات وزرای صهیونیستی در واتس آپ درباره آزادی ابوسلیمه

آمیچای شکلی، وزیر دیاسپورا، از وزیر گالانت خواست دلیل آزادی رئیس بیمارستان شفا را توضیح دهد.

همزمان ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی اسرائیل خواستار برکناری رونن بار، رئیس آژانس امنیتی شین بت و انتصاب یک رئیس امنیتی جدید شد.

بن گویر گفت: این سهل انگاری امنیتی است. زمان آن فرا رسیده است که از اتخاذ سیاست مستقل وزیر دفاع و رئیس شین بت که با موضع کابینه و دولت در تضاد است، جلوگیری کنیم.

وی افزود: وقت آن است که رئیس شین بت را برکنار کنیم، او کاری را که می‌خواهد انجام می‌دهد و گالانت هم با او است و از او حمایت کامل می‌کند.

دفتر وزیر امنیت گالانت اطلاع از تصمیم برای آزادی ابوسلمیه را تکذیب کرد و تاکید کرد که رویه‌های زندان و آزادی زندانیان امنیتی تابع شین بت و مرجع زندان است و منوط به تایید وزیردفاع نیست.

دفتر نخست وزیری نیز توضیح داد که تصمیم برای آزادی زندانیان پس از بحث و گفت‌وگو در دادگاه عالی در مورد دادخواستی علیه بازداشت زندانیان در بازداشتگاه سعدی الیمن گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه هویت زندانیان آزاد شده توسط مقامات امنیتی بر اساس ملاحظات حرفه‌ای آنها به طور مستقل مشخص می‌شود.

در این بیانیه توضیح داده شده است که نخست وزیر دستور آغاز تحقیقات فوری درباره این موضوع را صادر کرده است.

انتقاد مخالفان

آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل بیتنو، از تصمیم آزادی ابوسلامیه انتقاد کرد و آن را شکست اخلاقی و امنیتی دانست.

یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون به شدت از دولت انتقاد کرد و گفت که بی‌توجهی به سرنوشت افراد ربوده شده رفتار غیراخلاقی است.

وی گفت: البته مقامات آمریکایی با من صحبت می‌کنند، نتانیاهو فقط باعث آسیب شده است و رفتار او غیرقانونی و غیرمسئولانه است.

بنی گانتز، از دولت خواست به دلیل آزادی فردی که به مخفی کردن افراد ربوده شده کمک کرده است، استعفا کند زیرا دولت شایسته مدیریت جنگ نیست.

شایان ذکر است که دکتر محمد ابوسلامیه یک پزشک برجسته اطفال فلسطینی است که در سال 2007 سمت ریاست پزشکی بیمارستان النصر را بر عهده گرفت، سپس در سال 2015 بیمارستان رانتیسی را اداره کرد و در سال 2019 مدیر بیمارستان الشفا شد و در 23 نوامبر 2023 به اتهام همکاری با حماس زندانی شد.

 

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/politics/security/shifa-904127324/?pid=7&cid=902992383

→ خواندن مطلب قبلی

لاپید تهدید به کناره‌گیری کرد

خواندن مطلب بعدی ←

اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تل آویو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *