۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حاشیه‌های پر رنگ جلسه نهایی تصویب لایحه معقولیت

کنست با رای‌گیری نهایی در مورد قانون معقولیت، نظارت دادگاه عالی بر کابینه را محدود می‌کند.

بحث نهایی درباره لایحه استاندارد معقولیت به‌ مدت 26 ساعت متوالی ادامه دارد و تا ساعت 12 بعداظهر دوشنبه به‌ طول می‌انجامد. حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون رأی گیری کنست به گونه‌ای بود که رسانه‌های صهیونیست نتوانستند آن را کتمان کنند.

لایحه

رئیس کمیته قانون و عدالت کنست، سیمیحا روتمن، شخصی که این لایحه را ارائه کرد گفت:«وضعیت کنونی، نه دموکراسی است و نه حاکمیت قانون! دیوان عالی تعیین نمی‌کند چه‌ چیزی معقول است! وزرا آن را تعیین خواهند کرد.» روتمن خظاب به مخالفان گفت:« دست از فریب‌ دادن مردم اسرائیل بردارید!» او در ادامه گفت:«افرادی که موافق این لایحه بودند اکنون صرفا به‌ دلیل شکست در انتخابات با آن مخالفت می‌کنند.»

لایحه
یایر لاپیدوی استدلال کرد که هیچ دلیلی مبنی بر اثبات این مدعا وجود ندارد که دولت با تصویب لایحه به‌دنبال انجام فعالیت خاصی است.

تصویب لایحه را متوقف کنید!

ییار لاپید به‌عنوان نماینده اپوزیسیون گفت:«ما دیروز برای اعلام جنگ راهپیمایی نکردیم؛ بلکه برای جلوگیری از جنگ راهپیمایی کردیم. به دولت بگویید که اگر هنوز احساس انصاف یا عدالت دارد؛ توقف کنید. اگر به‌دنبال وحدت ملی هستید توقف کنید. اگر توقف کردید، ما اینجا هستیم. ما با اقامتگاه رئیس جمهور صحبت کردیم. درهای آنجا باز است، منتظر همه ما هستند. منتظر ما هستند تا برگردیم و با صحبت از یک فاجعه جلوگیری کنیم. برای جلوگیری از تجزیه، برای جلوگیری از به دست گرفتن کنترل یک اقلیت افراطی بر زندگی اکثریت اسرائیل.»

وی افزود:« من می‌خواهم از این جایگاه به دولت اسرائیل بگویم که ما نمی‌خواهیم کسی را شکست بدهیم چرا که در اینصورت همگی می‌بازیم. حقیقت این است که همگی خواهان مصالحه هستیم اما هیچ‌کس نمی‌داند چطور یا چگونه آن را عملی کند. فقط یک راه برای فهمیدن وجود دارد، آن هم توقف قانون‌گذاری و رفتن به اقامتگاه رئیس‌جمهور است. ما نیاز داریم تا به آنجا برویم، بحث کنیم، بجنگیم و بارها و بارها صحبت کنیم و دست از تلاش برنداریم، زیرا سرنوشت اسرائیل به ما بستگی دارد.»

شکافی بی‌سابقه در شناسنامه اسرائیل

بنی گانتز،رئیس اتحاد ملی، گفت:«آنچه با آن روبرو هستیم شکافی در شناسنامه اسرائیل است که ما هرگز مانند آن را ندیده ایم.»

وی افزود:«ارتش اسرائیل برخاسته از مردم است و هنگامی‌ که تفرقه و درگیری بین مردم ایجاد می‌شود به ارتش نیز سرایت می‌کند.»

لینک خبر: https://www.jpost.com/breaking-news/article-752087

→ خواندن مطلب قبلی

ارتش نگران

خواندن مطلب بعدی ←

معقولیت محدود؛ پیشنهاد مصالحه و سازش بازرگانان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *