۳۰ شهریور ۱۴۰۳

از تحریم سخنرانی تا تظاهرات؛ سخنرانی نتانیاهو در کنگره

ربوده شدگان، مبارزه با ایران و طرح روز بعد، موضوع سخنرانی نتانیاهو در کنگره بود.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو عصر روز (چهارشنبه) برای چهارمین بار در دوره نخست وزیری خود در کنگره آمریکا به مدت 52 دقیقه سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی گفت که 7 اکتبر در تاریخ باقی خواهد ماند و بر لزوم ایستادگی ایالات متحده و اسرائیل در کنار یکدیگر تا پیروزی تمدن تاکید کرد.

نکات مهم سخنرانی نتانیاهو:

در غزه باید یک مدیر مدنی از فلسطینی‌هایی وجود داشته باشد که نمی‌خواهند اسرائیل را نابود کنند.

تسلیحات را سریع‌تر به ما بدهید و ما کار را سریع‌تر تکمیل خواهیم کرد.

پیروزی ما پیروزی شماست، پیروزی نزدیک است.

من نه آرام می‌گیرم و نه سکوت می‌کنم تا همه ربوده شدگان به خانه برگردند.

اتهامات دیوان بین المللی دادگستری توطئه‌های مخربی است که برای بستن دست‌های ما طراحی شده است.

نتانیاهو شامگاه چهارشنبه در سخنرانی خود در مقابل کنگره آمریکا افزود که جنگ در نوار غزه را که بیش از 9 ماه ادامه دارد تا رسیدن به اهداف کامل پایان نخواهد داد.

نتانیاهو 8
چهارمین سخنرانی نتانیاهو در کنگره

نتانیاهو به همه کسانی که خواستار پایان دادن به جنگ در غزه بودند، از جمله دادگاه بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه که در ماه‌های گذشته شاهد بودند، به شدت حمله کرد.

نتانیاهو در برابر تشویق حضار گفت: خاورمیانه با محور شرارت به رهبری ایران در حال جوشش است، این برخورد تمدن‌ها نیست مبارزه بین بربریت و تمدن است و برای اینکه نیروهای تمدن پیروز شوند، باید آمریکا و اسرائیل در کنار هم بایستند.

Capture 24
دستگیری یکی از خانواده گروگان‌ها در مقابل کنگره

در حالی‌که نتانیاهو در جریان سخنرانی که توسط حدود 80 نماینده و سناتور دموکرات قطع شد، در حال معرفی قهرمانان خود در جنگ غزه از جمله سربازان ارتش اشغالگر و نوآ آرگامانی، گروگان تازه آزاد شده بود، پلیس کنگره اعضای خانواده سه اسیر اسرائیلی را در جریان تظاهرات خود علیه نتانیاهو در مقابل ساختمان کنگره دستگیر کرد.

نتانیاهو در سخنرانی خود، معترضان به جنگ ویرانگر اسرائیل علیه غزه را احمقانی توصیف کرد که ایران از آنها سود می‌برد. وی با ادعای حمایت مالی ایران از اعتراضات، خطاب به معترضان گفت: وقتی مقامات تهران از شما تعریف می‌کنند، شما را تبلیغ می‌کنند، شما رسما به احمقی تبدیل شده‌اید که ایران از آنها سود می‌برد.

نتانیاهو گفت که اسرائیل هر کاری را که باید انجام دهد تا امنیت مرزهای شمالی خود را تضمین کند، انجام خواهد داد، زیرا درگیری‌ها با حزب الله لبنان ادامه دارد. وی گفت: من به صراحت خواهم گفت: اسرائیل هر کاری که باید انجام شود برای بازگرداندن امنیت در مرزهای شمالی ما و بازگرداندن شهروندان ما سالم به خانه‌های خود انجام خواهد داد.

وی ضمن تشکر از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به دلیل حمایت بی‌نظیرش از اسرائیل در جنگ با غزه که با کمک رسانی و سفر رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل در روزهای اول جنگ به نمایش گذاشته شد، از واشنگتن خواست تا ارسال تسلیحات را تسریع کند.

نتانیاهو گفت: من عمیقاً از حمایت ایالات متحده، از جمله در این جنگ فعلی، قدردانی می‌کنم، اما این یک لحظه استثنایی است، تسریع کمک‌های نظامی آمریکا می‌تواند به طور قابل توجهی به پایان جنگ در غزه کمک کند.

نتانیاهو همچنین به خاطر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت یکپارچه اسرائیل و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواه تشکر کرد.

وی در مورد چشم انداز خود برای روز پس از جنگ غزه، گفت که به دنبال نوار غزه بدون سلاح و بدون افراط گرایی است، گفت: اسرائیل غزه را کنترل نخواهد کرد، اما ما باید کنترل امنیتی را در آنجا حفظ کنیم تا از تهدیدات مجدد جلوگیری کنیم. غزه به یک دولت فلسطینی نیاز دارد که به دنبال نابودی اسرائیل نباشد.

وی افزود: نباید نسل جدیدی از فلسطینی‌ها را تربیت کرد که از اسرائیل متنفر باشند. خلع سلاح و ریشه کن کردن افراط گرایی، این دو مفهوم پس از جنگ جهانی دوم در آلمان و ژاپن اعمال شد. پس از پیروزی ما، با کمک شرکای منطقه‌ای خود، یک غزه غیرنظامی عاری از افراط گرایان نیز می‌تواند به آینده ای امن منجر شود.

نتانیاهو معتقد است که اسرائیل در جنگ با غزه و در حملاتش به لبنان و یمن از ایالات متحده حفاظت می‌کند. وی خطاب به نمایندگان کنگره گفت: پیروزی ما پیروزی شماست، ما با حماس می‌جنگیم، یعنی با ایران می‌جنگیم، با حوثی‌ها می‌جنگیم، یعنی با ایران می‌جنگیم و با حزب‌الله می‌جنگیم که ایران از آن حمایت می‌کند. ایران بزرگترین دشمن ایالات متحده است.

نتانیاهو با تکرار شروط خود برای پایان دادن به جنگ که عبارتند از: تسلیم حماس و تحویل گروگان‌ها یا ادامه جنگ غزه تا نابودی حماس و بازگشت همه گروگان‌ها و اطمینان از اینکه نوار غزه تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود، تاکید کرد که اجازه نخواهد داد جنگ قبل از دستیابی به این اهداف پایان یابد.

او همچنین از بایدن به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای آزادی گروگان‌ها تشکر کرد. وی با بیان اینکه اسرائیل تلاش‌های زیادی از جمله در این میان برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی بازداشت شده در نوار غزه انجام می دهد، مدعی شد: تا زمانی‌که همه گروگان‌ها به خانه‌های خود باز نگردند آرام نخواهم گرفت.

تظاهرات 2
تظاهرات ضد اسرائیلی پیش از سخنرانی نتانیاهو

برخی از خانواده‌های ربوده شدگان این دیدار را به صورت رسمی همراهی کردند و برخی نیز با تظاهرات خواستار توافق شدند. طبق گزارش رسانه‌ها در خارج از کنگره، هزاران نفر علیه دولت اسرائیل تظاهرات کردند و خواستار معامله گروگانگیری شدند.

این چهارمین باری است که نتانیاهو در کنگره سخنرانی می‌کند که رکوردی برای یک رهبر خارجی است و این در بحبوحه ناآرامی‌های سیاسی در ایالات متحده است که با تلاش برای ترور ترامپ و خروج بایدن از رقابت آغاز شد.

شایان ذکر است که نتانیاهو به دعوت کاخ سفید به واشنگتن سفر نکرد، بلکه به دعوت رهبران پارلمان جمهوری خواه که در حین سخنرانی دست از کف زدن برنداشتند و رهبران دموکرات نیز با توجه به اختلافات بین آنها ناخواسته به آنها پیوستند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، در کنگره غایب بود، اگرچه او کسی است که طبق پروتکل باید ریاست جلسه را بر عهده بگیرد. همچنین تعدادی از دموکرات‌ها رفتار نتانیاهو در جنگ غزه را محکوم کردند که منجر به کشته شدن بیش از 39000 نفر شد که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

قرار است امروز پنج شنبه، نتانیاهو در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند و پس از آن انتظار می‌رود نتانیاهو با معاون رئیس جمهور کامالا هریس که در سخنرانی خود در کنگره حضور نداشت، ملاقات کند.

گفته می‌شود نتانیاهو روز جمعه با ترامپ در فلوریدا دیدار می‌کند.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-diplomatic/2024

→ خواندن مطلب قبلی

تعطیلی 10 درصدی هتل‌ها در اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

بیانیه حماس در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در کنگره

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *