۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص تحلیل کرد: آتش بس دائمی و حاکمیت تشکیلات خودگردان بر غزه نیازمند یک طرح واقع‌بینانه است

هاآرتص نوشت: اسرائیل، اداره غزه پس از جنگ را به تشکیلات خودگردان نمی‌سپارد؛ آتش بس دائمی نیازمند یک طرح واقع بینانه است.

روزنامه عبری هاآرتص روز یکشنبه برآورد کرد که اختلاف مواضع اسرائیل، ایالات متحده، تشکیلات خودگردان فلسطین و کشورهای عربی در مورد آینده حکومت بر نوار غزه پس از جنگ، بر شانس رسیدن به مرحله نهایی آتش بس تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این روزنامه در گزارشی که توسط مفسر خود در امور عربی، زوی بارل تهیه شده، خاطر نشان کرد: در حالی که ایالات متحده پیشنهاد بازگرداندن تشکیلات خودگردان فلسطین برای مدیریت حاکمیت نوار غزه پس از جنگ را دارد، اسرائیل هرگونه نقشی را برای تشکیلات خودگردان در این منطقه رد می‌کند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: آنچه موضوع را پیچیده می‌کند، این واقعیت است که در درون تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد نقش آینده آن در نوار غزه اختلاف نظر وجود دارد، علاوه بر این واقعیت که دیدگاه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در مورد حل مناقشه ارائه شده است، منطقی به نظر نمی‌رسد.

به گفته بارل، درخواست السیسی برای ایجاد یک کشور غیرنظامی فلسطین در مرزهای 4 ژوئن 1967، با پایتختی بیت المقدس، نمی‌تواند محقق شود. وی گفت که ارائه این طرح نشان دهنده وضعیت آشفتگی، ناامیدی است و عجزی که مصر در برخورد با آینده وضعیت نوار غزه پس از جنگ از آن رنج می‌برد.

Capture3 10

این روزنامه خاطرنشان کرد که پیشنهاد السیسی برای حل مناقشه غزه به بسیاری از سوالات پاسخ نمی‌دهد، از جمله:

هویت طرفی که اوضاع در نوار غزه را مدیریت خواهد کرد و چگونه می‌توان حماس را خلع سلاح کرد؟

مرزهای کشور فلسطین چیست؟

چه نهادهایی هستند که امنیت نوار غزه را مدیریت خواهند کرد؟

حماس چه نقشی در دولت آینده خواهد داشت و مرجع فلسطینی که در آنجا حکومت می‌کند چیست؟

Capture 61
ابوردینه، سخنگو تشکیلات خودگردان

بارل در مورد تشکیلات خودگردان فلسطینی توضیح داد که نمایندگان این تشکیلات دیدگاه‌های متفاوتی را برای نقش آینده این خودگردان در نوار غزه ارائه کردند، در حالی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان گفت که آماده است که خودگردان، مدیریت غزه را به دست گیرد. نبیل ابوردینه، سخنگوی خودگردان، تنها در چارچوب راه حل سیاسی برای مناقشه، از آمادگی این سازمان برای اداره نوار غزه و کرانه باختری مطابق با آنچه در توافقنامه اسلو و قوانین بین‌المللی تصریح شده است، صحبت کرد.

این گزارش به این نتیجه رسید که اختلاف بین مواضع تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر و ایالات متحده نشان‌دهنده میزان دشواری‌های پیش روی چشم‌انداز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روز پس از جنگ در نوار غزه است، بر این اساس که واشنگتن در چشم انداز خود بر اساس توانمند ساختن مقامات برای اداره حکومت در نوار هیچ‌گونه شریکی ندارد.

از سوی دیگر، مفسر مسائل عربی این روزنامه خاطرنشان کرد: اگرچه آمریکا همچنان از اعلامیه اسرائیل مبنی بر نابودی جنبش حماس به عنوان هدف جنگ با نوار غزه حمایت می‌کند، اما واشنگتن در منطقی بودن دستیابی به این هدف تردید کرده است.

بارل گفت که صحبت‌های بایدن در مورد مشکل از بین بردن جنبش حماس به معنای آن است که ایالات متحده در واقعی بودن یکی از اهداف اصلی جنگ در نوار غزه  دچار تردید شده است و نمی‌توان انتظار داشت که دولت بایدن روی تدوین استراتژی برای پایان دادن به جنگ با در نظر گرفتن آینده دولت غزه در روز بعد تمرکز کند.

در این گزارش به نقل از یک منبع دیپلماتیک آمده است: بایدن تاکنون پیشنهاد کشورهای عربی مبنی بر تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر آتش بس را رد کرده است، بر این اساس که تصویب قطعنامه بر شانس آزادسازی تأثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر، بایدن معتقد است که می‌توان با توجه به ادامه جنگ، بحث درباره راه‌های بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه را آغاز کرد.

بارل در پایان گزارش خود گفت: دیدگاه بایدن با دو چالش اساسی روبه‌رو است: اصرار اسرائیل برای از بین بردن جنبش حماس و امتناع این رژیم از بازگرداندن قدرت به نوار غزه.

در تحلیلی که روزنامه هاآرتص منتشر کرد، تأکید شده که حماس حتی پس از پایان جنگ کنونی نیز به حضور خود در نوار غزه ادامه خواهد داد.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-11-26/ty-article/.premium/0000018c-0856-d4d0-addf-4ffef8ca0000

→ خواندن مطلب قبلی

وضعیت اقتصادی رو به کاهش تل آویو در مقایسه با ایلات و دیگر مناطق اشغالی

خواندن مطلب بعدی ←

برپایی تظاهرات در تل آویو برای آزادی تمام گروگان‌ها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *