۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نظرسنجی: 37 درصد صهیونیست‌ها به فکر فرار از اراضی اشغالی هستند.

به گزارش سایت روزنامه معاریو یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد 37 درصد ساکنان اراضی اشغالی به فکر فرار از این سرزمین هستند.

معاریو نوشت: گزارش نظرسنجی مؤسسه سیاست مردم یهودی (JPPI) داده‌های نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد. طبق این گزارش تقریباً 40 درصد از اسرائیلی‌ها به دنبال قانون اصلاحات قضایی قصد خروج از اسرائیل را دارند.

Capture1 127

بر اساس نظرسنجی جدید مؤسسه سیاست مردم یهود (JPPI) برای سال 2023، تقریبا 40 درصد از اسرائیلی‌ها به دلیل اصلاحات در سیستم قضایی کشور را ترک می‌کنند، همچنین تعداد اسرائیلی‌هایی که قصد خروج از اراضی اشغالی را دارند در حال افزایش است.

پس از یک سال پر فراز و نشیب که به دلیل اصلاح سیستم قضایی، دو قطبی شدن در جامعه اسرائیل را گسترش داد، گزارش این موسسه تصویری نگران کننده را در مورد جامعه اسرائیل ترسیم می‌کند. بنا به گزارش این مؤسسه احترام متقابل بین اسرائیلی‌ها نیز کاهش یافته است.

در ادامه این نظرسنجی آمده است: بارزترین نمونه کاهش مصونیت و عدم احساس امنیت اسرائیل که در داده‌ها آمده است حاکی از آن است در حالی‌که یک سال پیش تنها حدود 20 درصد از اسرائیلی‌ها در کشور خود احساس ناامنی می‌کردند، اکنون این رقم به 32٪ افزایش یافته است و درصد کسانی که احساس راحتی و امنیت می‌کردند از 76% به 65% کاهش یافته است. حتی حامیان راست، گروهی که به طور سنتی منسجم‌تر هستند، همچنین درصد اسرائیلی‌هایی که در کشورشان احساس «راحتی و امنیت» می‌کنند، از 55 درصد در فوریه 2023 به 43 درصد در ژوئیه امسال کاهش یافت.

این روندها بسیاری از اسرائیلی‌ها را به فکر خروج از اراضی اشغالی به عنوان راه حلی بالقوه برای مشکلاتی که در سال گذشته در این کشور به وجود آمده بود، انداخت. در همین حال، نزدیک به 40 درصد از اسرائیلی‌ها به فکر گرفتن پاسپورت خارجی و خروج از کشور هستند که این رقم در میان اسرائیلی‌های محافظه‌کار و افرادی که قبلاً گذرنامه خارجی دارند، بیشتر است.

یهودیان آمریکایی نگران بحران اسرائیل هستند

Capture2 57

در یک نظرسنجی موازی که در میان یهودیان آمریکایی در رابطه با احساسات آنها نسبت به بحران سیاسی و اجتماعی در اسرائیل انجام شد، پاسخ غالب جامعه آماری احساس اضطراب و نگرانی بود.

در میان کسانی که خود را بسیار لیبرال تعریف می‌کنند، 19 درصد گفتند که احساس انزجار و نفرت می‌کنند.

کسانی که خود را میانه تعریف می‌کنند، ابراز سردرگمی کرده‌اند.

همچنین در میان کسانی که خود را محافظه‌کار و اصلاح‌طلبان معرفی کردند، 24 درصد از بحران کنونی اسرائیل ابراز خشم کرده‌اند.

وقتی از آنها پرسیده شد که چگونه وقایع بر نگرش آنها نسبت به کشور تأثیر می‌گذارد، پاسخ‌ها بر اساس وابستگی‌های سیاسی و مذهبی متفاوت بود:

پاسخ‌دهندگان ارتدوکس و محافظه‌کار پاسخ دادند که نگاه آنها به اسرائیل تغییر نخواهد کرد و رابطه با اسرائیل «قطعی» است.

با این حال، در میان یهودیان اصلاح طلب، و کسانی که به جریان خاصی تعلق ندارند، پاسخ غالب بستگی به نتیجه بود. حتی در میان یک سوم از پاسخ دهندگان محافظه کار و تقریباً یک چهارم پاسخ دهندگان ارتدوکس، پاسخ بستگی به نتیجه بود.

موسسه سیاست مردم یهود (JPPI) یک مرکز تفکر و برنامه ریزی مستقل است که بر طراحی استراتژی و سیاست برای یهودیان، چه در اسرائیل و چه در دیاسپورا تمرکز دارد. هداف اصلی آن شامل تضمین تداوم و سعادت قوم یهود، حفظ و پرورش هویت کثرت‌گرایانه یهودی و تقویت انسجام در داخل اسرائیل، بین یهودیان دیاسپورا و بین اسرائیل و دیاسپورا است.

به گفته پروفسور یدیدیا استرن، رئیس JPPI، تغییر چشمگیر در سال 2023 این است که برای اولین بار در تاریخ اسرائیل، مشهود است که اختلاف بر سر هویت اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک، اتحاد مردم را از هم می پاشد. سرنوشت مشترک در آن، چندپارگی و شکاف در جامعه اسرائیل است.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-1040949

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

قتل عام در بخش عربی، 5 عضو یک خانواده کشته شدند

خواندن مطلب بعدی ←

تظاهرات در نزدیکی منزل نتانیاهو، ساعاتی قبل از برگزاری جلسه دیوان عالی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *