۳۱ شهریور ۱۴۰۳

اجاره بهای بالا و کمبود مسکن، معضل جدید آوارگان داخلی

مارکر گزارش داد: اکنون پس از تعیین آخرین مهلت اسکان آوارگان (پایان دسامبر)، آوارگان داخلی با معضل افزایش اجاره بهای مسکن و کبود آپارتمان مناسب روبه‌رو هستند.

پس از آن‌که بسیاری از صاحبان آپارتمان‌ها و خانه‌ها از تقاضای بالای آوارگانی که از شهرک‌ها، نوار غزه و شهرهای نزدیک نوار غزه آواره شده‌اند، سوء استفاده کردند، بازار املاک و مستغلات در اسرائیل شاهد افزایش اجاره مسکن بود. در برخی مناطق تا 20 درصد قیمت‌ها را افزایش یافت که باعث ناراحتی دولت اشغالگر شد که هزینه‌های اسکان آوارگان داخلی را متقبل می‌شود، این در حالی است که هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ به زودی وجود ندارد.

بر اساس گزارش روزنامه‌های اسرائیلی، تعداد آوارگان شهرک‌های اطراف نوار غزه و از مرز لبنان به حدود 140 هزار آواره رسیده است، اما ارتش اسرائیل در بیانیه‌هایی که در پایان اکتبر گذشته منتشر کرد، این تعداد را تقریباً 500 هزار نفر تخمین زد که به این تعداد باید تعدادی شهر دیگر از خارج از نوار غزه را به لیست اضافه کرد.

دولت اسرائیل مجبور شد ده‌ها هزار نفر از آنها را در هتل‌ها اسکان دهد، در حالی‌که ده‌ها هزار نفر برای زندگی در آپارتمان‌ها رفتند، اما با توجه به افزایش اجاره بها در این شهر با مشکلات زیادی در مدیریت این امر مواجه شدند.

همچنین صاحبان بسیاری از آپارتمان‌ها از اجاره کوتاه مدت خودداری می‌کنند و همین امر دولت بنیامین نتانیاهو را در زمینه ارائه گزینه‌های جایگزین برای این افراد و همچنین پرداخت قبوض بالا با یک معضل بزرگ مواجه کرد، به‌ویژه که اکنون مجبور است مسکن، غذا و دیگر مایحتاج زندگی آوارگان را نیز تامین کند. این در حالی است که به گفته آوارگان داخلی، یارانه و حمایت مالی دولت نه کافی است و نه عادلانه.

Capture1 71

روزنامهTheMarker نوشت: از آنجا که جنگ چهل و هفتمین روز را پشت سر می‌گذارد، آوارگان مجبورند مدت طولانی‌تری در هتل‌ها بمانند، در نتیجه فشار بر خانواده‌ها برای ترک اتاق‌های شلوغ و پر سر و صدا و زندگی در آپارتمان‌های اجاره‌ای افزایش می‌یابد که این امر تقاضا را افزایش داده و افزایش تقاضا، موجب افزایش 20 درصدی اجاره بها شده است.

این روزنامه با اشاره به این‌که برخی از آوارگان ترجیح می‌دهند برای مدت معینی در هتل اقامت کنند،در حالی‌که این موضوع برای بسیاری از آوارگان داخلی بسیار دشوار است، خاطر نشان کرد: دولت برای اقامت هر فرد بزرگسال در آپارتمان‌، 260 شکل و برای زیر 18 سال، 160 شکل نرخ تعیین کرده است. بر این اساس، هزینه اجاره آپارتمان برای یک زوج دارای فرزند 20.4 هزار شکل در ماه و 25.2 هزار شکل (حدود 6750) است. دلار) برای یک زوج با دو فرزند است.

بر اساس این گزارش، عرضه آپارتمان‌های باقی‌مانده برای آوارگان داخلی مناسب نیست، زیرا تعداد زیادی از آن‌ها کوچک و قدیمی هستند و یا در مناطقی که برای اسکان خانوادگی مناسب نیستند، قرار دارند، همچنین بسیاری از آنها در شهرهایی مانند سدروت و کریات شمنا در تیر رس موشک‌های مقاومت فلسطین هستند.

به گزارش مارکر، در مورد آپارتمان‌های مناسب برای زندگی خانوادگی و در مناطقی که به عنوان امن توصیف می‌شوند، صاحبان آنها علاقه‌ای به اجاره آن‌ها برای مدت کوتاهی تا چند هفته یا چند ماه ندارند. در پی عرضه محدود، اجاره بهای آپارتمان‌های بزرگ در برخی از شهرهای اسرائیل افزایش یافته است.

Capture2 22
ازدحام آوارگان در هتل‌ها

به گفته روزنامه اسرائیلی، روتم لوی، دلال کهنه کار آپارتمان، می‌گوید: آوارگان، شهرهایی را ترجیح می‌دهند که کمتر تحت تأثیر حملات موشکی قرار گرفته‌اند و شهر نتانیا بیشترین تقاضا را دارد که با افزایش تقاضا، قیمت‌ها در این شهر در حال افزایش است.

وی افزاید: از ابتدای جنگ تاکنون 10 درصد قیمت اجاره بهای درخواستی مالکان افزایش یافته است و در صورت عدم تغییر، این افزایش تا 15 یا 20 درصد می‌رسد.

این دلال املاک خاطرنشان می‌کند که برخی از آوارگان علاقه‌مند به بازگشت به شهرهای خود هستند، بنابراین ترجیح می‌دهند آپارتمان را برای مدت کوتاه اجاره کنند، در حالی‌که برخی دیگر می‌گویند هرگز برنمی‌گردند و به دنبال اقامت طولانی مدت هستند. این در حالی است که اجاره یا خرید آپارتمان کوچک به مساحت 25 متر مربع در تل‌آویو ماهیانه 2500 شکل (670 دلار) و یک آپارتمان 50 متر مربعی 3000 شکل هزینه دارد و البته یک گزینه مناسب است.

قیمت بالای اجاره بها خشم دولت نتانیاهو را برانگیخت که هزینه‌های سنگین جنگ و عواقب آن را متحمل می‌شود و نهادها و افراد مسئول، تأخیر در بهره‌کشی را متهم می‌کند. در حالی که گفته می‌شد اسرائیل قصد دارد پس از 30 نوامبر سال جاری قرارداد را فسخ کند، گزارش‌ها حالی از آن است که قرارداد اقامت آوارگان داخلی در هتل‌ها تا آخر سال جاری تمدید شد.

لینک خبر: https://www.themarker.com/realestate/2023-11-21/ty-article/0000018b-ede7-d90d-a1eb-fdf7ed920000

→ خواندن مطلب قبلی

آتش بس موقت تصویب شد/ این وقفه می‌تواند شمارش معکوسی برای پایان قدرت نتانیاهو باشد!

خواندن مطلب بعدی ←

سفر رئیس موساد به قطر برای نحوه اجرای قرارداد مبادله گروگان‌ها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *