۳۱ شهریور ۱۴۰۳

هشدار مقامات آمریکایی درباره شعله‌ور شدن جنگ در کرانه باختری

آمریکایی‌ها در گفتگو با مقامات ارشد اسرائیل نسبت به احتمال فروپاشی مالی حکومت و از دست دادن کنترل شهرهای مرکزی هشدار دادند.

مقامات ارشد دولت آمریکا بر این باورند که اشغالگری اسرائیل ممکن است با خطر وقوع یک جبهه دوم به غیر از غزه مواجه شود و بر همین اساس به رهبران خود درباره ناتونی در کنترل اوضاع در کرانه باختری اشغالی هشدار دادند.

روزنامه عبری هاآرتص روز پنجشنبه گزارش داد که مقامات آمریکایی در جریان مذاکرات دو طرف در روزهای اخیر به تعدادی از مقامات ارشد اسرائیلی هشدار دادند که ممکن است تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل خود را در شهرهای مرکزی از دست بدهد.

دولت آمریکا بر این باور است که وقوع خشونت‌های گسترده در کرانه باختری به حمایت بین المللی که اسرائیل برای ادامه جنگ نابودی علیه نوار غزه به دست آورده است، آسیب خواهد رساند.

Capture 18

نمایندگان دولت آمریکا در گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی با اشاره به بسیاری از مسائل و بحران‌هایی که آنها را نگران می‌کند، به عوامل افزایش احتمال تشدید تنش در کرانه باختری از جمله ضعف تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کردند.

به گزارش هاآرتص، بر اساس برآوردهای دولت آمریکا، دولت خودگردان فلسطین ممکن است به وضعیت فروپاشی اقتصادی برسد و قادر به پرداخت حقوق به سرویس‌های امنیتی خود که امروز علیه حماس و دیگر سازمان‌های مقاومت کار می‌کنند، نباشد.

این موضوع همچنین باعث نگرانی رهبران سطح امنیتی اسرائیل می‌شود که با بزالل اسموتریچ وزیر دارایی گفتگو کردند تا وی را متقاعد کنند که پول مالیات را به تشکیلات خودگردان فلسطین منتقل کند.

به گزارش هاآرتص، دولت آمریکا به اسرائیل درباره ادامه حملات گروه‌های راست افراطی اسرائیل، به‌ویژه از پایگاه‌های شهرک‌سازی [غیرقانونی] علیه فلسطینی‌ها هشدار داد و خاطر نشان کرد که این حملات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها دارد.

دولت آمریکا در درجه اول نگران احتمال مشارکت اعضای پلیس تشکیلات خودگردان فلسطین در عملیات علیه اسرائیل است و از اسرائیل خواسته است تا تعدادی از مواردی را که در آن مبادلات لفظی تند در هفته‌های اخیر بین سربازان ارتش اشغالگر اسرائیل و اعضای پلیس فلسطین رخ داده است، بررسی کند.

رده‌های سیاسی اسرائیل به خوبی می‌داند که بحران اقتصادی در کرانه باختری ممکن است به اقدامات خشونت آمیز و تشنج منجر شود.

در تلاش برای جلوگیری از این امر، در هفته‌های اخیر، اسرائیل برنامه‌هایی را برای انتقال پول به فلسطینی‌های کرانه باختری، به‌ویژه کسانی که به طور دائم در اسرائیل کار می‌کنند، علاوه بر انتقال بخشی از وجوه مالیاتی به تشکیلات خودگردان فلسطین، بررسی کرده است.

روزنامه اسرائیلی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، رئیس دولت اشغالگر، تلاش کرد کشور ثالثی را بیابد که با انتقال کمک هزینه‌ای موافقت کند که نیازهای اولیه زندگی کارگران فلسطینی را که اکنون اجازه کار در اسرائیل را ندارند، تضمین کند.

مقامات سیاسی اسرائیل از اقداماتی شبیه عملیات سیل الاقصی که توسط حماس در 7 اکتبر انجام شد و همچنین احتمال مشارکت نیروهای امنیتی فلسطین در کرانه باختری در عملیات علیه اهداف اسرائیلی بیم دارند.

نتانیاهو اخیراً دستوراتی را به ارتش اسرائیل صادر کرده است تا یک برنامه عملیاتی برای خنثی کردن هرگونه حمله احتمالی از کرانه باختری به شهرک‌ها یا شهرهای نزدیک خط تماس ایجاد کند.

این روزنامه عبری گزارش داد که هشدار آمریکایی ها در مورد احتراق کرانه باختری، مقامات ارشد امنیتی اسرائیل را شگفت زده نکرده است، اما ممکن است بخش بزرگی از جامعه اسرائیل را شگفت زده کند، زیرا این روزها می‌بینند که مرز با لبنان به احتمال زیاد منجر به وقوع یک جبهه جنگ دوم می‌شود.

دولت آمریکا از نزدیک وقایع لبنان و درگیری‌های تقریباً روزانه بین حزب‌الله و اسرائیل را رصد می‌کند، اما معتقد است که خطر تشدید تنش‌ها در کرانه باختری کم‌تر از جبهه حزب الله نیست.

این روزنامه در پایان گزارش خود نوشت: یکی از نگرانی‌های اصلی دولت آمریکا این است که تشدید اوضاع در کرانه باختری احتمال حرکت حزب‌الله علیه اسرائیل را در پوشش حوادث کرانه باختری افزایش دهد.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-11-16/ty-article/.premium/0000018b-d728-d168-a3ef-d7fa50150000

→ خواندن مطلب قبلی

یورش ارتش شکست خورده صهیونیستی به بیمارستان شفا

خواندن مطلب بعدی ←

گزارش یورو مد: فسفر سفید جنایت سیاه اسرائیل در غزه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *