حماس، تنها حاکم در باریکه غزه

معاریو: حماس حاکم در نوار غزه است.

روزنامه عبری معاریو گزینه‌های اسرائیل برای حاکمیت در روز بعد از جنگ در نوار غزه را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که صرف نظر از جنجال‌هایی که در مورد اینکه چه کسی این نوار را مدیریت خواهد کرد، نوشت: هیچ جایگزینی برای جنبش حماس وجود ندارد زیرا دارای حاکمیت است.

این روزنامه در مقاله خود با مقایسه وضعیت غزه با کرانه باختری آغاز کرد و توضیح داد که سال‌ها پس از تهاجم اسرائیل به کرانه باختری در سال 2002، ارتش اسرائیل همچنان در حال نبرد با فلسطینیان در آنجا است.

این روزنامه توضیح داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، هیچ پاسخ یا برنامه‌ای برای جایگزین غیرنظامی برای ساکنان نوار غزه ندارد و مانند 6 ماه پیش، نتانیاهو فقط می‌داند که نمی‌خواهد تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه باشد زیرا این به معنای گام برداشتن در مسیری است که مستقیماً به یک روند سیاسی مبتنی بر راه‌حل دو کشور منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که حماس زنده، مستقل، فعال و در حال توزیع غذا در چادرهای غزه در میدان است، هیچ نیرو، ارگان یا دولتی با پا گذاشتن به غزه، نه از نظر فیزیکی و نه تعهدی روی کاغذ، موافقت نخواهد کرد.

این روزنامه در ادامه به تشریح سردرگمی اسرائیل در مورد برنامه روز بعد پرداخت و گفت: هیچ راه بهتری برای توصیف وضعیت کنونی از عبارت «بن بست» حماس وجود ندارد، زیرا هیچ جایگزینی وجود ندارد.

این روزنامه به نقل از یک افسر ارشد ارتش این رژیم – که نامش فاش نشد – در یکی از جلسات غیرعلنی کمیته امور خارجه و دفاع در کنست گفت: انتخابات در اسرائیل قبل از بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر برگزار خواهد شد. باید جایگزینی برای کنترل غزه به مردم ارائه کند.

این روزنامه در توضیح این موضوع نوشت: حقیقت را بپذیرید و با صدای بلند بگویید که جایگزینی واقع بینانه وجود ندارد و به نظر می‌رسد حماس در غزه و در واقعیت ما باقی بماند.

همچنین حتی اگر نتانیاهو با صدای بلند اعلام کند که مخالفت خود با تشکیلات خودگردان فلسطین را به عنوان بخشی از راه حل جایگزین غزه پس می‌گیرد، این اعلام واقعیت را تغییر نخواهد داد.

این روزنامه در پایان نوشت: رهبران حماس امید خود را به یک معامله مبادله اسرا بسته‌اند که به آنها اجازه می‌دهد ارتش اسرائیل را از نوار غزه بیرون کنند تا این جنبش مانند قبل از شروع جنگ، حاکمیت داشته باشد.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/journalists/Article-1112588

→ خواندن مطلب قبلی

نیازمندی یک پنجم دانشجویان و استادان دانشگاه به مراقبت‌های بهداشت روان

خواندن مطلب بعدی ←

دولت اسرائیل اعتماد بین المللی را از دست داده است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *