۳۰ شهریور ۱۴۰۳

درگیری شدید بین نتانیاهو و گالانت

وای نت از درگیری لفظی بین نتانیاهو و گالانت در مورد فیلادلفیا خبر داد.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت روز جمعه جزئیاتی از درگیری لفظی و فریاد بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع وی در جلسه اخیر کابینه را فاش کرد که در آن تصمیم برای حفظ ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا بین مرزهای نوار غزه و مصر تصویب شد.

این روزنامه نوشت: درگیری پر سروصدا بین گالانت و نتانیاهو زمانی آغاز شد که گالانت به شدت از نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: نخست وزیر می‌تواند همه تصمیمات را بگیرد و همچنین می‌تواند تصمیم بگیرد که همه افراد ربوده شده را بکشد.

این روزنامه اشاره کرد که نتانیاهو عصبانی است و در کمال تعجب، تصمیم در مورد محور فیلادلفیا به رای گذاشته شد و چهار وزیر ارشد اعلام کردند که این سخت‌ترین درگیری است که گالانت با آن مواجه شده است.

در این بیانیه آمده است: در جلسه شورای وزیران سیاسی امنیتی که شب گذشته برگزار شد، گالانت مروری بر چهارراه راهبردی که دولت اسرائیل در آن قرار دارد، ارائه کرد و شامل معامله‌ای است که ممکن است به حل‌وفصل تنش در شمال منجر شود.

وی ادامه داد: نتانیاهو در کمال تعجب و بدون هماهنگی با طرف‌های ذی‌ربط از جمله اعضای نیروهای امنیتی، قطعنامه تصویب شده در خصوص باقی ماندن ارتش اسرائیل در منطقه حائل در مرز غزه و مصر را به رأی‌گیری گذاشت.

این روزنامه با اشاره به اینکه در طول بحث وزیران، گالانت به صراحت گفت که نخست وزیر می‌تواند همه تصمیمات را از تصمیم به کشتن همه افراد ربوده شده بگیرد، خاطر نشان کرد: زمانی‌که نتانیاهو نقشه‌های محور فیلادلفیا را ارائه کرد، گالانت از نخست وزیر انتقاد کرد و گفت: شما نقشه را به ارتش اسرائیل تحمیل کردید.

او با بیان اینکه نتانیاهو عصبانی شد، گفت: اکنون نقشه را برای تصویب به شورای وزیران می‌آورم و افزود: این سخت‌ترین درگیری بود که بین نتانیاهو و گالانت بود و وزیر ارتش ممکن است برکنار شود.

یدیعوت به نقل از دو وزیر ارشد دولت اسرائیل گفته است: گالانت کاملا کنترل خود را از دست داده است و وزیر دفاع نمی‌تواند در بحث کابینه عصبانی شود.

منابع اسرائیلی که در مورد این موضوع اظهار نظر کردند، گفتند: یا فیلادلفیا یا گروگان‌ها و اکنون این چیزی است که در دستور کار است، وقتی به جدول زمانی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که حماس از محور فیلادلفیا دست نمی‌کشد، بنابراین مسائل بسیار مهم است.

به گفته این منابع، به دستور نتانیاهو، اسرائیل از محور فیلادلفیا خارج نخواهد شد، آنها همچنین خاطر نشان کردند که نخست وزیر در این گفت‌وگو به صراحت گفته است که تصمیم دیگری در این مورد نخواهد گرفت و در پاسخ به این سوال که چگونه اسرای اسرائیلی را بازمی‌گرداند؟ نتانیاهو پاسخ داد: وقتی حماس شکست خورد.

روزنامه اسرائیلی گزارش داد که هشت تن از اعضای دولت اسرائیل، از جمله نخست وزیر نتانیاهو، از تصمیم برای حفظ ارتش اسرائیل در منطقه فیلادلفیا حمایت کردند. وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر از رای دادن خودداری کرد و گالانت، وزیر دفاع، تنها کسی بود که با آن مخالفت کرد و به صراحت اعلام کرد که به عنوان بخشی از معامله زندانیان، زندگی ربوده شدگان اولویت دارد.

نتانیاهو آخرین نقشه‌هایی را که مکان‌های ارتش اسرائیل را در محور فیلادلفیا نشان می‌دهد، به کابینه ارائه کرد و اشاره کرد که گالانت معتقد است ماندن در فیلادلفیا اهمیت امنیتی ندارد.

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/news/article/rygj8x13r#autoplay

→ خواندن مطلب قبلی

نه به اکران فیلم‌های اسرائیلی در جشنواره ونیز

خواندن مطلب بعدی ←

موافقت کابینه صهیونیستی با ماندن در محور فیلادلفیا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *