۳۰ شهریور ۱۴۰۳

ایران میزبان سلطان عمان شد

هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان روز یکشنبه برای یک سلسله گفتگو در مورد مسائل امنیتی، تجاری و دیگر مسائل وارد ایران شد و روز دوشنبه با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز دیدار کرد.

عمان به طور کلی یک کشور بی‌طرف در خلیج فارس بوده و عموماً برای گفتگوهای گرم و صمیمانه با ایران آماده است، اما با سایر همسایگان خلیج فارس نیز ارتباط دارد. به این ترتیب، عمان همچنین نقش کلیدی در مذاکرات به دنبال حل مناقشه یمن ایفا کرده است. در سال 2018، عمان نیز در نشستی میزبان بنیامین نتانیاهو بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با سلطان عمان فرصت را مقتنم شمرده و رفتارهای ظالمانه اسرائیل را محکوم نموده و همچنین نسبت به «حضور رژیم صهیونیستی» در منطقه هشدار دادند. واضح است که ایران از یک سو به دنبال صلح با عربستان سعودی و از سوی دیگر با کشورهایی مانند عمان ارتباط برقرار می کند و در عین حال به دنبال مقابله با اشغالگری‌های رژِم صهیونیستی است.

دیدار سلطان عمان با رهبر ایران
دیدار سلطان عمان با رهبر ایران

ایران مخالف توافقنامه ابراهیم است.

ایران مدت‌هاست که به توافق‌نامه ابراهیم معترض است و تلاش می‌کند کشورها را تشویق کند که با اسرائیل ارتباط برقرار نکنند. ایران نمی‌خواهد عادی‌سازی بیشتر را ببیند. گزارش‌هایی که از سوی ایران دریافت می‌شود حاکی از آن است که رهبر ایران پیشنهاد همکاری بیشتر در تنگه هرمز را داده است، درست جایی که ایران نفت‌کش‌های غربی را مورد آزار و اذیت قرار داده و همچنین همکاری بیشتری با مصر دارد.

این هفته هیات‌های عمان و ایران نیز در تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار کردند. بر اساس گزارش‌های مختلف از ایران و منطقه، این مذاکرات به دنبال بهبود روابط تجاری است. این برای عمان که همچنین به دنبال بهبود تجارت با قطر و سایر کشورها بوده، حائز اهمیت است.

نشست‌های ایران بخشی از مجموعه بزرگ‌تری از ابتکارات دیپلماتیک کشورهای منطقه است که برای ایجاد نوعی عصر دیپلماتیک جدید طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، اتحادیه عرب از بازگشت سوریه استقبال کرده است.

به گزارش مهر، رئیس جمهور گفت: دیدگاه‌ها و مواضع مشترک رهبران دو کشور برای تقویت همگرایی منطقه‌ای در کنار ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها و زمینه‌های مناسبی که دو طرف در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند، می‌تواند زمینه روابط بین آنها در زمینه‌های دوجانبه و منطقه‌ای را گسترش دهد.

روسای ایران و عمان درباره تجارت، دفاع و امنیت گفتگو کردند. آنها همچنین چهار سند همکاری را امضا کردند.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/middle-east/article-744495

→ خواندن مطلب قبلی

تلاش نتانیاهو برای کشیدن افسار گرانی

خواندن مطلب بعدی ←

خبرگزاری کان رژیم موقت صهیونیستی: ایران یک شبکه جاسوسی وابسته به موساد را منهدم کرد!

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *