۳۱ شهریور ۱۴۰۳

روایت رسانه‌های صهیونیست از کمک نظامی تل‌آویو به باکو برای بازپس‌گیری قره‌باغ

اسرائیل تایمز از کمک تسلیحاتی بی سرو صدای اسرائیل به آذربایجان در باز پس‌گیری قره‌باغ خبر داد.

Capture1 32

اطلاعات ردیابی پرواز نشان می‌دهد که چند هفته پیش از حمله 24 ساعته آذربایجان در 19 سپتامبر هواپیماهای باری ارتش آذربایجان پروازهای زیادی به فرودگاه عوودا در جنوب اسرائیل قبل از حمله به قره‌باغ داشته‌اند.

این پروازها موجب نگرانی مقامات ارمنستان شد، زیرا مدت‌ها نسبت به اتحاد استراتژیک بین اسرائیل و آذربایجان نگران بودند، همچنین منافع ملی اسرائیل را در منطقه ناآرام جنوب کوه‌های قفقاز روشن کرد.

در افشاگری مقامات و کارشناسان صهیونیستی درباره کمک اسرائیل به کارزار آذربایجان برای باز پس گیری قره‌باغ آمده است: اسرائیل سلاح‌های قدرتمندی را به آذربایجان قبل از حمله برق آسای ماه گذشته این کشور برای باز پس گیری قره‌باغ، داده است.

Capture3 8

آرمان آکوپیان، سفیر ارمنستان در اسرائیل گفت: برای ما، این یک نگرانی بزرگ است که سلاح‌های اسرائیل به سمت مردم ما شلیک می‌کنند. وی گفت: نمی‌دانم چرا اسرائیل نباید در موقعیتی باشد که حداقل نگرانی‌اش را درباره سرنوشت مردمی که از سرزمینشان اخراج می‌شوند، ابراز کند.

حمله برق آسای آذربایجان در سپتامبر شامل توپخانه سنگین، راکت‌اندازها و پهپادها – که به گفته کارشناسان عمدتاً توسط اسرائیل و ترکیه تامین می‌شد – مقامات ارمنستان را مجبور کرد سلاح‌های خود را زمین بگذارند و برای مذاکره درباره آینده منطقه، در نقش جدایی‌طلب بر سر میز مذاکره بنشینند.

به گفته مقامات، حمله آذربایجان منجر به کشته شدن بیش از 200 ارمنی در این منطقه شد. این جنگ باعث شد بیش از 100000 نفر – بیش از 80 درصد از ساکنان قومی ارمنی منطقه – در دو هفته گذشته این منطقه را ترک کنند. ارمنستان این اقدام را نوعی پاکسازی قومی و نژادی خواند.

Capture2 9

وزارت خارجه و دفاع اسرائیل از اظهار نظر در مورد استفاده از تسلیحات اسرائیل در قره‌باغ یا نگرانی ارمنستان در مورد مشارکت نظامی این کشور با آذربایجان خودداری کردند. در ماه ژوئیه، یوآو گالانت، وزیر دفاع از باکو، پایتخت آذربایجان بازدید کرد و در آنجا از همکاری نظامی و مبارزه مشترک علیه تروریسم این کشورها قدردانی کرد.

به گفته تایمز اسرائیل سهام بزرگی در آذربایجان دارد که به عنوان منبع حیاتی نفت عمل می‌کند و اسرائیل مشتری پرسود اسلحه‌های پیشرفته است.

آرکادی میلمان، سفیر سابق اسرائیل در آذربایجان گفت: در موضع ما در حمایت از دفاع آذربایجان شکی نیست. ما یک شراکت استراتژیک برای مهار ایران داریم.

تیگران بالایان دیپلمات ارمنی گفت: برای ما واضح است که اسرائیل به حفظ حضور نظامی در جمهوری آذربایجان و استفاده از خاک خود برای نظارت بر ایران علاقه دارد.

کارشناسان اعلام کردند که اسرائیل بین سال‌های 2016 تا 2020 نزدیک به 70 درصد از زرادخانه خود را به آذربایجان فروخته است.

پیتر ویزمن، محقق ارشد موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم که فروش تسلیحات را دنبال می‌کند، گفت: سلاح‌های اسرائیل کمک بسیار مهمی در اجازه دادن به ارتش آذربایجان برای رسیدن به اهداف خود بود.

ویزمن گفت: موشک‌های دوربرد اسرائیل و پهپادهای منفجر شونده معروف به مهمات پرسه‌زن، نیروی هوایی کوچک آذربایجان را تأمین کرده‌اند. وی افزود: در عین حال موشک‌های زمین به هوای باراک-8 اسرائیل از حریم هوایی جمهوری آذربایجان در سرنگونی موشک‌ها و پهپادها محافظت کرده است.

مختار ممدوف سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل درمصاحبه‌ای گفت: ما از این همکاری خوشحالیم، این همکاری کاملاً حمایتی و برای دفاع بسیار مفید بود. ما آن را پنهان نمی‌کنیم.

وزارت دفاع اسرائیل تا کنون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/israeli-weapons-quietly-helped-azerbaijan-retake-nagorno-karabakh-sources-data

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

شب وحشت در طولکرم / پنج نظامی صهیونیست در جریان یورش به طولکرم زخمی شدند

خواندن مطلب بعدی ←

افزایش قیمت‌ها پیامد سقوط ارزش شِکل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *