۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص: آمریکا نگران تبدیل جنگ غزه به یک جنگ آمریکایی است

هاآرتص نوشت: آمریکا نگران است که اسرائیل برنامه قبلی برای پایان دادن به جنگ غزه را تدوین نکند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه فاش کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نگران این است که جنگ غزه به یک «جنگ آمریکایی» تبدیل شود، زیرا تل‌آویو برنامه قبلی برای پایان دادن به نبردها را تدوین نکرده است.

زوی بارل، تحلیلگر این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها نگران هستند که به دلیل ناتوانی اسرائیل در خروج از نوار غزه – حتی اگر بتواند حاکمیت جنبش حماس را سرنگون کند – در منجلاب غزه گرفتار شوند. آمریکایی‌ها از تجربیات افغانستان و عراق آموخته‌اند که ماندن طولانی مدت نیروها در این کشور اشغالی به «آسیب استراتژیک» تبدیل خواهد شد.

این تحلیگر خاطرنشان کرد: انعطاف پذیری آمریکا با جنگ اسرائیل در غزه عمدتاً به برنامه تل آویو برای مدیریت باریکه غزه پس از پایان جنگ مربوط می‌شود.

وی افزود: اگرچه آمریکا موضع اسرائیل را اتخاذ می‌کند که اجازه نمی‌دهد حماس پس از جنگ به حکومت نوار غزه ادامه دهد، اما هیچ کس نمی‌تواند طرفی را تعیین کند که بعد از حماس می‌تواند اداره نوار غزه را به دست بگیرد.

Capture1 34

تحلیگر هاآرتص ادامه داد، بایدن بیم آن دارد که جنگ اسرائیل علیه غزه به نسخه دیگری از جنگ سعودی علیه یمن تبدیل شود، جنگی که علی‌رغم اینکه رئیس جمهور آمریکا یک ماه پس از به دست گرفتن قدرت، خواستار توقف فوری آن شده بود، همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه نوشت: آمریکایی‌ها ابتکار عمل را برای تدوین برنامه‌ای برای مدیریت نوار غزه در روز بعد از جنگ به دست بگیرند تا اسرائیل سال‌ها در منجلاب غزه گرفتار نشود به گونه‌ای که ایالات متحده درگیر آن شود.

بر اساس گزارش هاآرتص، مقامات آمریکایی به ویژه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در حال حاضر در تماس‌هایی با هدف توسعه چنین طرحی هستند.

در ادامه می‌خوانیم اگر اسراییل در معرض فشار آمریکا قرار گیرد تا بر سر طرحی برای روز بعد از جنگ در نوار غزه به توافق برسد، همان اشتباهاتی را مرتکب می‌شود که آمریکا در عراق و افغانستان مرتکب شد.

نویسنده این روزنامه با بیان اینکه اشغال افغانستان توسط ایالات متحده آمریکا 20 سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: دولت جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در آغاز جنگ اعلام کرد که هدفش از بین بردن کامل حاکمیت جنبش طالبان است. و یک سیستم حکومتی جدید را افتتاح کرد و توافقی بازگشت طالبان را برای حکومت بر کشور مشروعیت بخشد.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-11-07/ty-article/.premium/0000018b-a634-dc41-af9f-ef3606bf0000

→ خواندن مطلب قبلی

گوترش: غزه در حال تبدیل شدن به قبرستان کودکان است

خواندن مطلب بعدی ←

گالانت: یکی از اهداف جنگ برخورداری ارتش اسرائیل از آزادی کامل در غزه است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *