مراجعه کمتر از سه درصد از خریدی‌ها به مراکز استخدام

ارتش اسرائیل: از زمان صدور حکم دادگاه عالی، تنها حدود 70 مرد خریدی به مراکز استخدام مراجعه کرده‌اند.

دیوان عالی اسرائیل در یک تصمیم خاص در ماه ژوئن اعلام کرد که هیچ مبنای قانونی برای معافیت خریدی از خدمت اجباری وجود ندارد اما تاکنون کمتر از سه درصد از 3000 نفری که احضار شده‌اند، از احکام پیروی کرده‌اند.

اسرائیل تایمز گزارش داد که حدود 70 مرد خریدی از زمانی‌که نیروهای دفاعی اسرائیل در ماه گذشته سربازگیری سربازان بخش خریدی را آغاز کردند، به مراکز نظامی مراجعه کرده‌اند. این تعداد بسیار کمتر از مقداری است که احضار شده‌اند.

ارتش گفت که تنها هفت مرد خریدی روز چهارشنبه برای تکمیل فرآیندهای غربالگری قبل از ثبت نام به مراکز اعزام شدند.

ارتش اسرائیل با هشدار به اینکه کسانی که مکرراً دعوت‌نامه‌ها را نادیده می‌گیرند ممکن است دستگیر شوند، گفت: کسانی که روز چهارشنبه مطابق انتظار گزارش ندهند، در تاریخ آینده دوباره فراخوانده خواهند شد.

ارتش گفت که تمهیداتی را در مرکز پذیرش سربازان خریدی انجام داده است، به‌گونه‌ای که این مراکز فقط با سربازان و افسران مرد، آنها را پردازش می‌کنند.

ارتش اسرائیل همچنین گفت که به جای آزمون‌ها و مصاحبه‌های معمول، آزمایش‌ها و مصاحبه‌های روانی-فنی که با جامعه خریدی مطابقت دارد، انجام داده است.

اعتراضات مکرر علیه این پیش‌نویس توسط اعضای جامعه خریدی برگزار شده است، در روز چهارشنبه، 100 مرد در نزدیکی دفتر استخدام ارتش اسرائیل در اورشلیم تظاهرات کردند. در جریان این تظاهرات پنج نفر دستگیر شدند و تحقیقات درباره درگیری فیزیکی بین یک راننده عبوری و یک تظاهرکننده انجام شد.

ارتش اسرائیل ماه گذشته در پاسخ به حکم دادگاه عالی در ماه ژوئن مبنی بر اینکه دیگر هیچ چارچوب قانونی که به دولت اجازه دهد از فراخوانی دانش آموزان یشیوا به خدمت سربازی اجباری خودداری کند، پیش نویس دستورات را برای حدود 3000 مرد خریدی ارسال کرد.

به گفته ارتش، اولین زیرگروه مردان خریدی که پیش‌نویس اخطارها را دریافت کردند، شامل کسانی بودند که شغل دارند، در مؤسسات آموزش عالی ثبت نام کرده‌اند یا گواهینامه رانندگی دارند، این نشان می‌دهد که آنها در تحصیلات یشیوای تمام وقت مشغول نیستند و معافیت تحصیلی دارند.

مناقشه بر سر جامعه خریدی (یهودیان مذهبی) که در ارتش خدمت می‌کنند، یکی از بحث برانگیزترین اختلافات در اسرائیل است، با دهه‌ها تلاش دولتی و قضایی برای حل و فصل این موضوع که هرگز به راه حلی پایدار دست نیافته است. رهبری مذهبی و سیاسی خریدی به شدت در برابر هرگونه تلاشی برای فراخوانی مردان جوان مقاومت می‌کند.

بسیاری از یهودیان مذهبی بر این باورند که خدمت سربازی با شیوه زندگی آنها ناسازگار است و از این می‌ترسند که با نام نویسی در ارتش سکولاریزه شوند و مخالفان سربازی اغلب فریاد می‌زنند که می‌میرند و سربازی نمی‌روند.

با این حال، اسرائیلی‌هایی که خدمت می‌کنند، می‌گویند که ترتیب چندین دهه معافیت‌های دسته‌جمعی به‌طور ناعادلانه بر آنها سنگینی می‌کند، احساسی که پس از حمله حماس در 7 اکتبر و جنگ متعاقب آن بیشتر شده است.

با توجه به موضع دادگاه عالی، دولت که شامل احزاب شاس و تورات متحد است، به‌دنبال تصویب قانونی است که به آرامی استخدام خریدی را افزایش مدهد اما هنوز شکاف‌های عمده‌ای بین جناح‌های خریدی و بسیاری از قانونگذاران ارشد باقی مانده است.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/idf-around-70-haredi

→ خواندن مطلب قبلی

هشدار درباره فروپاشی پلیس اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

تلاش اسرائیل برای برگزاری نشست قاهره

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *