۳۰ شهریور ۱۴۰۳

طوفان افزایش قیمت‌ها دودمان مردم اسرائیل را به باد داد!

نه تنها در طول یک ماه گذشته، افزایش قیمت مواد غذایی متوقف نشده است بلکه پس از اعلام افزایش قیمت شیر ​​و پنیر، اکثر اقلام مانند گلوله‌ای برفی که در حال غلتیدن است در حال گران شدن هستند.

برندهایی که افزایش قیمت داشته اند شامل برندهای زیر می‌شوند:
Tnuva، Asem، Strauss، Terra، Diplomat، Willipod و Kimberly Clark

SUPER6 autoOrient i

افزایش قیمت شیر

اعلامیه کمیته کنترل قیمت وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای ماه مبنی بر افزایش قیمت شیر ​​و پنیر تحت نظارت، آغاز موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها بود. بلافاصله پس از افزایش قیمت شیر، کارخانه‌های لبنی از افزایش قیمت پنیرهای بدون نظارت خبر دادند و متعاقباً یک سری از عرضه‌کنندگان و واردکنندگان مواد غذایی افزایش قیمت‌ها را به سایر گروه‌ها نیز تعمیم دادند.

بر اساس داده‌های بخش تحقیقات سازمان بلز که در حوزه اقتصاد خانوار کمک می‌کند، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های تابستان امسال (ماه‌های جولای تا آگوست) برای والدین به طور متوسط ​​حدود 2300 شِکِل نسبت به زمستان گذشته افزایش پیدا کند. این داده‌ها شامل افزایش هزینه تابستان و کلاس‌های آموزشی، پوشاک و کفش برای والدین و فرزندان، هزینه تعطیلات، سرگرمی و موارد دیگر است.

پس از اعلام Tnuva در مورد افزایش 4.65 درصدی قیمت محصولات بدون نظارت – از جمله کره، پنیر لپه، پنیر بلغاری و غیره – اشتراوس و ترا نیز به او پیوستند که از افزایش قیمت در همان رده خبر دادند. استراوس قیمت شیر ​​یاتاوا را برای انواع آن، پنیرهای اسکی، ماست، خامه ترش، خامه فرم گرفته و غیره به طور متوسط ​​2.33 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین قیمت شکلات، پنیر، چربی و لبنه را بین 5 تا 9 درصد افزایش قیمت داشته است.

در دو هفته گذشت تنووا از افزایش 7.3 درصدی قیمت محصولات اغذیه فروشی، ماما اوف و اولیویا خبر داد، همچنین محصولات تیرات زوی که چندین سال است قیمت آنها افزایش نیافته است، 5 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. حالا پفک بوراکس فیلو/رولت شده که تا الان 20 شکل قیمت داشت 23 شکل و یک بسته شنیسل مرغ ماما از 42 شکل به 47 شکل می‌رسد.
جالب است که بدانید داستان به همین افزایش قیمت‌های فوق الذکر ختم نشده و شرکت تحویل غذا نیز اعلام کرد که برای هر سفارش زیر 250 شکل، 2 شکل کارمزد دریافت خواهد کرد.

قیمت میوه و تره بار 4 درصد افزایش یافت.

افزایش قیمت میوه و تره بار

افزایش قیمت‌ها از چشم واردکنندگان مواد غذایی نیز دور نماند؛ دیپلمات از افزایش  قیمت محصولات میلکا، اورئو، هاینز و پرینگلز تا ۲۵ درصد خبر داد. Willipod قیمت کره بلژیکی را 57 درصد، پنیر گودا را 17 درصد و همچنین برنج و ماهی تن را 10 درصد افزایش می‌دهد. محصولات Ferrero Rocher، Nutella، Kinder و Bueno نیز بین 5 تا 9 درصد گران خواهند شد؛ و وارد کننده کیمبرلی کلارک بسته‌بندی سس گوجه‌فرنگی را حدود 6.5٪ و بسته بندی رول کاغذ توالت را 3.2٪ کوچک می‌کند.

داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده برای ماه آوریل نشان می‌دهد که تورم در 12 ماه گذشته 5 درصد افزایش یافته است. این افزایش در آوریل از جمله به دلیل افزایش 4 درصدی قیمت میوه و سبزیجات، افزایش 2.5 درصدی قیمت حمل و نقل – و افزایش 0.4 درصدی قیمت مواد غذایی بود. با توجه به افزایش قیمت اعلام شده توسط تولید کنندگان مختلف در ماه گذشته، انتظار می رود قیمت مواد غذایی در ماه آینده حتی بیشتر و بیشتر نیز افزایش یابد.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط اقتصاددانان رژیم صهیونیستی که این افزایش قیمت‌‌های نجومی را “غافلگیری بد” نامیده‌اند و اذعان داشتند که این آمار ثبت شده می‌تواند باعث افزایش نرخ بهره در اوایل دوشنبه آینده شود. تاکنون، اقتصاددانان برآورد کرده‌اند که فرماندار نرخ بهره را بدون تغییر می‌گذارد یا آن را 0.25 درصد افزایش می‌دهد. پر واضح است که افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های دیگر در راه است حال، سؤال این است که وام‌های مسکن چقدر افزایش خواهند داشت؟

هرچند که پیشتر بانک اسرائیل اقدام به افزایش نرخ بهره کرد و نرخ وام اصلی خود را 25 واحد پایه افزایش داد و به 4.5 درصد رساند که بالاترین سطح خود از سال 2008 بوده است که عامل اصلی این اقدامات ابهام در مورد طرح بازنگری قضایی دولت می‌باشد که باعث فشار اقتصادی زیادی شده است. به گفته امیر یارون، رئیس بانک اسرائیل، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اورشلیم پس از تصمیم‌گیری نرخ بهره ،ابهام و رویدادهایی که در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم، طبیعتاً بر اقتصاد اسرائیل نیز تأثیر گذاشته است. گفته شده است که اصلاحات قضایی می‌تواند سالانه 14 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی در 3 سال آینده ضربه بزند.

دیوید گراسمن نویسندۀ ضد جنگ اسرائیلی، وضعیت کنونی اسرائیل را جهنم اقتصادی توصیف کرد و هشدار داد: قیمت‌های بالا، اسرائیلی‌ها را به سوی فقر و تبعید سوق می‌دهد!

دیوید گراسمن

  • اسرائیل یکی از بالاترین نرخ‌های هزینه زندگی در جهان را دارد. هر روز تعداد بیشتری از دوستان و آشنایان من به من می‌گویند: به خارج از اسرائیل نقل مکان می‌کنند تا شاید مکان ارزان‌تری برای زندگی پیدا کنند.
  • او با اشاره به تغییرات قانون اساسی در این کشور گفت:« ما در سرزمین خود احساس تبعید می‌کنیم.»
  •  نرخ تورم در اسرائیل به بالاترین حد خود در 20 سال گذشته رسیده است و اسرائیل در رتبۀ ششم گران‌ترین کشور جهان از نظر مواد غذایی قرار دارد.
  • طی 15 سال گذشته، قیمت مسکن در اسرائیل سالانه 8 درصد افزایش یافته است. قیمت خودرو سه برابر گران‌تر از ایالات متحده است و بیمۀ خودرو 23 درصد افزایش یافت و این دومینو ادامه دارد…
  • موسسه بیمه ملی رژیم صهیونیستی در گزارش سالانه فقر اعلام کرده است: در سال 2021، حدود دو میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کردند. و این رقم دو برابر نرخ کشورهای اOECD است.
  • از سوی دیگر تبعات اجتماعی بحران اقتصادی از جمله افسردگی و خودکشی، اسرائیل را با یک چالش بزرگ مواجه کرده است.

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-money/consumer/Article-e7fb50dd55e2881027.htm?partner=lobby

→ خواندن مطلب قبلی

باز هم اعتراضات، باز هم ناکامی

خواندن مطلب بعدی ←

اختصاص 95 میلیون شِکِل برای تشویق جوانان به زندگی در اورشلیم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *