۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اعتراضات به نهادهای مذهبی رسید

اعتراض به نهادهای مذهبی در جریان اعتراضات روز گذشته واکنش برخی تحلیگران را برانگیخت.

اسرائیل هیوم با ابراز نگرانی شدید از اعتراض به نهادهای مذهبی نوشت: برخی از ذهن‌ها می‌خواهند ماهیت کشور را تغییر دهند به هرحال این اعتراضات علیه تغییرات و اصلاحات است نه مسائل دینی و مذهبی!

روز گذشته ویدئویی در بین مردم اسرائیل دست به دست شد با این مضمون که معترضان کلمه “شرم” را بر دیوار دادگاه خاخام‌ها در تل‌آویو می‌نوشتند، اما کسی علت این امر را نمی‌داند.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانیم که در پشت پرده اعتراضات چه می‌گذرد. درحالی که اعتراضات اصلی درباره مسائل سیاسی و اقتصادی است، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که باید به این مسئله بزرگتر نگاه کنیم. در دهه‌های اخیر درگیری‌های زیادی پیرامون مسئله دین و دولت وجود داشته است. همچنین در درون اعتراضات اخیر نیز عناصری هستند که بر این باورند باید از بحث سیاست به بحث دینی مذهبی منحرف شویم.

دادگاه خاخام ها به نام" معاله الیها"
دادگاه خاخام ها به نام” معاله الیها”

کسانی هستند که معتقدند باید از فرصت پیش آمده برای تغییر ماهیت رژیم استفاده کنند. آنها می‌گویند گرچه کمپین اصلی قسمت دموکراتیک شعار معروف “یهودی و دموکراتیک” است، اما در عین حال برخی افراد معتقدند باید قسمت یهودیت این شعار نیز بررسی شود. این امر اخیراً به ویژه در تظاهرات تل‌آویو علیه یشیوا “معله الیها” افزایش یافته است. دست دولت نیز از حوادث تنش‌آفرین خالی نیست. اخیراً قانونی در کنست در حال بررسی و تصویب است که به دنبال انتصاب صدها خاخام در محله‌های جدید با هدف کم‌رنگ کردن شوراهای شهرها است.

Capture7 2

 

اعتراضات اخیر “دیوار نوشته شرم”

علاوه بر این، قانون دیگری در حال تصویب است با این عنوان که به دادگاه‌های خاخام‌ها اجازه ورود به موضوع میزان نفقه داده می‌شود. که در این امر خشم عمومی و تمایل حمله به نهادهای مذهبی را شاهد خواهیم بود. این امر باید هرچه زودتر متوقف شود. مخالفت با فعالیت دادگاه‌های خاخام و کنترل مذهبیون در حوزه عمومی مشروع است اما نوشتن شعار و توهین صرفاً به این علت که این مکان مذهبی است، عملی نگران کننده است.

حتی در نیویورک وقتی بر روی دیوار کنیسه‌ای یک صلیب شکسته می‌کشند، نشان‌دهنده مسیحیت‌ستیزی است اما وقتی بر روی دیوارهای دادگاه خاخام‌ها شعار می‌نویسند، بدون هیچ واکنشی در سکوت کامل رد می‌شوند. اینگونه اعتراضات معمولا با هدف تقبیح طرف مقابل و محو مشروعیت دینی انجم می‌شود اما مبارزه برای برابری به نحو دیگری صورت می‌گیرد.

 

لینک خبر: http://HTTPS://WWW.ISRAELHAYOM.CO.IL/NEWS/LOCAL/ARTICLE/14404989

اخبار مرتبط:

→ خواندن مطلب قبلی

پاسخ پدافند هوایی سوریه به تجاوزات رژیم صهیونیستی

خواندن مطلب بعدی ←

اعتصاب پزشکان در راستای اعتراضات مردمی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *