۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اسرائیل و آلمان در سایه توافق

سند چشم‌انداز روابط اسرائیل و آلمان منتشر شد.

503017

 

سفیر اسرائیل در آلمان “رون پروسر” طی مصاحبه خود با اورشلیم پست اعلام کرد که:” با گذشت هشت ده از ماجرای هولاکاست و کشتار یهودیان بدست ارتش نازی، اکنون توانسته‌ایم روابط تار خود را شفاف کرده و به سمت صلح گرم پیش‌روی کنیم. ” او در صحبت‌های خود اشاره کرد که پس از ایالات متحده آلمان مهم‌ترین کشوری ست که با آن وارد ارتباط استراتژیک شده‌اند.

ron prosor 100 v fullhd
رون پروسر، سفیر اسرائیل در آلمان

درپی همین موضوع، چهارشنبه گذشته آلمان سند 39 صفحه‌ای را منتشر کرد که در آن چشم‌انداز این ارتباط مطرح شده است. “اولاف شولز” صدراعظم آلمان که اسرائیلی‌ها او را از دوستان خود می‌دانند در خصوص این سند گفته است:” این سند قطب‌نمایی ست که مسیر برلین را به سوی امنیت بیشتر و وابستگی کمتر درپی جنگ روسیه و اوکراین نشان می‌دهد.” همچنان در این سند آمده است که :” ما عصر جدید روابط خود را با شرمندگی از گناه شروع جنگ جهانی دوم، آغاز می‌کنیم و می‌دانیم در این دوره باید موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسیم و تعاملات سازنده‌ای را با کشورهای همسایه خود داشته باشیم.” در ادامه این سند به موضوع هسته‌ای ایران و لزوم تداوم مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره شده است :” ایران نه تنها حقوق بشر را علیه شهروندان خودش نقض می‌کند بلکه به غنی‌سازی بیش از حد و تقویت نیروگاه‌های هسته‌ای خود در راستای ساخت سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد که این نقض توافقات هسته‌ای سال 2015 است و ما به صورت جدی خواهان ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران هستیم…”

3999419621
اولاف شولز صدراعظم آلمان

اورشلیم پست در تحلیل خود از این سند بیان می‌کند که تداوم مذاکرات هسته‌ای ایران از سوی آلمانی که خود جز امضا کنندگان برجام بوده است، یک امتیاز برای اسرائیل محسوب می‌شود. کمک‌های نظامی ایران به روسیه در جنگ با اوکراین عامل دیگری بوده است که آلمان احساس خطر کرده و در هفته گذشته خرید “سامانه پیکان3″ اسرائیل را به قیمت 4میلیارد یورو تصویب کند. این سامانه پدافند هوایی که مخصوص رهگیری موشک‌های بالستیک فرا اتمسفر می‌باشد پس از اخذ 560 میلیون یورو از آلمان، قرار است در سه ماهه آخر سال 2025 در اختیار این کشور قرار بگیرد. هزینه خرید این سامانه اسرائیلی را قرار است صندوقی که شولز برای دفاع از آلمان با شروع جنگ اوکراین و روسیه ایجاد کرد، پرداخت کند.
سال 2020 با سفر اسحاق هرتزوگ به مونیخ و تشکر او از آلمان برای کمک به حفظ امنیت اسرائیل این ارتباط گرمای بیشتری گرفت تا جایی که در سفر اخیر نتانیاهو به برلین(شانزدهم مارس) بیان کرد که این رابطه اگرچه گذشته دردناکی دارد اما با تلاش طرفین به آینده شیرینی خواهد رسید. نتانیاهو پس از عقد قرارداد خرید سامانه پیکان3 تلفنی از مقامات آلمان تشکر کرد و گفت:” آلمان اکنونی یک کشور قدرتمند و پیشرفته است و ما را به رسیمت شناخته است و سامانه پدافند هوایی را برای حفظ امنیت آسمان کشور خود از اسرائیلی خریداری کرده است که 78 سال گذشته وجود نداشته است.”

لینک خبر: https://www.jpost.com/opinion/article-746668

→ خواندن مطلب قبلی

حمله های کور ارتش

خواندن مطلب بعدی ←

درخواست دیگر برای اصلاح قانون بازگشت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *