۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تجارت حلال اما فاسد

گزارشگر اورشلیم پست درباره چالش‌های موجود غذای کاشر(حلال) و غیر کاشر (غیر حلال) در جامعه یهودیت در گزارشی نوشت:

 

بهره‌جویی و درآمدزایی خاخام‌های یهودی از اعمال و فرامینِ مذهبی، موجب خسارت به یهودیان ساده لوح می‌‎شود.
این گزارشگر در ادامه نوشت:« هنگامی که نوجوان بودم پروانه کاشر (مجوز حلال) مناطق ما به دست دو مهاجر اروپای شرقی، خاخام یهودا لیب گراوبارت، و پس از آن خاخام یااکوف کامنتسکی صادر می‌شد که بعدها توسط خاخام ابراهام پرایس، به چالش کشیده شد. از آن پس جامعه ارتدوکس ناگهان به دو قسمت تقسیم شد:

  • کسانی‌که فقط از قصابی‌های مجاز و حلال خاخام کامنتسکی خرید می‌کنند.
  • عده‌ای که منحصرا از قصابی‌های مورد تایید خاخام پرایس گوشت تهیه می‌کنند.

در آن زمان، من متوجه نشدم که دلیل اصلی آن اتفاق چه بوده است.»

کوشر

این گزارشگر درباره تجربه خود نوشت که یکبار با یکی‌ از همکارانش برای خوردن هموس به رستورانی رفته و هنگامی‌که تصمیم می‌گیرد تا دوستان اشکنازی خود را با این منوی نامتدوال آشنا کند، متوجه می‌شود که آنها فقط در جایی غذا می‌خورند که مجوز کاشر خاخام را داشته باشد. این در حالی‌ بود که آن رستوران غذای کاشر و حلال  سرو می‌شد اما مجوزی از طرف خاخام‌ها برای آن صادر نشده بود و نمی‌توانست کاشر دریافت کند.

گزارشگر ادامه داد:«من از صاحب رستوران درباره مجوز آن پرسیدم و او گفت: من نمی‌توانم مجوز تهیه کنم. گواهی من آنجاست.» و با دست به پیرمردی اشاره کرد که فدورا نمدی پوشیده بود و گفت:«این پدر من است. آیا فکر می‌کنی من برایش غذای تریف (غذای غیر کاشر و حرام) سرو می‌کنم؟!»

گزارشگر مقاله افزود در حال حاضر کشروت به یک تجارت فاسد در اراضی اشغالی تبدیل شده است.

درباره کاشر

«کشروت غذایی» در دین یهود عبارت است از رعایت مراحلی ویژه برای تهیه و پخت مواد خوراکی به غذایی که با رعایت موازین خاص تهیه شده است، و به غذایی که بر اساس کشروت غذایی تهیه شود غذای کاشر گفته می شود.

از جمله قوانین کاشر این است: تمام غذاهایی که به عنوان گوشت طبقه‌بندی می‌شوند، هرگز نباید در همان وعده غذایی همراه با یک محصول لبنی مصرف شوند. علاوه بر این، تمام ظروف و تجهیزاتی که برای فرآوری و تمیز کردن گوشت و لبنیات استفاده می‌شوند – حتی سینک‌هایی شستشو – باید جدا نگهداری شوند. پس از خوردن گوشت و قبل از مصرف هر نوع لبنیات، باید تا مدت زمان تعیین شده صبر کنید. و این مدت زمان در بین آداب و رسوم مختلف یهودیان متفاوت و معمولاً بین یک تا شش ساعت است.

لینک خبر: https://www.jpost.com/opinion/article-755852

→ خواندن مطلب قبلی

نقض آزادی‌های مذهبی در اسرائیل صدای شورای کلیساها را درآورد

خواندن مطلب بعدی ←

تبرئه شدن گانتز در دادگاه هلند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *