۳۰ شهریور ۱۴۰۳

کارتل مواد مخدر، بازی جدید صهیونیست‌ها با سوریه

بررسی پرونده اتهام‌زنی‌های اسرائیل به سوریه

 

هفدهم تیرماه روزنامه اورشلیم پست، خبری را مبنی‌بر تبدیل سوریه به شاهراه تولید و توزیع مواد مخدر، منتشر کرد. بر همین اساس تحریریه صهیون24 مصاحبه‌ای را با استادسیدمحمدجعفر رضوی(کارشناس روابط خارجه اسرائیل) صورت داد.

21

بر اساس خبر منتشر شده، روز جمعه کنفرانس بین‌المللی با موضوع “قاچاق مواد مخدر” در ایالات متحده برگزار شد. “الی کوهن” (وزیر امور خارجه رژیم) که در فهرست مدعوین قرار داشت، سوریه را به‌عنوان اولین پایگاه تولید و توزیع مواد مخدر بخصوص “فنتانیل” که بزرگ‌ترین جامعه مصرف‌کننده آن جوانان آمریکایی می‌باشد، معرفی کرد. همچنین کوهن از جامعه بین‌الملل و سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر خواستار تحریم سوریه شد.

101
الی کوهن

در این خبر اسرائیل، اردن را نیز به بهانه حمله نیروی هوایی این کشور به پایگاهی در سوریه از متحدین خود قرار داد و اینچنین مطرح نمود که اردن یکی از مراکز توزیع مواد مخدر را به طور گسترده بمباران کرده است.
در رابطه با خبر مذکور، سید محمد جعفر رضوی اتهام‌زنی به سوریه را در سه محور اصلی به بوته نقد گذاشت:

1- سوریه از سال 2011 همواره مورد اتهامات گوناگونی از سوی اروپا و ایالات متحده قرار گرفته است. از جمله آنها می‌توان به مساله سلاح‌های شیمیایی اشاره کرد که سوریه با دعوت از سازمان ملل و اجازه بازرسی آزاد به تیم‌های جستجو این اتهام را از خود پاک کرد. همچنین موضوع استفاده سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی و تهییج اتحادیه عرب که آن نیز با ورود سوریه به این اتحادیه کاملا منتفی گردید.
موضوع اخیر که از سوی اسرائیل مطرح و مورد حمایت سیاست‌مداران آمریکایی واقع شده است، نشان از کشاندن سوریه به تقابل با جامعه جهانی دارد. تمرکز رسانه‌ای غرب بر سر موضوع مواد مخدر در سوریه می‌تواند انزجاری از این کشور در اذهان عمومی شکل داده و به دنبال آن حضور پادگان‌های نظامی آمریکا را مشروع جلوه دهد.

100
فنتالین

این مساله می‌تواند موجب تصویب تحریم‌هایی علیه سوریه و نیز مانع سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور باشد که به صورت قطع روند بازسازی سوریه را پس از جنگ به تعویق می‌اندازد.
باید گفت اسرائیل اتهام تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی را پیش‌تر هم به حزب الله لبنان وارد ساخته و قصد دارد سپاه قدس و شبهه نظامیان عراق(حشدالشعبی) را هم به فهرست متهمین این پرونده اضافه کند تا نشان دهد که محور مقاومت تجارت غیرقانونی و نامشروعی را علیه جوانان اروپایی و آمریکایی آغاز کرده است.

2- نکته دیگر مربوط به اردن است. کشوری که با سوریه، عراق و اسرائیل مرز مشترک دارد و از همین جهت برای اسرائیل استراتژیک است. مساله مرز مشترک اردن یکی از نگرانی‌های رژیم صهیونیستی است.
اسرائیل معتقد است که این همجواری می‌تواند موجب انتقال تفکر محور مقاومت به کشور اردن شود و جوانان این کشور را علیه اسرائیل تحریک کند. این نگرانی اسرائیل سبب شده است تا با انتشار اخباری مبنی بر قاچاق انسان و اسلحه، فساد جنسی و اعتیاد به مخدرهای صنعتی از اردوگاه‌های آوارگان سوریِ اردن، ائتلافی با حکومت اردن شکل دهد و دغدغه خود را از سوی مرز مشترک از بین ببرد.

اردن کشور نقشه
نقشه کشور اردن

3- مساله دیگر که باید به آن توجه داشت، موضوع شکایت سوریه از اسرائیل به دلیل حملات متعدد او به مواضع این کشور عربی است. در این شکایت سازمان ملل اسرائیل را محکوم نمود و او را موظف به پرداخت غرامت کرده است و در واقع رژیم با استفاده از موضوع مواد مخدر در سوریه خواهان شکل‌گیری پرونده‌ای دیگر و تطهیر سازی خود در جریان حملات نظامی به سوریه است.

1566423 629

4- موضوع دیگر که باید بررسی شود؛ اتحاد سوریه و روسیه است. حمایت روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند نظامی در جنگ با داعش از سوریه، سیاست‌های اسرائیل را به سمتی هدایت کرد که وجه این دو کشور را در اذهان عمومی تخریب نماید.
پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین و حمایت ویژه اسرائیل از اوکراین و نیز تلاش بسیار آژانس یهود برای تشویق یهودیان روسی و اوکراینی برای مهاجرت به اسرائیل، جهت‌گیری شدیدی را میان اسرائیل و روسیه شکل داد، از همین جهت اتهام مواد مخدر در سوریه دست‌آویز خوبی برای اسرائیل خواهد بود تا متحدین روسیه را منفور جلوه دهد.

باتوجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که محور مقاومت باید این هشدار را جدی بگیرد و خواستار بازرسی نقاط مبهم و بحث برانگیز در خاک این کشور از سوی سازمان ملل شود. ناگفته نماند که وجود بیش از 12 پادگان نظامی آمریکا در سوریه این احتمال را تقویت می‌کند که قاچاق مواد مخدر از سوی خود ایالات متحده در خاک سوریه انجام شود و با ارائه اسناد مورد نیاز گزینه خروج آمریکا از سوریه را تقویت کند.

لینک خبر: https://www.jpost.com/middle-east/article-749263

→ خواندن مطلب قبلی

آیا خاخام لائو اجازه حفاظت سایبری در شبات را می‌دهد؟

خواندن مطلب بعدی ←

اسرائیل از ورود 12 تن از اتباع روسیه به بیت المقدس ممانعت کرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *