۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص تحلیل کرد: جنگ در شجاعیه تضعیف ارتش را نشان داد

روزنامه هاآرتص در تحلیل روز پنج شنبه خود نوشت: جنگ در شجاعیه ضعیف شدن ارتش و تلفات فراتر از انتظار را نشان داد.

محله شجاعیه همچنان پایگاه اصلی حماس در شمال نوار غزه است، جایی که درگیری‌های شدید بین ارتش و حماس همچنان ادامه دارد.

هاآرتص نوشت: در حال حاضر ارتش اسرائیل تا کنترل این محله بسیار فاصله دارد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن هفت جنگجوی تیپ جولانی و یگان نجات 669 در نبرد با حماس در این محله خبر داد.  در میان کشته شدگان یک فرمانده گردان در جولانی، دو فرمانده دسته در تیپ و یک فرمانده دسته در یگان 669 بودند. یک سرباز دیگر نیز در نبرد دیگری در شمال نوار غزه کشته شد. کشته شدگان هنگام کنترل مرکز قدیمی و شلوغ کصبه زخمی شدند. از تحقیقات اولیه به نظر می‌رسد که آنها در یک کمین پیچیده که شامل شلیک گلوله‌های RPG و فعال کردن یک میدان مین علیه تعدادی از نیروهای امدادی بود، گرفتار شدند.

به نظر می‌رسد اخیراً مقاومت در اردوگاه جبلیه اندکی کاهش یافته است. در مناطق دیگر در شمال نوار غزه، که ارتش اسرائیل بخشی از آن را مدتی است کنترل کرده است، فعالیت‌های شدید برای جستجوی تونل‌ها، سلاح‌ها و مخفیگاه‌های حماس ادامه دارد و هر از گاهی یک حادثه محلی رخ می‌دهد که نشان می‌دهد سربازان حماس هنوز در منطقه فعال هستند. در مورد جنوب نوار غزه، ارتش اسرائیل به تمرکز فعالیت‌های خود در خان یونس و بریگاد ملی حماس ادامه می‌دهد.

هاآرتص ادامه داد که فیلم‌های منتشر شده توسط سخنگوی ارتش اسرائیل در مورد نبردها تصویر پیچیده‌ای از وضعیت را نشان می‌دهد. سربازانی که از نوار غزه برمی‌گردند از پیشرفت کُند و اندازه گیری شده صحبت می‌کنند و زمان زیادی برای نیروهای منتظر دستور برای اشغال مناطق دیگر صرف می‌شود. با این حال، گردانندگان جنگ، سربازان پیاده نظام و تا حد زیادی سلاح‌های تانک، در فاصله بسیار نزدیک و در منطقه‌ای پرجمعیت و شلوغ هستند که بخشی از آن از بین رفته است. این منطقه پرجمعیت، علاوه بر تونل که بسیاری از آنها قابل استفاده هستند، به هسته‌های حماس، این امکان را می‌دهد که گاهی از فاصله چند متری با ارتش اسرائیل در تماس باشند.

این واقعیت تا حدی از برتری نسبی ارتش اسرائیل چه در فناوری و چه در جمع آوری اطلاعات می‌کاهد و باعث تلفات بیشتر می‌شود.

نویسنده هاآرتص در ادامه با ابراز نگرانی از کشته شدن گروگان‌ها و اشاره به کشف جسد برخی گروگان‌ها نوشت: به نظر می‌رسد هنوز پیشرفت جدیدی در ارتباطات برای انعقاد قرارداد مبادله‌ای آغاز نشده است، به نظر نمی‌رسد حماس عجله داشته باشد و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر کاهش قدرت چانه زنی حماس در مذاکرات وجود ندارد.

از سوی دیگر، علی‌رغم وضعیت گروگان‌ها، به نظر نمی‌رسد رهبری در اسرائیل به دلیل مشکلات سیاسی، برای معامله عجله کند. نخست وزیر نتانیاهو از انتقاد از جناح راست افراطی ائتلاف در مورد توافق دیگری که به نظر او امتیازی برای حماس و اختلال در پیشرفت عملیات زمینی است، می‌ترسد.

Capture 100

صبر محدود آمریکایی‌ها

تحلیل‌گر هاآرتص معتقد است، نتانیاهو که مسئول اصلی شکست همه جانبه اسرائیل در نوار غزه است، همچنان به گمراه کردن و سردرگمی افکار عمومی ادامه می‌دهد. نتانیاهو در یک کارزار سیاسی است و پیام اصلی او به مردم این است که او تنها کسی است که می‌تواند توطئه آمریکا را برای ادغام تشکیلات خودگردان فلسطین در کنترل نوار غزه در صورت شکست حماس در آنجا خنثی کند.

نتانیاهو هر روز در این باره، اظهارات توهین آمیزی بیان می‌کند، آن هم در زمانی که خود را درگیر حساب و کتاب با مخالفان سیاسی خود می‌بیند، در ادامه اظهارات او، اظهارات رئیس جمهور آمریکا را می‌شنویم که او نتانیاهو را دوست دارد اما در بسیاری موارد با او موافق نیست.

با وجود اظهارات ضد و نقیض، به نظر می‌رسد که خطوط اجماع بین آمریکا و اسرائیل همچنان روشن است. اگر اسرائیل به درخواست‌های آمریکا، به ویژه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، ادامه دهد، ایالات متحده به ارتش اسرائیل فرصت بیشتری برای عملیات در باریکه در چارچوب کنونی می‌دهد. اما صبر آمریکا محدود است و ممکن است ظرف چند هفته تغییری در موضع آمریکا احساس کنیم.

عدم قطعیت

در پایان مقاله هاآرتص می‌خوانیم تجربه سربازان در ارتش منظم و در ذخیره بسیار استثنایی است. باری که بر دوش ذخیره‌ها است یادآور دو سال پس از جنگ اول لبنان است. در گفتگو با رزمندگان ذخیره نشانه‌هایی از خستگی و ناامیدی کاملا مشهود است، همچنین سؤالاتی در مورد مدت زمان نبرد و نتایج مورد انتظار آن وجود دارد. انتقاد شدیدی از رفتار دولت وجود دارد که وزرای آن مشغول سرقت بودجه ائتلاف هستند و به آرامی و با سهل انگاری با بسیاری از اسرائیلی‌هایی که در نتیجه جنگ آسیب دیده اند، رفتار می‌کنند.

به نظر می‌رسد که ستاد کل هنوز درک نکرده است که شکاف قابل توجهی بین سربازان دائمی و نیروهای ذخیره وجود دارد که در مواقع عادی پر کردن آن دشوار است. بدون رویکرد جدی با واحدهای ذخیره، با شکافی مواجه خواهیم شد که بر عملکرد رزمی در طول نبرد تأثیر می‌گذارد.

 

لینک خبر: هاآرتص

→ خواندن مطلب قبلی

دو شرط اساسی اسرائیل برای اجتناب از جنگ با حزب الله

خواندن مطلب بعدی ←

دیدار و گفت‌وگوی یوآو گالانت وجک سالیوان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *