۲۹ شهریور ۱۴۰۳

افزایش جرائم اجتماعی در اسرائیل به روایت آمار

افزایش تهدید، دزدی و آزار جنسی؛ بیش از یک میلیون قربانی در اسرائیل در سال 2023 ثبت شد.

وبگاه روزنامه اسرائیل هیوم گزارش داد: بررسی امنیتی شخصی اداره مرکزی آمار امروز سه‌شنبه تصویر نگران‌کننده‌ای از افزایش و میزان آسیب به مردم اسرائیل را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش در سال 2023، 1.075 میلیون نفر در اسرائیل (17.5 درصد) از جمعیت 20 ساله و بالاتر این کشور تحت تأثیر جرایم مختلف از جمله سرقت، خشونت یا تهدید به خشونت، آزار جنسی، جرایم جنسی، آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفتند.

علی‌رغم افزایش میزان جراحات، بیشتر قربانیان به پلیس گزارش ندادند، با کمترین میزان گزارش‌دهی در دهه گذشته در سال 2023، تنها 25.6 درصد از قربانیان با مقامات تماس گرفتند.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که جرم خشونت‌آمیز یا تهدید به خشونت رایج‌ترین جنایت است و در سال 2023 بالاترین میزان تلفات با افزایش 5.1 درصدی در دهه ثبت شد. همچنین نرخ قربانیان آزار جنسی به تدریج افزایش یافت که در سال 2023 به اوج 3.3 درصدی رسید.

در خصوص میزان قربانی شدن مردان و زنان، مشخص شد که مردان بیشتر تحت‌تأثیر جرایم خشن قرار می‌گیرند، درحالی‌که زنان بیشتر در معرض آزار و اذیت جنسی قرار دارند. چشمگیرترین اختلافات در سال 2022 ثبت شد، زمانی که نسبت زنان تحت آزار جنسی شش برابر بیشتر از مردان بود.

آمار دیگری که باعث نگرانی شده افزایش نرخ قربانیان جرایم آنلاین است که از 6.5 درصد در سال 2021 به 9.8 درصد در سال 2023 رسیده است. این جرم شامل تهدید، اخاذی، سرقت هویت، هک کردن حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی است.

در طول دهه گذشته، میزان آسیب در تل‌آویو در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ بیشتر بود. در سال‌های 2021 – 2023، افزایش قابل توجهی در قربانیان جنایات به‌ویژه در بئر شبع و حیفا مشاهده شد.

میزان احساس امنیت در تنها راه‌رفتن در منطقه مسکونی در ساعات تاریکی در میان یهودیان و دیگران و در میان اعراب مشابه بود بااین‌حال، تا سال 2017، نسبت یهودیان و دیگران بیشتر از نسبت اعراب بود.

میزان افراد ۲۰ساله و بالاتری که در سال 2023 از راه رفتن به تنهایی در طول ساعات تاریکی در منطقه مسکونی احساس امنیت می‌کردند، به طور قابل توجهی کمتر از میزان سال‌های گذشته بود. به عنوان مثال، در سال 2023 در بئر شبع از 90.5 درصد در سال 2020 به 59.2 درصد و در حیفا از 86.1 درصد به 66.5 درصد کاهش یافت.

همان‌طور که گفته شد، در سال 2023 درصد افرادی که از راه رفتن به تنهایی در منطقه مسکونی در ساعات تاریکی در اسرائیل احساس امنیت می‌کنند، 73.9 درصد بوده است. در مقایسه با جهان، مشاهده می‌شود که اسرائیل از نظر احساس امنیت شخصی کمتر از میانگین کشورهای OECD است که بازتاب عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی است.

در نتیجه، داده‌های نظرسنجی نشان‌دهنده روند نگران‌کننده در میزان جراحات ناشی از جنایات شخصی در اسرائیل است، جایی که افزایش جراحات با افزایش نرخ گزارش به پلیس همراه نیست و باعث نگرانی طرف‌های درگیر در حفظ ایمنی عمومی می‌شود.

 

پیوند خبر: https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/16377652

→ خواندن مطلب قبلی

گزارش وضعیت بهداشت پس از 7 اکتبر

خواندن مطلب بعدی ←

بازیابی قدرت حماس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *