۳۰ شهریور ۱۴۰۳

وال استریت ژورنال: اسرائیل وارد سخت‌ترین مرحله جنگ علیه حماس در غزه می‌شود

وال استریت ژورنال: ارتش اسرائیل تمرکز خود را به سمت جنوب نوار غزه که مملو از آوارگان است، معطوف کرده است.

Capture 45

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش داد که اسرائیل در بحبوحه تشدید بحران انسانی، تمرکز عملیات نظامی خود را بر شکست حماس و نجات گروگان‌ها به سمت جنوب نوار غزه تغییر می‌دهد، جایی که احتمالاً با دشوارترین مرحله در جنگی روبرو خواهد شد که از هفتم اکتبر گذشته تاکنون ادامه دارد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که با توجه به اینکه بسیاری از جنگجویان حماس با ورود نیروهای اسرائیلی به شمال، به آنجا رفته‌اند و برخی از رهبران در شهرهای پرجمعیت یا در تونل‌های زیرزمینی پنهان شده‌اند، رهبران اسرائیل در روزهای اخیر نشان دادند که به سمت جنوب حرکت کرده‌اند که در مقایسه با شهر غزه در شمال، شاهد حملات هوایی کمتری از جنگ بود.

وال استریت ژورنال اشاره کرد که نیروهای اسرائیلی تا حد زیادی در کنترل شمال غزه موفق شدند، اما بر اساس تأیید افسران و تحلیلگران ارشد اسرائیلی، آنها فقط تا حدی توانایی‌های نظامی حماس را نابود کرده‌اند و تا کنون نتوانسته‌اند رهبران ارشد حماس را دستگیر کنند یا بکشند.

به گفته افسران سابق اسرائیل، با توجه به تغییر مسیر اسرائیل به سمت جنوب، گروگان‌ها بهترین ابزار فشاری هستند که رهبران حماس برای زنده ماندن دارند.

مقامات و رهبران اسرائیل می‌گویند که طرح اسرائیل برای حمله به حماس در جنوب احتمالاً شبیه پیشروی آن در شمال است، اما موضوع به دلیل تعداد زیادی از غیرنظامیان که در حال حاضر در منطقه ازدحام کرده‌اند، پیچیده خواهد شد.

مقامات آمریکایی تأیید کردند که از اسرائیل می‌خواهند تا عملیات نظامی خود در جنوب را تا زمانی که طرحی برای حفاظت از غیرنظامیانی که برای فرار از جنگ در شمال به آنجا گریخته‌اند، ندارد، بررسی کند.

این روزنامه به نقل از تحلیلگران و مقامات امنیتی اسرائیل می‌نویسد که یکی از اهداف اسرائیل در جنوب، بستن مرز با مصر، از جمله تونل‌های زیر آن، با هدف جلوگیری از آوردن تسلیحات بیشتر حماس برای طولانی شدن درگیری و جلوگیری از آن خواهد بود.

میری آیسین، معاون سابق اطلاعات رزمی ارتش اشغالگر اسرائیل، می‌گوید که رهبران اصلی حماس هرگز در شمال نماندند و در نزدیکی خانه‌های خود هستند و بیشتر آنها در مرکز و جنوب غزه زندگی می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، هواپیماهای جنگی اسرائیل احتمالاً بمباران خان یونس و رفح را که گمان می‌رود تونل‌های حماس آنجاست، مانند شهر غزه در شمال، تشدید می‌کنند و به دنبال آن با پیشروی نیروهای زمینی از چند جهت، پایگاه‌های حماس را هدف حمله قرار خواهند داد.

ایال بنکو، افسر بازنشسته اسرائیلی و مقام سابق اطلاعاتی می‌گوید: ارتش به آرامی حرکت خواهد کرد. حمله ابتدا از هوا، دریا، زمین و سپس از پیاده نظام و تانک‌ها خواهد بود.

افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده،جان اسپنسر، رئیس مطالعات جنگ شهری در آکادمی نظامی ایالات متحده، معتقد است که برخی از چالش‌ها در جنوب باقی خواهند ماند. وی خاطرنشان کرد که یکی از تفاوت‌ها این است که ارتش همه غیرنظامیان را به آنجا فرستاده است از این رو با وضعیت دشوارتری در جنوب روبرو هستند.

لینک خبر: https://www.9tv.co.il/item/64685

→ خواندن مطلب قبلی

پیامدهای احتمالی توقیف کشتی اسرائیلی توسط حوثی‌های یمن

خواندن مطلب بعدی ←

حمله موشکی گردان‌های القسام به تل‌آویو در پاسخ به کشتار غیرنظامیان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *