۳۰ شهریور ۱۴۰۳

برگزاری اولین نشست دیوان عالی رژیم موقت صهیونیستی برای تجدید نظر در قانون لغو برهان معقولیت

Capture1 69

جلسه دیوان عالی رژیم صهیونیستی عصر روز سه شنبه به پایان رسید و طی بیش از 11 ساعت از جلسه به استدلال‌های شاکیان علیه اصلاحات قانون اساسی مبنی بر لغو برهان معقولیت رسیدگی شد

در این جلسه، دفاعیات و توضیحات یکی از معماران طرح دولت برای تضعیف قوه قضائیه، رئیس قانون اساسی، کمیته حقوقی و قضایی، عضو کنست، سیمحا روتمن و وکیل خصوصی که نماینده دولت در این دادخواست‌ها است، استماع شد.

جلسه دیوان عالی برای اولین بار از سال 1970 با حضور هیئت کامل دیوان عالی کشور (15 قاضی) برگزار شد و تعداد قضات در آن زمان 9 نفر بود.

Capture1 68

رئیس دیوان عالی رژیم صهیونیستی، قاضی استر هیات، جلسه بررسی اصلاحیه «قانون اساسی، قوه قضائیه» که برهان معقولیت را لغو می‌کند و دادگاه را از اعمال نظارت قضایی بر «تصمیمات دولت، باز می دارد را افتتاح کرد.

وی در پاسخ سخنان نماینده دولت در دفاع از این لایحه گفت: در صورت لغو برهان معقولیت چه کسی نظارت می‌کند که اعضای دولت معقولانه عمل می‌کنند؟ ظاهرا که قانون وجود دارد، اما در واقع قانونی وجود ندارد!

Capture1 70

رئیس کمیته قانون اساسی، سیمحا روتمن، در ابتدای سخنان خود در این جلسه گفت: کنست می‌تواند هر قانون اساسی را وضع کند! و هرگونه مخالفت با آن عبور از خط قرمز است.

قانون لغو برهان معقولیت و مرگ دمکراسی

یکی از قضات در پاسخ به سخنان روتمن گفت: من از وضع قانونی که لایحه‌ها را رد کند، نمی‌هراسم! به یاد داشته باشید دموکراسی با چند ضربه قوی نمی‌میرد بلکه در چند قدم کوچک می میرد. من می‌بینم که چندین مرحله در راه است!

حزب ییش عتید در پاسخ به لیکود گفت: مهمترین عنصر در دموکراسی حاکمیت مردم است نه دولت! در حالی که حاکمیت مردم به لطف تفکیک مقامات، کنترل و تعادل، و حفاظت از حاکمیت محدود می‌شود. وی این عملکرد را کاملا ظالمانه توصیف کرد.

وی در ادامه افزود: کنست اختیارات نامحدودی ندارد. اعلام نظر لیکود مبنی بر اینکه کنست هر قانونی را می‌تواند تصویب کند، کاملا هشداردهنده و خطرناک است، زیرا بار دیگر ثابت می‌کند که حزب حاکم اسرائیل تعهد خود را به ارزش‌های دموکراتیک از دست داده است.

در ادامه چند تن دیگر از مخالفان و موافقان نظرات خود را بیان کردند. همچنین در همین راستا رئیس رژیم موقت صهیونیستی اسحاق هرتزوگ همچنان به تلاش‌های خود برای رسیدن به سازش با مخالفان ادامه می‌دهد.

دیوان عالی رژیم صهیونیستی در اولین جلسه نشست، در مورد دادخواست‌هایی که در حال بررسی است تصمیمی صادر نمی‌کند، بلکه پس از گذشت چندین ماه تصمیم می‌گیرد و حداکثر در ژانویه آینده رای صادر می‌شود.

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/domestic/crime-and-justice/judicial-overhaul-903710210

→ خواندن مطلب قبلی

توحش پلیس اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

باز هم قانون تاریک خدمت سربازی؛ دانشجوی یشیوا دستگیر شد،‌ خریدی‌ها تهدید به تظاهرات کردند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *