۳۱ شهریور ۱۴۰۳

آسیب‌های شدید جنگ به گردشگری اسرائیل

جنگ همچنان به بخش گردشگری اسرائیل آسیب می‌زند.

همزمان با از سرگیری جنگ در نوار غزه، جنگ همچنان به اقتصاد اسرائیل ضربه می‌زند. طبق برآوردها، جنگ، صدها میلیون دلار به اقتصاد ضرر وارد کرده است. بخش گردشگری در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی نیز از این خسارات در امان نماند.

Capture 18
کتر، مشاور گردشگری

اران کتر، مشاور گردشگری و رئیس دپارتمان گردشگری و مدیریت هتلداری در کالج کینرت اسرائیل، انتظار داشت که اسرائیل حداقل 5 میلیارد شکل از درآمد حاصل از سفرهای داخلی را به دلیل جنگ از دست بدهد.

گردشگری درون مرزی

کتر در گفتگو با روزنامه جروزالم پست در روز جمعه، خاطرنشان کرد که گردشگری خارجی اخیراً ضربه‌های شدیدی خورده است، این کارشناس گردشگری تاکید کرد که این موضوع به شدت بر تغییر چشم‌انداز دیپلماتیک تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه که روابط با روسیه همچنان رو به وخامت است. وی خاطرنشان کرد که چین ممکن است جایگزین روسیه شود که اخیراً تعداد گردشگران این کشور از اسرائیل نیز کاهش یافته است.

کتر اذعان کرد که این بازار (گردشگران چینی) قبل از جنگ گسترده نبود، اما بازار امیدوارکننده‌ای بود. چرا که چین بزرگترین منبع گردشگری در جهان است. کتر گفت: این به مواضع رهبری چین نیز بستگی دارد، زیرا گردشگران چینی فقط از کشورهای مورد تایید دولت بازدید می کنند.

گردشگری داخلی

گردشگری داخلی به معنای سفر شهروندان اسرائیلی در داخل آن است و یکی دیگر از ایستگاه‌های مهم در بخش گردشگری اسرائیل است. کتر می‌گوید: به ازای هر گردشگری که به اسرائیل می‌آید، حدود 5 تا 6 مسافر محلی وجود دارد. برای مثال، گردشگرانی از تل آویو هستند که از اورشلیم بازدید می‌کنند، یا افرادی از اورشلیم که آخر هفته را در دریای مرده یا ایلات می‌گذرانند.

وی تاکید کرد: اکثر هتل‌های شهرهای تفریحی سرزمین های اشغالی یعنی ایلات، منطقه بحرالمیت و طبریه در حال حاضر به عنوان هتل فعالیت نمی‌کنند، بلکه به عنوان سرپناه برای اسکان افرادی که از منازل خود تخلیه شده‌اند استفاده می‌شود. بر اساس گزارش جروزالم پست، تعداد کسانی که از خانه‌های خود آواره شده‌اند، ده‌ها هزار نفر است.

به گفته کتر، گردشگری داخلی برای بسیاری از مکان‌ها حیاتی است. در واقع، بدون آن برخی از اقتصادهای محلی در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت. وی افزود: یکی از این مکان‌ها جلیل علیا در نزدیکی مرز لبنان است و منطقه‌ای بسیار توریستی است.

کتر تاکید کرد که اقتصاد گردشگری یکی از اجزای مهم اقتصاد اسرائیل است و بیش از 90 درصد آن به گردشگری داخلی بستگی دارد.

با این حال، این کارشناس گردشگری انتظار دارد که سفرهای داخلی در مقایسه با گردشگرانی که از خارج از اسرائیل می آیند سریعتر بهبود یابد، زیرا گردشگری خارجی فقط برای برنامه ریزی سفر به زمان نیاز دارد تا در مورد امنیت تصمیم گیری کند، اما مسافران داخلی خودجوش‌تر هستند و افق برنامه ریزی آنها کوتاه‌تر و به مراتب بسیار زیاد است.

گردشگری خارجی

علاوه بر این، گردشگری خارجی یا گردشگری ناشی از سفر مهاجران به خارج از کشور آسیب دیده است، که در آن نقش اسرائیل بیش از وزن نسبی آن در بین کشورهای جهان است.

کتر گفت که اسرائیل در حال حاضر به عنوان دومین بازار مهم مسافرتی برای گردشگری به اروپا طبقه بندی می‌شود، زیرا در سال 2022 حدود 4.5 میلیون اسرائیلی به قاره کهن سفر کردند که این به معنای از دست دادن مبالغ هنگفتی برای خطوط هوایی و شرکت‌های گردشگری است که در این بخش فعالیت می‌کنند. اگرچه گردشگری اسرائیل در کشورهای اروپایی حدود 1 درصد از سفرهای داخلی در این قاره را تشکیل می‌دهد، اما بخش بسیار مهمی محسوب می‌شود.

این تا حدودی به این دلیل است که در سرتاسر اروپا، از جمله مکان‌هایی مانند پراگ، بوداپست، بخارست، باتومی، آناتولی، استانبول و حتی رم یا وین، مراکز اقتصادی وجود دارد که به گردشگران اسرائیلی غذا می‌دهند.

در نتیجه، مشاغل اروپایی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها، با وجود اینکه صدها یا هزاران مایل از مناطق جنگی غزه فاصله دارند، از پیامدهای اقتصادی جنگ آسیب می بینند.

از نظر اعداد، داده‌های اخیر دولت نشان می‌دهد که خروج از اسرائیل 50 درصد از اکتبر کاهش یافته است، که همان چیزی است که در روزهای اول نوامبر اتفاق افتاد.

بر اساس برآورد کتر، شرکت‌های اروپایی در اولین ماه آغاز جنگ، به دلیل توقف ورود گردشگران اسرائیلی، بیش از نیم میلیارد یورو ضرر کردند. این کارشناس همچنین انتظار دارد که این میزان قبل از پایان جنگ دو برابر شود.

کتر تاکید کرد: حتی اگر سفرهای داخلی و خارجی در مدت کوتاهی بهبود یابد، ضرر پنج میلیارد شکلی که به بخش گردشگری ورودی در حال گسترش وارد شده، بر اقتصاد اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/business-and-innovation/all-news/article-776096

→ خواندن مطلب قبلی

اسرائیل به دنبال آتش بس یک روزه

خواندن مطلب بعدی ←

موساد اعضای خود را از قطر فراخواند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *