۳۰ شهریور ۱۴۰۳

سایه اصلاحات بر سر اقتصاد

روز گذشته تارنمای وانت در یک گزارش اقتصادی شاخص‌های قیمت در ماه گذشته را بررسی کرد.

در این گزارش آمده است: به‌نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره به اقتصاد دائمی زندگی لطمه وارد کند. چراکه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن تغییری نکرده‌ است.

قیمت مسکن درمقایسه با ماه گذشته 0.3درصد، درسال جاری 7.6درصد و قیمت اجاره 9.8درصد افزایش یافته‌است.

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار مرکزی در روز جمعه، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژوئن 2023 بدون تغییر باقی‌ماند که نشان‌دهنده کاهش 4.2 درصدی تورم سالانه است.

قیمت موارد ذیل افزایش یافت:

_غذا:0.6 درصد

_بهداشت و آموزش: 0.5 درصد

_فرهنگ و سرگرمی: 0.2 درصد

گزارش اقتصادی از کاهش قیمت برخی اقلام به شرح زیر است:

_میوه و سبزیجات تازه : 4.6 درصد

_کفش و پوشاک: 0.3 درصد

_مبلمان و تجهیزات‌خانگی: 0.8 درصد

در همین‌ حال، بانک رژیم‌ صهیونیستی، این هفته برای اولین بار از آوریل 2022 اعلام کرد که نرخ بهره خود را افزایش نخواهد داد و در سطح 4.75 درصد باقی خواهد ماند.

اقتصاد
تزویکا تیشلر

با این حال، بانک‌ مرکزی تاکید کرد که با افزایش قیمت بیشتری روبرو است و پیش بینی‌های فعلی رشد و تورم بر اساس فرض مصالحه در مورد اصلاحات قضایی است.

در همین حال، اوضاع اقتصاد مسکن در ماه آوریل می در مقایسه با ماه مارس آوریل کاهش ۰.۳ درصدی را ثبت کرد و به درصد سالانه کاهش یافت.

این در حالی است که قیمت مسکن درآوریل-می ۰.۳ درصد نسبت به مارس تا آوریل کاهش داشته و به ۷.۶ درصد سالانه رسیده است. با این حال، قیمت اجاره بها همچنان افزایش می‌یابد و در ژوئن 9.8 درصد برای آپارتمان‌هایی که مستاجر جایگزین شده‌اند، افزایش یافته است.

اورشلیم و مناطق جنوبی شاهد افزایش قیمت به‌ترتیب 0.3 درصد و 0.5 درصدی به‌ نسبت سال گذشته بودند.

درحالی‌که قیمت‌ها در مناطق حیفا و شمال تغییر نکرده است و تل‌آویو و مناطق مرکزی به‌ترتیب شاهد کاهش 11 درصدی و 0.1 درصدی قیمت‌ها بودند.

اورشلیم و مناطق جنوبی نسبت به سال قبل به ترتیب شاهد افزایش 9.1 درصدی و 6.8 درصدی قیمت مسکن بودند، در حالی که قیمت‌ها در مناطق حیفا و شمال 11 درصد و 11.4 درصد افزایش یافتند و تل آویو و منطقه مرکزی، شاهد رشد 5.9 درصدی و 6.6 درصدی قیمت‌ها بودند.

وضعیت اقتصادی مسکن های جدید نسبت به ماه گذشته 0.1 درصد کاهش یافته اما نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.8 درصد افزایش داشته است.

 

لینک خبر: https://www.ynetnews.com/business/article/rymr4q1qh

→ خواندن مطلب قبلی

روزشمار انتخابات شهرداری

خواندن مطلب بعدی ←

نتانیاهو، شریک چین و رفیق آمریکا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *