۳۰ شهریور ۱۴۰۳

فرصت واشنگتن به اسرائیل برای پایان دادن به عملیات نظامی در غزه

برآوردهای اسرائیل حاکی از آن است که دولت بایدن به اسرائیل، یک ماه دیگر فرصت می‌دهد تا عملیات نظامی را به پایان برساند.

روزنامه عبری هاآرتص روز پنجشنبه گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، علاقه‌مند است که اسرائیل عملیات نظامی خود در غزه را تمام کند و ممکن است حدود یک ماه دیگر یا بیشتر به آن فرصت دهد، اما این بستگی به موافقت اسرائیل با افزایش کمک‌های بشردوستانه و اجازه ورود آنها به نوار غزه دارد.

عاموس هارل، تحلیلگر نظامی این روزنامه خاطرنشان کرد: جنگ در نوار غزه به سمت مرحله سرنوشت‌ساز دیگری پیش می‌رود و ارتش اشغالگر اسرائیل در روزهای اخیر عملیات بمباران هوایی و زمینی خود را دو برابر کرده است و نیروهای خود را به شهر خان یونس پیشروی داده است.

هارل افزود: با وجود علاقه فزاینده دولت آمریکا به پایان دادن به جنگ، مقامات در سطح سیاسی و سیستم امنیتی اسرائیل این تصور را دارند که آمریکایی‌ها قصد ندارند در آینده نزدیک در مورد ضرب الاجل به اسرائیل هشدار دهند.

Capture 55
عملیات هوایی ارتش اشغالگر به خان یونس

رئیس جمهور جو بایدن ظاهراً معتقد است که ارتش اسرائیل باید اجازه داشته باشد که به عملیات نظامی طاقت فرسا در منطقه خان یونس ادامه دهد و فشار فزاینده‌ای را بر حماس اعمال کند، به این امید که عزم رهبری این سازمان یحیی سینوار، را برای ادامه جنگ تضعیف کند.

برآوردها حاکی از آن است که اگر جنگ پیچیده‌تر و منجر به کشتار جمعی دیگر از غیرنظامیان فلسطینی نشود، ایالات متحده یک ماه دیگر و شاید کمی بیشتر به اسرائیل اجازه حمله به غزه را خواهد داد و بدین ترتیب بحران در نوار غزه از کنترل خارج نمی‌شود.

به نظر می‌رسد فرمول آمریکا در زمان کنونی، گام‌های انسان دوستانه در ازای مهلت بیشتر برای انجام عملیات زمینی در غزه است. هرچه اسرائیل بیشتر اجازه ورود تجهیزات، غذا، سوخت و دارو به کامیون‌ها را به نفع ساکنان نوار غزه بدهد، آمریکایی‌ها فضا و زمان بیشتری را برای عملیات نظامی اسرائیل اختصاص خواهند داد.

نویسنده گزارش معتقد است، اگرچه ایالات متحده با اسرائیل درباره اقداماتی برای کاهش آسیب به غیرنظامیان فلسطینی گفتگو کرد، اما به نظر نمی‌رسد تغییر محسوسی در ماهیت عملیات در جنوب نوار غزه در مقایسه با نبردهایی که ارتش اشغالگر اسرائیل در شمال آن انجام داده است، وجود داشته باشد.

عملیات زمینی اسرائیل در رفح؟

این نویسنده خاطرنشان کرد: ارتش اشغالگر اسرائیل برای تکمیل عملیات نظامی اولیه خود در شمال نوار غزه به چند روز دیگر نیاز دارد، در حالی‌که عملیات نظامی در خان یونس به چند هفته دیگر زمان نیاز دارد و سپس این سوال مطرح می‌شود که آیا ارتش اسرائیل در رفح نیز، با توجه به نزدیکی رفح به مرز مصر و ترس رژیم قاهره از هجوم گسترده مردمی به این منطقه، عملیات زمینی انجام خواهد داد؟

نویسنده، در پایان گزارش خود افزود: واشنگتن از تل آویو انتظار دارد اقدامات بیشتری در مورد کرانه باختری و آوردن کارگران فلسطینی برای کار، انجام دهد. وی افزود که وضعیت اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین را با توجه به بحران کسر وجوه تهاتر توسط اسرائیل و تعلیق کار کارگران فلسطینی از کرانه باختری از زمان آغاز جنگ فعلی در 7 اکتبر بسیار بد توصیف کرده است.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-12-07/ty-article/.highlight/0000018c-40cb-d868-addd-d0fbbbca0000

→ خواندن مطلب قبلی

سرقت مسلحانه یک سرباز ذخیره از فروشگاه

خواندن مطلب بعدی ←

کاهش 57 درصدی معاملات در صنعت فناوری پیشرفته اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *