۳۰ شهریور ۱۴۰۳

آمریکا کمک مالی به مؤسسات دانشگاهی در کرانه باختری را متوقف می‌کند

آمریکا کمک مالی به مؤسسات دانشگاهی در کرانه باختری را متوقف می‌کند.

این اقدام با پذیرش سیاست‌های سنتی ایالات متحده، سیاست جدیدی را که توسط دولت ترامپ در روزهای پایانی اجرا شده است را نقض می‌کند.

 

دولت بایدن روز یکشنبه به اسرائیل اطلاع داده است که آمریکا هیچ‌گونه بودجه‌ای را به موسسات تحقیقاتی یا پروژه‌های علمی و فناوری که در کرانه باختری انجام می‌شود، انتقال نخواهد داد.

اعلامیه ایالات متحده که برای اولین بار توسط رادیو عمومی کان گزارش شد، سیاستی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در هفته‌های پایانی دولت خود اجرا کرده بود، معکوس می کند و بازگشت به سیاست سنتی آمریکا در این زمینه را نشان می دهد.

دولت بایدن سیاست سنتی آمریکا را پذیرفته است که کرانه باختری را به عنوان سرزمین اشغالی می‌بیند که آمریکا آن را به‌عنوان بخشی قانونی از اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد. انتظار می‌رود این تصمیم با انتقاد دولت فعلی اسرائیل مواجه شود.

قطع بودجه دانشگاه های اسرائیلی توسط آمریکا

یکی از مقامات دولت بایدن به هاآرتص گفت که این دستورالعمل تنها بر مؤسسات مستقر در خط سبز(مناطق هم‌مرز میان سرزمین‌های اشغالی 1948 و کرانه باختری) تأثیر می‌گذارد، که پس از توافق آتش بس بین اسرائیل و اردن تنظیم شد و متعاقباً به مرز نامرئی بین اسرائیل و سرزمین‌هایی تبدیل شد که اسرائیل در سال 1967 در جریان جنگ شش روزه فتح کرد.

این مقام آمریکایی افزود که دولت آمریکا علاقه‌مند به ادامه همکاری‌های علمی- فناوری با اسرائیل است.

انتظار می‌رود این دستورالعمل قبل از هر چیز بر دانشگاه آریل، که بزرگترین موسسه دانشگاهی فعال در شهرک های اسرائیلی است، تأثیر بگذارد.

اتحادیه اروپا همچنین طی سال‌ها خواستار حذف دانشگاه آریل و سایر مؤسسات فعال در کرانه باختری از قراردادهایی است که با اسرائیل در زمینه‌های تحقیق، فناوری و فرهنگ امضا کرده است.

رئیس جمهور آمریکا

پربارترین آنها افق 2020 بود که اتحادیه اروپا در سال 2013 با دولت تحت رهبری نتانیاهو امضا کرد. این قرارداد شامل بندی بود که براساس آن سرمایه‌گذاری‌های اسرائیل به عنوان بخشی از توافق به شهرک‌ها الزامی نداشت.

آمریکا نگرانی خود را در مورد حملات اخیر شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها اعلام کرده است. تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل روز پنجشنبه شورش‌های اخیر شهرک‌نشینان در کرانه باختری را محکوم کرد و گفت که واشنگتن از چنین اقداماتی تبعیت نخواهد کرد.

لینک خبر: https://www.haaretz.com/us-news/2023-06-25/ty-article/.premium/u-s-to-exclude-funding-from-academic-institutions-in-the-west-bank/00000188-f1b2-db86-a3f9-fbff1c8d0000

→ خواندن مطلب قبلی

همایش آب؛ اسرائیلی‌ها چقدر تحمل تشنگی دارند

خواندن مطلب بعدی ←

شلیک دو فروند راکت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *