۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پروژه نیمبوس؛ اعتراض کارکنان گوگل به پروژه مشترک با ارتش رژیم صهیونیستی

کارکنان بخش فناوری گوگل به افتتاحیه پروژه مشترک -نیمبوس- با ارتش رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

همزمان با برگزاری همایش سالانه «سکوی ابری گوگل» (Google Cloud) و نمایشگاه تازه‌ترین محصولات و فناوری‌های آن در شهر سانفرانسیسکو آمریکا، جمعی از کارمندان این شرکت در انتقاد به قرارداد گوگل [پروژه نیمبوس] با ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه تجمع اعتراضی برپا کردند.

Capture1 113حدود ۳۰ معترض، از جمله کارمندان سابق گوگل و برخی فعالان اجتماعی، در خیابان منتهی به محل برگزاری همایش گوگل خود را به صورت زنجیروار به هم متصل کردند.

معترضین بنر بزرگی با مضمون «پروژه نیمبوس گوگل به آپارتاید اسرائیل دامن می‌زند» به همراه داشتند.

دهها تن از کارمندان فعلی گوگل نیز در همان نزدیکی بروشورهایی را توزیع می‌کردند که علت مخالفت آن‌ها با پروژه نیمبوس را توضیح داده بود.

تجمع اعتراضی روز سه‌شنبه نشان‌دهنده ادامه تنش بین کارکنان گوگل و مدیران ارشد آن بر سر نحوه استفاده از فناوری‌های این شرکت است.

این اولین بار نیست که کارکنان گوگل به مشارکت گوگل در این پروژه اعتراض می‌کنند. برخی از معترضان شامل فعالان BDS، کارمندان سابق گوگل و فعالان اجتماعی مخالف اسرائیل و حمایت از فلسطینیان بودند.Capture3 31اعتراض کارکنان گوگل به پروژه نیمبوس

در سال‌های اخیر کارکنان گوگل بارها با قراردادهای نظامی این شرکت مخالفت کرده‌اند؛ از جمله قرارداد گوگل با سازمان گمرکات و حفاظت مرزی ایالات متحده همچنین نقش این شرکت در ساخت ابزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده برای اصلاح حملات هواپیماهای بدون سرنشین.

تارنمای وای نت نوشت: بر اساس گزارش‌های رسانه‌های خارجی، گوگل به اسرائیل قابلیت‌های هوش مصنوعی و از جمله پشتیبانی از نظارت با تشخیص چهره، تشخیص احساسات و ردیابی اشیاء در ویدئوها را ارائه می‌کند. از سوی دیگر، سخنگوی گوگل قبلا گفته بود که این شرکت هیچ گونه قابلیت «استفاده حساس یا نظامی» را ارائه نمی‌دهد. با این حال، او تایید کرد که این قرارداد به ارتش و دولت امکان دسترسی به فناوری‌های گوگل را می‌دهد.

گوگل تنها شرکتی نیست که از مخالفت کارمندان با فعالیت‌های تجاری خود روبه‌روست، کارمندان آمازون و مایکروسافت نیز بارها به فعالیت‌های تجاری خود در اسرائیل و سایر کشورهایی که توسط آنها به عنوان نقض حقوق بشر تلقی می شود اعتراض کرده‌اند.

گوگل تاکنون در مورد اعتراض روز سه‌شنبه و نگرانی‌های کارکنان خود در مورد پروژه «نیمبوس» پاسخی نداده است.

شایان ذکر است پروژه نیمبوس (Nimbus)، که یک قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری هوش مصنوعی و خدمات محاسباتی بین گوگل، خدمات وب آمازون و سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل (موساد) و ارتش رژیم صهیونیستی، در جولای ۲۰۲۱ کلید خورده، درحال نهایی شدن است.

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/digital/technews/article/by5ji0nt2

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

اعتراضات دنباله‌دار به سیاست آموزش‌ و پرورش؛ 6 معترض بازداشت شدند

خواندن مطلب بعدی ←

آپارتاید اسرائیلی به کتاب‌های درسی رسید / کتاب‌های درسی فلسطینیان مصادره شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *