۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اجتناب جامعه خریدی از واکسینه کردن

جوامع خریدی از واکسینه کردن کودکان خود خودداری می‌کنند.

روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت: عوارض جبران ناپذیر و حتی مرگ و میر در نتیجه نوزادان و زنان باردار واکسینه نشده که به راحتی می‌توانستند به آنها مصونیت بدهند گزارش شده است.

اپیدمیولوژیست‌های اسرائیلی و دیگر کارشناسان بهداشت عمومی به شدت نسبت به خریدی‌ها و حتی برخی از زنان سکولار که از واکسینه کردن کودکان نوپا یا واکسینه شدن در دوران بارداری در برابر بیماری‌های بالقوه کشنده کودکان خودداری می‌کنند، خشمگین و ناامید هستند.

جروزالم پست در گزارشی نوشت: دو نوزاد اورشلیم در هفته‌های اخیر بر اثر سیاه سرفه، بیماری که باید مدت‌ها پیش نابود می‌شد، جان خود را از دست دادند.

یک دختر 3 ماهه یک هفته پیش با تشنج شدید مغزی ناشی از مننژیت در مرکز پزشکی شااره زدک اورشلیم (SZMC) بستری شد زیرا مادر خریدی از واکسینه شدن علیه سیاه سرفه در دوران بارداری خود امتناع کرد.

با این حال، نوزادان به علت واکسینه نشدن، ممکن است دچار عوارضی از جمله سکته‌های کوچک، ذات الریه، تنگی نفس، کم آبی بدن یا کاهش وزن به دلیل مشکلات تغذیه، تشنج و حتی آسیب مغزی شوند.

چنین بیماری های کودکان دیگر نباید وجود داشته باشد. گویی به سال 1860 برگشتیم.

پروفسور یچیل با اظهار تاسف، گفت: نوزاد در بخش ما احتمالا زنده خواهد ماند، اما او تا پایان عمر در معرض خطر آسیب جدی است و ممکن است با هزینه‌های عمومی در بخش کودکان بسیار آسیب دیده و تهویه شده در مرکز یادبود هرتزوگ به سر برد.

شلزینگر، مدیر بیمارستان کودکان ویلف SZMC و متخصص بیماری‌های عفونی در مصاحبه‌ای با جروزالم پست توضیح داد: شیرخواران نمی‌توانند در ماه‌های اول زندگی‌شان علیه سیاه سرفه واکسینه شوند اما وقتی مادر باردارشان در سه ماهه سوم واکسن تزریق می‌شود، آنتی‌بادی‌های آنها علیه این بیماری به طور غیرفعال ایجاد می‌شود.

وی گفت: نیم قرن پیش، واکسن سیاه سرفه باعث ایجاد برخی عوارض شد اما اخیراً واکسن سلولی بهتر جایگزین آن شد و یک دهه پیش تصمیم گرفته شد که زنان باردار واکسن تزریق کنند.

مشکل این است که واکسن هنوز در میان برخی از گروه‌های خریدی در محله‌ها، سکونتگاه‌ها و شهرهای مختلف خریدی که سوء ظن ایدئولوژیک به واکسن‌ها – از جمله واکسن کووید-19 – دارند، شهرت بدی دارد، به‌ویژه پس از اینکه خاخام‌های نادان آنها را از واکسینه شدن منع کرده‌اند.

او افزود که زنان باردار در جامعه برای غربالگری و آزمایش به پزشکان متخصص زنان و زایمان و کلینیک‌های کودکان مراجعه می‌کنند اما با وجود اینکه متخصصان آنها را به واکسیناسیون ترغیب می‌کنند، اغلب این موضوع را نادیده می‌گیرند. همچنین واکسن‌های کمتری علیه دیفتری و کزاز برای نوزادان نیز ثبت شده است.

امتناع از واکسن در میان جوامع خریدی در ایالات متحده نیز وجود دارد. شلزینگر خاطر نشان کرد که علاوه بر خریدی‌ها گروه بسیار کوچکی از یاپی‌های سکولار در موشاویم در منطقه اورشلیم هستند که اصولاً با واکسیناسیون مخالف هستند.

اسرائیلی‌های عرب از جمله خانواده‌های بزرگ بادیه‌نشین نسبت به واکسیناسیون نوزادان و کودکان نوپا در کلینیک‌ها و زنان باردار که واکسن سیاه سرفه را دریافت می‌کنند بسیار سازگارتر هستند.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/health-and-wellness/article-810265

→ خواندن مطلب قبلی

تمایل روز افزون اسرائیلی‌ها به مهاجرت

خواندن مطلب بعدی ←

خانواده گروگان‌ها: اول معامله، سپس سفر به آمریکا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *