۳۰ شهریور ۱۴۰۳

فیلادلفیا یا آزادی گروگان‌ها؟

اصرار نتانیاهو بر تداوم حضور نظامی در محور فیلادلفیا، مانع دستیابی به معامله گروگان‌‎ها است.

یکی‌ از موانع اصلی دستیابی به توافق آتش‌بس با حماس، اصرار رژیم صهیونیستی بر حفظ کنترل بر محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح در امتداد مرز مصر است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از امضای هرگونه توافقی که تداوم حضور اسرائیل در این مکان‌ها را به خطر بیاندازد، خودداری می‌کند.

درگیری کنونی، نقش حیاتی تونل‌ها را در تقویت نظامی حماس برجسته کرده است. در حالی‌که تعداد دقیق تونل‌ها و حجم تجارتی که آنها تسهیل کرده‌اند، نامشخص است، نتانیاهو بر لزوم نظارت دقیق بر گذرگاه‌های مرزی تأکید می‌کند.

موضوع تونل و حساسیت بر محور فیلادلفیا دیرینه است و اسرائیل پیوسته آن را به‌عنوان یک تهدید جدی در نظر گرفته است. اسرائیل از زمان جدا شدن از غزه و محور فیلادلفیا در سال 2005 و به‌ویژه پس از تسلط حماس بر غزه در سال 2007، مرتباً اطلاعاتی را درباره فعالیت‌های تونل‌ها با مصر در میان گذاشته است.

اسناد ویکی لیکس شکایات مکرر اسرائیل به مصر را به‌طور مستقیم و غیر مستقیم از جمله از طریق کانال‌های ایالات متحده در مورد تلاش‌های ناکافی این کشور در راستای مبارزه با این پدیده نشان می‌دهد. در تابستان سال 2008، حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر، به مقامات آمریکایی اطلاع داد که مصر بیش‌ از 280 تونل را تخریب کرده و تاکید کرد که مقابله با تونل‌ها فقط وظیفه مصر نیست، وظیفه مصر و اسرائیل است.

عبدالفتاح السیسی پس‌ از به‌دست گرفتن قدرت در سال 2014 تلاش‌ها را برای تخریب تونل‌ها دو برابر کرد. با این حال انگیزه حماس برای حفاری تونل از تلاش مصر پیشی گرفت.

عوامل متعددی در تضعیف مصر و اسرائیل به جهت خریب تونل‌ها نقش داشتند. بر اساس توافقنامه صلح و الحاقیه سال 2005 مصوب شد که به جای واحدهای ارتش آموزش دیده و مجهز، تنها نیروهای مرزبانی و واحدهای پلیس، در مرز مصر مستقر شوند.

تحولات مصر در بهار عربی سال 2011 و پیدایش گروه‌های مقاومت در سینا، پیوستن عناصر محلی، مشوق‌ها و حامیان مالی به حماس منجر شد تا رژیم صهیونیستی برای مقابله با این چالش از مصر حمایت نظامی کرده و به او اطلاعات ارائه دهد.

جنگ کنونی در غزه، به‌ویژه با حمله ارتش اسرائیل به نماد مهم حاکمیت فلسطینیان، رفح و تصرف این گذرگاه، چالش‌های متعددی را برای روابط اسرائیل و مصر ایجاد کرده است.

پیش از جنگ بین منافع استراتژیک مصر و تاکتیک‌های مبنایی اختلافاتی وجود داشت اما این درگیری به‌طور پیوسته نگرانی‌های راهبردی و تاکتیکی را در تامین امنیت مرز مصر و غزه و کنترل محور فیلادلفیا تشدید کرده است.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که اسرائیل و مصر در حال بررسی نصب حسگرها و سایر فناوری‌ها در امتداد مرز غزه و مصر هستند تا امکان نظارت اسرائیل بر فعالیت‌های محور و گذرگاه را فراهم کنند.

جروزالم پست درباره اصرار نتانیاهو بر حضور در فبلادلفیا نوشت که مخالفت نتانیاهو بیشتر به‌عنوان بهانه‌ای برای رد یک توافق به‌نظر می‌رسد تا این‌که یک استدلال اساسی به شمار بیاید.

 

پیوند خبر: https://www.jpost.com/opinion/article-816999

→ خواندن مطلب قبلی

به رنگ گروگان‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

جنایات اسرائیل غیرقابل توجیه است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *