۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رویترز: اسرائیل خواهان ایجاد منطقه حائل در غزه است

رویترز: اسرائیل به چند کشور عربی درباره طرح ایجاد منطقه حائل، برای دوران پس از جنگ غزه اطلاع داده است.

روزنامه هاآرتص نوشت: رویترز به نقل از منابع مصری و منطقه‌ای گزارش داد که اسرائیل به چند کشور عربی از تمایل خود برای ایجاد یک منطقه حائل در سمت فلسطینی در مرزهای نوار غزه برای جلوگیری از هرگونه حمله در آینده به عنوان بخشی از پیشنهادات مربوط به نوار غزه اطلاع داده است.

Capture 11

سه منبع منطقه‌ای گزارش دادند که اسرائیل به همسایگان خود، مصر و اردن، امارات متحده عربی، همچنین عربستان سعودی و ترکیه این ایده را اطلاع داده است.

یک مقام ارشد امنیتی منطقه‌ای گفت: اسرائیل می‌خواهد این منطقه حائل را بین غزه و اسرائیل از شمال تا جنوب ایجاد کند تا از هرگونه نفوذ یا حمله به آن توسط حماس یا هر شبه نظامی دیگر جلوگیری کند.

یک مقام اماراتی در پاسخ به این سوال که آیا ابوظبی در مورد منطقه حائل مطلع شده است یا خیر، مستقیماً پاسخ نداد، اما گفت که کشورش از هرگونه ترتیبات آینده پس از جنگ که مورد توافق همه طرف‌های ذی‌ربط برای دستیابی به ثبات و ایجاد کشور فلسطینی باشد، حمایت خواهد کرد.

دولت‌های مصر، عربستان سعودی، قطر و ترکیه هنوز به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداده‌اند.

اوفیر فالک، مشاور سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در پاسخ به سوالی درباره ایده ایجاد یک منطقه حائل، در اظهاراتی به رویترز گفت: این طرح جزئیات بیشتری از آن دارد و بر اساس سه مرحله است. وی در تشریح موضع دولت اسرائیل گفت که سه مرحله شامل نابودی حماس، خلع سلاح غزه و از بین بردن «افراطی گری» در نوار است.

وی افزود: منطقه حائل ممکن است بخشی از روند خلع سلاح باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح‌ها با شرکای بین المللی از جمله کشورهای عربی مطرح شده است، از ارائه جزئیات خودداری کرد.

یک منبع امنیتی اسرائیلی به رویترز گفت که منطقه حائل، ایده‌ای است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی افزود: در حال حاضر مشخص نیست که عرض آن چقدر باشد، یک کیلومتر باشد یا دو یا چند صد متر داخل نوار غزه؟

دو مقام امنیتی مصر گفتند که در نشستی که در ماه جاری در قاهره با مقامات مصری و قطری برگزار شد، اسرائیل ایده‌ای را برای غیرنظامی‌سازی شمال نوار غزه و ایجاد منطقه حائل در آنجا تحت نظارت بین‌المللی مطرح کرد.  به گفته آنها، در حالی‌که برخی از کشورهای عربی مخالف ایجاد منطقه حائل نیستند، در مورد مکان آن اختلاف نظر وجود دارد.  این منابع افزودند که اسرائیل در آن جلسه آتش بس کامل را مشروط به تسلیم شدن رهبران حماس به قوانین بین المللی کرد. دفتر نتانیاهو از اظهار نظر در این باره نیز خودداری کرد.

کشورهای عربی هدف اسرائیل برای از بین بردن حماس را رد کرده و آن را غیرممکن توصیف می‌کنند و می‌گویند که جنبش فلسطین چیزی بیش از یک نیروی مسلح است که بتوان آن را شکست داد.

شایان ذکر است که ایده دیوار حائل نشان نمی‌دهد که حمله اسرائیل که روز جمعه پس از یک آتش‌بس هفت روزه از سر گرفته شد، رو به پایان است، اما نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال تعیین وضعیت غزه در دوره پس از جنگ با کشورهایی غیر از میانجی‌های شناخته شده عربی مانند مصر یا قطر، ارتباط برقرار می‌کند.

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-12-01/ty-article/0000018c-2661-d04a-af9f-f6f322570000

→ خواندن مطلب قبلی

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق سوریه

خواندن مطلب بعدی ←

گرایش جوانان اروپایی به اسلام تهدیدی برای اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *