۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نگاهی به سیاست‌های کنونی اسرائیل

بررسی سیاست‌های اسرائیل در امور داخلی و خارجی مستزلم کنکاش و بررسی موارد وابسته به آن از جمله آمریکا است.

گزارشگر اسرائیل هیوم با عنوان مقاله اسرائیل و آمریکا نیازمند توافق، نوشت: با توجه به اینکه از بررسی سیاست‌های داخلی و خارجی اسرائیل تصویر واضحی دستیاب نمی‌شود ازین رو آن را در بخش‌های مجزا، از جمله آمریکا و عربستان سعودی بررسی می‌کنیم:

Capture1 1

سیاست بایدن در قبال اسرائیل

آمریکا در آستانه رقابت‌های ریاست جمهوری 2024 قرار دارد و جو بایدن، یک رئیس جمهور شکست خورده سیاسی است که برای ماندن در این سمت تلاش می‌کند. بایدن علاوه بر مقابله با ناهنجاری پسرش، در جنگ روسیه و اوکراین از اوکراین نیز حمایت کند این درحالی است که سعودی‌ها در غرب آسیا به وی پشت کرده‌اند؛ از سویی دیگر باید از چین بخواهد تا میان آمریکا و ایران میانجیگری کند. بنابراین به یک دستاورد چشمگیر در حوزه سیاست خارجی نیاز دارد.

به‌گفته روزنامه‌نگار آمریکایی نیویورک تایمز،توماس فریدمن، چنین دستاوردی می‌تواند موجب عادی سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض شود تا بایدن بتواند تحولی در خاورمیانه ایجاد کند. در همین راستا بایدن هفته گذشته گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ممکن است توافقی صورت بگیرد.

جیک و بن

عربستان سعودی

عربستان؛ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته با پادشاه عربستان دیدار کرد و ضمانت‌های امنیتی و سیستم‌های تسلیحاتی آمریکا را در ازای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به محمد بن سلمان پیشنهاد داد. بن سلمان نیز در پاسخ گفت که اسرائیل باید رفتارش را نسبت به فلسطین تغییر دهد و شهرک‌سازی را متوقف کرده و مجوزهای بیشتری برای ساخت‌وساز فلسطینی‌ها در منطقه c صادر کند، اما دولت اسرائیل نمی‌تواند که چنین اقدامی را در ساختار فعلی خود پیش ببرد.

نتانیاهو

سیاست رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی؛ هفته گذشته کنست یک قانون کلیدی از طرح اصلاحات قضایی را تصویب کرد. چرا ائتلاف این بخش از اصلاحات را به اقداماتی برای انتصاب قضات و لغو تصمیمات دادگاه ترجیح داد؟ باتوجه به پاسخی که توسط نتانیاهو ارائه شد؛ به‌نظر می‌رسد او می‌خواهد که با تصویب این لایحه، اریه درعی را که باگذر از فیلتر معقولیت رد صلاحیت شده بود به کابینه بازگرداند. با بازگشت وی، درعی می‌تواند مانند وزنه تعادلی برای وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و وزیر امنیت ملی، ایتامار بن‌گویر، عمل کرده و مسیر را برای حفظ موقعیت[خصمانه] نسبت به فلسطین هموار کند.

ارتباط میان این سه مقوله این معمای بزرگ را حل می‌کند و به بایدن اجازه می‌دهد تا بر مراسم اجرای صلح روی چمن‌های کاخ سفید نظارت کند و به قدرتی که در سیاست می‌خواهد دست یابد. سعودی‌ها نیز سلاح و ضمانت‌هایی را که تا مدت‌ها خواهان آن بودند به دست خواهند آورد. اما برگ برنده حقیقی برای اسرائیل خواهد بود چراکه درگیری‌اش با جهان اهل‌سنت پایان می‌یابد و همچنین به بازار بزرگ سعودی و بازارهای اندونزی، مالزی و پاکستان دسترسی خواهد داشت و در نتیجه موقعیت دیپلماتیک، اقتصادی و استراتژیک اسرائیل بهبود می‌یابد.

در پایان این گزارش می‌خوانیم: ارتباط میان این سه مقوله آسان نخواهد بود و تا حد زیادی به اقدامات نتانیاهو بستگی دارد. تامیر پاردو رئیس سابق موساد مدعی شده است که نتانیاهو به‌طور مخفیانه بر عملکرد وزرای کابینه خود نظارت می‌کند و اگر چنین باشد، نتانیاهو می‌تواند با هر معیاری به یک توافق تاریخی دست یابد و شاید حتی به آشفتگی کنونی اسرائیل پایان دهد.

https://www.israelhayom.com/opinions/biden-and-netanyahu-need-a-deal/

→ خواندن مطلب قبلی

بازپرداخت وام مسکن کابوس اسرائیلی‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

مبارزه با چند همسری بادیه نشینان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *