۳۰ شهریور ۱۴۰۳

انتقاد شدید بایدن از شهرک‌سازی‌های اسرائیل

وزارت امور خارجه: ایالات متحده به تفکر “غیرقانونی دانستن شهرک‌ها” باز نمی‌گردد.

 

وزارت امور خارجه روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده علیرغم مخالفت با شهرک سازی به سیاست خود مبنی بر غیرقانونی دانستن شهرک‌های اسرائیلی در یهودیه و سامره، باز نمی‌گردد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایالات متحده به یادداشت هانسل که می‌گوید شهرک‌سازی‌ها ناقض قوانین بین‌المللی است، باز نمی‌گردد.

در روزهای پایانی دولت ترامپ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا اظهار داشت: واشنگتن بیانیه به شدت معیوب سال 1978 هربرت هانسل، مشاور حقوقی وقت وزارت خارجه آمریکا مبنی بر غیرقانونی خواندن تمام شهرک‌های اسرائیلی فراتر از خطوط آتش‌بس سال  1949 را رد کرده است.

 

برداشت دولت بایدن از شهرک‌ها

دولت بایدن به شدت از شهرک‌سازی‌های اسرائیلی انتقاد کرده است، اما اذعان کرده است: به دیدگاه هانسل درباره غیرقانونی بودن آن‌ها برنمی‌گردد.

شهرک سازی در بلندی های جولان

دروزی‌ها، معترض به شهرک‌سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی

میلر گفت: «ما در حال بازگشت به سیاست ایالات متحده به محدودیت‌های جغرافیایی طولانی مدت قبل از سال 2020  و حمایت ایالات متحده از فعالیت‌ها در آن مناطق هستیم، سیاستی که به دهه‌ها قبل باز می‌گردد.

در راستای این سیاست، وزارت امور خارجه هفته گذشته تصمیم گرفت تحقیقات علمی مشترک با اسرائیل را در کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی و بلندی‌های جولان متوقف کند و تصمیم  پمپئو در سال 2020 مبنی بر حذف محدودیت‌های سرزمینی در بنیاد علوم دو ملیتی، قراردادهای بنیاد تحقیق و توسعه و صندوق دو ملیتی تحقیق و توسعه کشاورزی، با اسرائیل را لغو کرد.

هر سه دارای موقوفات بزرگی بودند که به دانشگاهیان و شرکت‌های آمریکایی و اسرائیلی برای تحقیق و فناوری کمک مالی می‌کردند. ایالات متحده و اسرائیل نیز در آن زمان یک توافقنامه علمی و فناوری جدید امضا کردند.

با این حال، یک منبع دیپلماتیک آمریکایی روز دوشنبه گفت از زمانی که محدودیت‌های جغرافیایی برداشته شد، هیچ کمکی به مؤسسات اسرائیلی در مناطقی که در طول جنگ شش روزه سال 1967 به تصرف اسرائیل درآمده، اختصاص داده نشده است.

این منبع همچنین رد این زمان‌بندی مربوط به تصمیم هفته گذشته برای توسعه بیش از 4500 خانه جدید در شهرک‌ها را رد کرد و گفت که این تصمیم از ماه‌ها قبل در دست اجرا بوده است.

الی کوهن، وزیر امور خارجه روز یکشنبه اعلام کرد: «مخالف این تصمیم است و فکر می‌کند که این تصمیم اشتباه است». او گفت که در گذشته در همین شرایط، اسرائیل بودجه تحقیقات در یهودیه و سامره را افزایش داد تا این مؤسسات ضرر نکنند.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/international/article-747807

→ خواندن مطلب قبلی

نبرد افسران ارتش با بیماری PTSD

خواندن مطلب بعدی ←

هشدار رئیس شاباک نسبت به جنایات شهرک‌نشینان / حمایت بن گویر از آنها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *