۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جنگ و فروپاشی غیر قابل ترمیم اجتماعی و اقتصادی؛ گستره احساس ناامیدی و یأس در گوش دان

جنگ با دگرگونی‌های عظیم خود بیش از هر چیز رفاه و آسایش یک جامعه را با چالش مواجه می‌کند و افراد آن جامعه از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متضرر می‌شوند.

جنگ گسترده اسرائیل با حماس نیز پیامدها و تأثیرات قابل توجهی بر زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم اسرائیل گذاشته است؛ اثرات زیان‌باری چون ویرانی، افزایش فقر، رکود اقتصادی، کاهش درآمد و پریشانی اندیشه، یأس و ناامیدی مردم و از همه مهمتر احساس ناامنی و بی اعتمادی.

تحلیگر شبکه 12 صهیونیستی با استناد به مشاهدات میدانی خود به بررسی وضعیت به هم ریخته و جنگی منطقه گوش دان پرداخت. او ساکنین این مناطق را مأیوس، ناامید و بی انگیزه توصیف کرد.

وی ادامه داد: یک هفته از شروع جنگ می‌گذرد و احساس عصبانیت و خشم در مردمی که در خیابان‌ها قدم می‌زنند کاملا مشهود است. در گوش دان خیابان‌ها خالی است، ترددی دیده نمی‌شود. اداره راهنمایی و رانندگی نیز از کاهش چشمگیر عبور و مرود خودروها در جاده‌ها خبر می‌دهد. یأس و ناامیدی مردم کاملا محسوس است.

Capture1 82

مناطق اداری و تجاری پر ازدحام گوش دان که معمولاً مملو از صاحبان مشاغل و کارگرانی بود که در خیابان‌ها، رستوران‌ها و کارگاه‌ها کار می‌کردند، اکنون کاملاً خالی شده است.

مدیر عامل و صاحب مرکز مدیریت ترافیک پیشرفته (CEO of NoTraffic) گفت: ما در نزدیکی سالن نوکیا در تل آویو مشغول به کار هستیم، منطقه‌ای شلوغ با تراکم مشاغل و ادارات. اکنون و با وضعیت جنگی خیابان خلوت و تقریباً خالی از مردم است. به گفته وی، بسیاری از دفاتر کاری و مراکز اداری از جمله دفتر کار آنها تبدیل به مراکز کمک به جبهه جنگ و جمع آوری تجهیزات و مواد غذایی برای جنگ شده است.

صاحبان مشاغل کوچک و رستوران‌ها نیز از کاهش چشمگیر تعداد مردم در خیابان‌ها و سکوت شهر سخن می‌گویند. اکثریت قریب به اتفاق مشاغل، رستوران‌ها و کافه‌ها تعطیل هستند.


واقعاً هیچ هدفی برای فعالیت اقتصادی و باز کردن مغازه‌ها نیست، هیچ انگیزه‌ای وجود ندارد!


یکی دیگر از رستوران‌داران منطقه گوش دان گفت: خیابان‌ها خالی از جمعیت است. مردم تردد نمی‌کنند. مطمئناً انگیزه‌ای برای گذراندن وقت در رستوران‌ها و کافه‌ها ندارند. احساس ناامیدی و یأس در میان مردم بسیار محسوس است.

Capture2 32

مدیر اتحادیه رستوران‌ها گفت: ما در یک وضعیت بسیار آشفته، دشوار و آخرالزمانی هستیم که برای بقا می‌جنگیم، کنترل چنین وضعیتی بسیار دشوار است. وی افزود: کسب و کارها تعطیل شده است. شکی نیست که وضعیت کشور نگرانی اقتصادی را در میان صاحبان مشاغل ایجاد می‌کند.

مالک یک فروشگاه لباس در مرکز شهر اورشلیم، به خبرنگار شبکه 12 گفت: بیش از 30 سال است که فروشگاه لباس دارم. این تجارت در حال حاضر به دلیل وضعیت جنگی کاملاً تعطیل شده است. تمام فرشگاه‌ها تعطیل هستند. مردمی در خیابان نیست. هیچ کس به خرید لباس فکر نمی‌کند. مردم روحیه ندارند. نمی‌دانم در چنین شرایطی تا کی می‌توانیم دوام بیاورم؟

یوسی لوی، مشاور بازاریابی و مشاور بازرگانان، درباره شرایط جنگی و تأثیر آن بر اقتصاد نیز گفت: دولت باید برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد، راه‌حل‌های سریع‌تری ارائه کند. ناامنی اقتصادی تأثیر مستقیم و منفی بر شرایط اجتماعی دارد.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-money/2023_q4/Article-941c2cebe581b81027.htm?sCh=31750a2610f26110&pId=1082126421

→ خواندن مطلب قبلی

نظرسنجی: ائتلاف در حال فروپاشی است، لیکود تنها 19 کرسی دارد

خواندن مطلب بعدی ←

بازداشت مربی به جرم حمایت از مظلومان فلسطین!

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *