۳۰ شهریور ۱۴۰۳

سانسور تصاویر زنان توسط رسانه‌های خریدی

رسانه‌های خریدی عکس سرباز زن ارتش اسرائیل را که اخیرا در مرز مصر کشته شده است را، نشان نمی‌دهند.

 

چندین خبرگزاری و رسانه‌ خریدی که کشتن سه سرباز ارتش اسرائیل در مرز مصر را پوشش خبری داده‌اند، از انتشار چهره یکی از قربانیان، سرباز زن به نام لیا بن نون ، خودداری کردند.

یکی از این رسانه‌هایی که چهره او را منتشر نکرد، Behaderey Haredim بود که تنها تصاویر دو سرباز دیگر،  Uri Itzhak Ilouz و Ohad Dahan رانشان داد.

یکی دیگر از رسانه‌هایی که چهره بن نون را در منتشر نکرد، روزنامه یهودیJDN  بود که تنها تصاویری از دو سرباز کشته‌شده مرد(Dahan و Ilouz) را در کنار یک شمع بعنوان یادبود درج کرده بود.

جایگزینی عکس شمع به جای لیا در رسانه‌های خریدی

هر دو مقاله به نام لیا بن نون اشاره کردند و او را به عنوان یکی از قربانیان ذکر کردند، اما هیچ تصویری از چهره او به اشتراک گذاشته نشد.

خبرگزاری حمودیا نیز، که یکی از بزرگترین رسانه‌های خبری خریدی است، نه تنها تصویری از بن نون را به اشتراک نگذاشته، بلکه اساسا به کشته شدن یک زن در این حمله اشاره‌ای نکرده است. در عوض، تصاویری از هر دو مرد کشته شده به همراه تصویری از حصار مرزی را نشان داد.

  • سانسور زنان در رسانه‌های خریدی

رویه حذف تصاویر زنان از رسانه‌های خریدی چیز جدیدی نیست بلکه در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده و همواره رسوایی‌هایی را نیز به همراه داشته است.

در سال 2021، رسانه‌های خریدی مانند Behaderey Haredim به دلیل مقاله‌ای در مورد روی کار آمدن دولت جدید مورد انتقاد قرار گرفتند، زیرا این مقاله به معنای واقعی کلمه تصاویر همه وزرای زن در کابینه جدید را محو کرده بود.

سانسور تصویر زنان کابینه توسط رسانه‌های خریدی
سانسور تصویر زنان کابینه توسط رسانه‌های خریدی

نمونه‌‌های قابل توجه دیگر در سال‌های اخیر عبارتند از زمانی که نشریه خریدی اسرائیلی Hamevaser تصویری از صدراعظم آلمان آنگلا مرکل را در سال 2015 ویرایش کرد و زمانی که مجله Mishpacha به دلیل انتشار عکسی از چهره هیلاری کلینتون در سال 2016 با واکنش شدید مواجه شد.

این تمایل به پاک کردن تصاویر زنان در فرهنگ خریدی در خارج از رسانه‌ها نیز گسترش یافته و منجر به تخریب و سانسور تصاویر زنان در سراسر اسرائیل شده است.

 

مرد خریدی به پسرش نشان می‌دهد که چگونه چهره یک زن را از آگهی اتوبوس سازمان ضد سقط جنین تخریب کند.
مرد خریدی به پسرش نشان می‌دهد که چگونه چهره یک زن را از آگهی اتوبوس سازمان ضد سقط جنین تخریب کند.

با این حال، باید توجه داشت که همه رسانه‌های خریدی مثل یکدیگر نیستند و نقاط متمایزی در آنها وجود دارد. برای مثال: خبرگزاری‌های خریدی دیگر مثل کیکار و هشبات، تصویری از لیا بن نون را به اشتراک گذاشته و همچنان تصاویری از زنان منتشر می‌کند.

  • سیاستمداران اسرائیلی از پوشش رسانه‌های خریدی از حمله مرزی مصر انتقاد می‌کنند.

چندین قانونگذار اسرائیلی، رسانه‌های خبری خریدی را به دلیل سانسور تصاویر لیا بن نون در مقالات خود مورد سرزنش قرار دادند.

مراو میکائلی، رئیس حزب کارگر در روزهای پس از عملیات با مصر چنین گفت:

“لیا به اندازه کافی خوب بود که با جانش از آنها (خریدی‌ها) محافظت کند، که آنها بتوانند شب راحت بخوابند. لیا آنقدر خوب بود که در مکانی خدمت کند که همتایان خریدی آنها از خدمت و دفاع از دولت معاف شوند.

در حالی‌که سردبیران، خبرنگاران و صاحبان وب‌سایت‌های رسانه‌های افراطی خریدی شب‌ها راحت می‌خوابند، پسران و دخترانشان در معرض این خطر مرگبار نیستند.”

«دستگاه مسموم ائتلاف، آیا از توهین به سربازان خجالت نمی‌کشید؟ ننگ بر رسانه‌ها…شرم بر این کشور.»

مراو میکائلی رئیس حزب کارگر در حال انتقاد از رسانه های خریدی

 

دوستان، این قلب مبارزه دموکراتیک ماست. تبعیض و سانسور زنان بخش کوچکی از مبارزه علیه کودتای رژیم نیست، بلکه بخشی اساسی در قلب آن است.»

آویگدور لیبرمن، رئیس حزب یسرائیل بیتنو (اسرائیل خانه ماست) نیز از این پوشش انتقاد کرد؛ او گفت: «تلاش برای پاک کردن تصویر یک زن در رسانه‌های حریدی، کاملا غیر منطقی است. من انتظار دارم که سران حزب‌های شاس و یهودیت متحد تورات، دراین باره خواستار عذرخواهی آشکار و علنی کنند. متأسفانه، من هنوز مراتب عذرخواهی را از هیچ یک از آنها ندیده‌ام.»

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-745945

 

→ خواندن مطلب قبلی

طفره رفتن نتانیاهو از پاسخ به پرسش‌ها در مورد موشک “فتاح”

خواندن مطلب بعدی ←

تنش بین نتانیاهو و یاریو لوین در هیاهوی انتخابات

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *