۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تورم سالانه به 3.3% رسید، شاخص قیمت در ماه جولای 0.3% افزایش یافت

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان اقتصادی که عصر روز گذشته منتشر شد، تورم سالانه به نرخ پایین 3.3% کاهش و شاخص قیمت مصرف‌کننده به 0.3% در ماه جولای افزایش یافته است، البته انتظار می‌رود که نرخ تورم در ماه اوت به بالای 4% برسد.

باتوجه به این گزارش، اداره مرکزی آمار اعلام کرد که قیمت آپارتمان در ماه‌های اردیبهشت تا خرداد نسبت به معاملات فروردین تا اردیبهشت 0.2% کاهش داشته است. در مقایسه سالانه نیز قیمت معاملات، قیمت آپارتمان در 12 ماه گذشته 5.2% افزایش یافت، کاهش دیگری در روند افزایش قیمت مسکن که در ماه گذشته 7.6% بود.

 

نمودار افزایش قیمت و تورم
نمودار افزایش قیمت و تورم
  • قیمت آپارتمان‌ها کاهش یافته اما اجاره‌ها افزایش داشته است!

برای مستاجران جدید در همان آپارتمان 9% افزایش قیمت اجاره نسبت به قرارداد قبلی در مقایسه با 9.8% در ماه گذشته ثبت شده است. مستاجرانی که قرارداد خود را در همان آپارتمان تمدید کردند، مشابه ماه گذشته با نرخ 3.8% اجاره می‌دهند.

علی‌رغم افزایش اجاره‌بها، قیمت خرید آپارتمان به نسبت کاهشی بوده است. قیمت آپارتمان در ماه جولای با نرخ 0.2% کاهش پیدا کرد، به ویژه قیمت آپارتمان‌های نوساز با نرخ شدید 0.6% دچار کاهش قیمت شد. این کاهش در تل‌آویو، اورشلیم و حیفا ثبت شده است. اما در دیگر مناطق اراضی اشغالی، تغییری در قیمت آپارتمان به وجود نیامد.

نمودار افزایش قیمت و تورم
نمودار افزایش قیمت و تورم
  • چه چیزهایی گران‌تر شده‌اند؟

افزایش قیمت قابل توجهی در پوشاک و کفش این ماه ثبت شد. اما به دلیل تخفیف‌های تابستانه مردم توانستند قدرت خرید داشته باشند. علاوه بر این، بخش مبلمان و اثاثیه منزل نیز با افزایش قیمت مواجه شد. حتی در بخش میوه و تره‌بار 3.4% و در بخش مواد غذایی نیز حدود 0.4% شاهد افزایش قیمت بودیم.

Screenshot 129

  • تغییرات قیمت غیر طبیعی است!

اگر چه تورم به کندی در حال کاهش است، اما رقم قیمت سالانه این ماه گیج‌کننده است. در ماه پیش، تورم به صورت غیرعادی بالا بود اما اکنون از اندازه‌گیری خارج شده است، به همین دلیل توهم نزولی بودن تورم به مخاطب وجود دارد.

تورم سالانه از کسر وضعیت قیمت‌ها در ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به وجود می‌آید و ان رقم حاصله به ما نشان می‌دهد که سبد هزینه‌ها چقدر گران شده است.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-money/2023_q3/Article-0b65c7211b9f981026.htm?sCh=adbcb2eb226bb110&pId=173113801&partner=lobby

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

قدرت نظامی ایران یک پله بالاتر از رژیم صهیونیستی

خواندن مطلب بعدی ←

نقض آزادی بیان در هنر

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *