۳۰ شهریور ۱۴۰۳

چرا نتانیاهو باید برود؟

پس از غافلگیری رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی، تمام کم‌کاری‌ها و ناکامی‌های نخست وزیر نتانیاهو و کابینه وی از زمان شروع جنگ در تاریخ 7 اکتبر منجر به یک نتیجه‌گیری همگانی شد: اسرائیل به رهبر دیگری نیاز دارد.

رفتار بی‌شرمانه نخست وزیر نتانیاهو، در قبال آوارگان داخلی و اسرای اسرائیلی هیچ توجیه ندارد و بخشودنی نیست. برخی این رفتار را حاکی از بی‌مسئولیتی او می‌دانند، برخی دیگر نیز گمان می‌کنند که این رفتار برگرفته از سیاست و یا حتی شخصیت وی است. اما همانطور که واضح است نتانیاهو فردی نیست که به راحتی عذرخواهی کند و مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد، به عبارت بهتر او برای عذرخواهی ساخته نشده است. در چنین شخصیتی، ذره‌ای از دلسوزی و همدلی به مصیبت دیگران وجود ندارد. هوش هیجانی او بسیار پایین است.

از زمان انتخابات و شروع کودتا علیه دولت کنونی، نتانیاهو تصمیم گرفته است که به عنوان نخست وزیر تنها حامی حزبی باشد که او را بپرستد. از نظر بخشی از جامعه اسرائیل، نتانیاهو همان کسی است که برای حفظ منافع سیاسی و شخصی خود، جامعه مردمی و دولت را ویران خواهد کرد و آنها را فرو خواهد پاشید. انشعابات و جناح بندی‌ها به خوبی به او قدرت می‌دهد. نباید در برابر چنین شخصی سکوت کرد!

 خیز کنست و لیکود برای برکناری نتانیاهو
خیز کنست و لیکود برای برکناری نتانیاهو

نتانیاهو حتی در دیدارهای خود سیاست خاص خود را اعمال می‌کند. به طور مثال در دیدار با سربازان، نیروهایی که به او انتقاد داشتند و یا حتی مخالف عملکرد او بودند از جلوی دوربین‌های مطبوعاتی کنار گذاشته شدند. به همین دلیل است که نخست وزیر نتانیاهو، معمولاً با شبکه 14 یا رسانه‌های خارجی مصاحبه می‌کند. این ترکیب از شخصیت فردی و عملکرد سیاسی مردم اسرائیل را به این نتیجه رسانده است که نتانیاهو مؤلفه‌های لازمه را برای رهبری یک جامعه ندارد.

شاید بتواند رهبر یک فرقه یا یک حزب باشد اما برای اداره یک جامعه به عنوان رهبر دولتی مناسب نیست. به گفته صاحب‌نظران صهیونیستی، او کشور را اداره نمی‌‌کند بلکه عمدتاً در حال دفاع برای بقای خود است. او حتی به ارتش و اعتراضات مردمی هیچ توجهی ندارد و در قبال آنها شانه خالی می‌کند. او حتی نمی‌خواهد با آنها رو در رو شود چرا که آنها همچون آینه‌ای هستند که شکست‌های بزرگ وی را نشان می‌دهند، به همین خاطر است که او همیشه از این آینه‌ها فرار می‌کند و در صورت لزوم برای محافظت از جایگاه خود آنها را می‌شکند.

 

لینک خبر: https://newmedia.calcalist.co.il/calcalist-2023-netanyahu/index.html

→ خواندن مطلب قبلی

استراتژی باج به دروزی‌ها از ترس خیانت

خواندن مطلب بعدی ←

جنگ غزه کاهش 77 درصدی حجم مبادلات تجاری را در اسرائیل رقم زد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *