مطالعات یهودیت در مدارس تل‌آویو

شهرداری تل‌آویو از برنامه‌ای جدید برای مطالعات یهودیتْ سکولار در دبیرستان‌ها خبر داد.

شهرداری تل آویو در پاسخ به تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد انگیزه در صدها هزار مدرسه که باعث افزایش مطالعات یهودی می‌شود، برنامه جدیدی برای مطالعه دو سویه یهودیت-لیبرالیسم و صهیونیسم ایجاد کرد که از سال تحصیلی جاری در مدارس تل آویو اجرا خواهد شد.

این مطالعات شامل موضوعاتی مانند هویت یهودی در جهان در حال تغییر، جریان‌ها و مسائل در اندیشه صهیونیستی خواهد بود.

وزارت آموزش و پرورش برنامه جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن بودجه‌ای معادل صدها هزار شِکل در سال به مدارسی که «یهودیت و صهیونیسم را به عنوان پیش‌نیاز برنامه درسی اجباری» مطالعه می‌کنند، تعلق می‌گیرد. مدیران مدارس در قبال افزایش تعداد ساعات درس‌هایی مانند انجیل، تورات شفاهی، فرهنگ یهود، پرشات هفته کمک‌های مالی دریافت خواهند کرد. این بدان معنی است که مدارس ِدولتی مذهبی که بسیاری از آنها تعداد ساعات مطالعات یهودی را افزایش می‌دهند، به راحتی می‌توانند بودجه اضافی را دریافت کنند.

این برنامه که از اوایل سال آینده در تمام دبیرستان‌های تل آویو اجرا خواهد شد در واقع کمک به گسترش مطالعات یهودی خواهد بود.

Capture5 6
شهردار تل‌آویو

به گفته شهردار، این برنامه مطالعاتی تعامل مسائل یهودیت و صهیونیسم را با روحیه سکولار، که ناهمگونی زیاد در بین دانش‌آموزان تل آویو به طور خاص و در بین آموزش دولتی به طور عام دارد، عمیق‌تر می‌کند.

هدف کلی این برنامه تحقق اهداف قانون آموزش دولتی و تقویت ارزش‌های کشور اسرائیل به عنوان یهودی و سکولار است که باعث تقویت ارزش‌های یهودی، آشنایی دانش‌آموزان با ادبیات عبری و در نهایت تقویت عِرق ملی در دانش آموزان می‌شود.

موضوعاتی چون هویت یهودی در جهان در حال تغییر، جریان‌ها و مسائل در اندیشه صهیونیستی به عنوان بخشی از برنامه کلاس‌های تاریخ، شهروندی و تفکر اسرائیلی تدریس می‌شود. در این کلاس‌ها دانش‌آموزان با آثار یهودی از دوران کتاب مقدس، حضرت موسی، و همچنین با یهودیت و مدرنیته آشنا می‌شوند و به افکار فلسفی و کلامی پس از هولوکاست و فلسفه سیاسی (نظریه‌های عدالت اجتماعی، روابط بین دین و دولت و غیره) می‌پردازند.

شرلی ریمون براچا، رئیس اداره آموزش و پرورش در شهرداری تل‌آویو گفت: بحران ملی-اجتماعی این احساس نیاز را در ما به وجود آورده است که اصلاح ارزشی-هویت مهم‌تری در سیستم آموزشی اسرائیل لازم است. در تل‌آویو ما فقط ارزش‌های سکولار را آموزش می‌دهیم که مکمل آن مطالعات یهودی، صهیونیسمی و ملی است.»

وی در ادامه افزود:«برای ما مهم است که بچه‌ها با چه ارزش‌هایی فارغ التحصیل می‌شوند؟ چه مهارت‌هایی برای کمک به آنها در ایجاد زیرساخت دانش و تفکر انتقادی لازم است؟ ارتباط آنها با شهر و کشور چیست؟ ما به دنبال تعمیق آن هستیم. و کار آموزشی خود را باید از مدرسه شروع کنیم.»

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/domestic/education-society/owis3-903597552/?pid=509

→ خواندن مطلب قبلی

به شهادت رسیدن یکی از فرماندهان فلسطینی/ حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به جنین

خواندن مطلب بعدی ←

پادشاه برهنه است / اعتراض متفاوت مقابل منزل نتانیاهو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *