اورشلیم پست: اسرائیل در آستانه یک زلزله بزرگ سیاسی پس از جنگ است

عملیات 7 اکتبر، فاجعه بزرگی را در اسرائیل رقم زد که باعث شد یک تغییر اساسی در چشم‌انداز سیاسی رژیم صهیونیستی به وجود بیاید، همین تغییر در آینده نه‌چندان دور پس از جنگ، یک زلزله بزرگ سیاسی درون این رژیم را رقم خواهد زد.

مانند همه زلزله‌ها که کسی نمی‌داند چگونه و چه زمانی رخ می‌دهد، بحران سیاسی رژیم اسرائیل نیز همین‌گونه است. نظرسنجی‌ها گویای قطعی بودن این رخداد است، حتی سابقه تاریخی – سیاسی نیز آن را تایید می‌کند. نیازی به تحلیل حرفه‌ای و جامعه شناسانه نیست، اگر هر کس، کمی دقت کند، متوجه می‌شود که چه چیزی در کابینه رژیم صهیونیستی تغییر کرده و یا در حال تغییر است؟ این نکته را همه می‌دانند که اسرائیل دیگر به قبل از تاریخ 7 اکتبر باز نخواهد گشت. چراکه به امنیت این رژیم و اعتماد به ارتش آسیب شدید وارد شده و اعتماد شهرک نشینان به مسئولان دولتی خصوصاً نظامی و امنیتی به شدت کاهش یافته است.

رژیم اسرائیل، آسیب دیده و پریشان است. با این حال برای هرکس سوال می‌شود که چگونه ممکن است دولتی که مدعی است بزرگترین و امن‌ترین ارتش و سیستم امنیتی – نظامی را دارد، در این حد شکست بخورد؟ یکی از نشانه‌های بحران پیش رو، عدم تمایل وزرای کابینه اسرائیل و سایر مقامات چه نظامی چه سیاسی، برای حضور در مجامع عمومی است. تعداد زیادی از سیاستمداران در این روزهای بحرانی به ملاقات مجروحان جنگی در بیمارستان‌ها نمی‌روند و حتی در مراسم تشییع کشته‌شدگان جنگی شرکت نمی‌کنند. برای دولت نتانیاهو غیر ممکن است که نارضایتی‌های مردمی را نادیده بگیرد، زیرا همیشه تلاش می‌کند تا نارضایتی‌ها به اعتراضات خیابانی کشیده نشود.

عملکرد دولت باعث ایجاد بحران سیاسی خواهد شد
عملکرد دولت باعث ایجاد بحران سیاسی در آینده نزدیک خواهد شد

در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی اخیر از نتانیاهو پرسیده شد که آیا پس از جنگ از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد یا خیر؟ او برای طفره رفتن از پاسخ به این سوال چالش‌برانگیز، گفت که الان مشغول جنگ است و به این موارد فکر نمی‌کند. با شروع عملیات طوفان الاقصی در تاریخ 7 اکتبر، قطعاً کشور همانند گذشته در جنگ یوم کیپور، به سمت جناح چپ گرایش پیدا نخواهد کرد، اما به بحرانی متفاوت‌تر منجر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که چهره سیاسی رژیم صهیونیستی به طور کامل تغییر خواد کرد، همچنین شاهد تغییرات چشمگیری در جناح‌های راست و چپ خواهیم بود.

با این حال، آنچه که تغییر خواهد کرد چهره سیاسی دولت است. اکثر نظرسنجی‌ها در این‌روزها بیانگر آن است که حزب بنی گانتز بسیار جلوتر از احزاب فعلی کنست است. با توجه به اینکه دولت کنونی اسرائیل به اولین سالگرد فعالیت خود (29 دسامبر) نزدیک می‌شود، برخی از منتقدین معتقدند که نباید درباره انتخابات جدید صحبت کرد زیرا هنوز سه سال دیگر از عمر این دولت باقی مانده است و باید به این کابینه فرصت دوباره‌ای برای اثبات خود داده شود.

اما نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد حدود 69 درصد از شهرک نشینان بر این باورند که بعد از پایان جنگ، باید انتخابات جدیدی برگزار شود. اکنون تنها راه برای پایان دادن به این حواشی، خود منحلی دولت نتانیاهو است. وگرنه راه حلی دیگری برای سرنگونی این دولت وجود دارد و آن از طریق رأی اعتماد سازنده است که به موجب آن ممکن است 61 نماینده مجلس به دولت فعلی رأی اعتماد ندهند و بر سر نخست وزیر جدید به توافق برسند. اگر چنین شود، اعضای کنست قبل از مردم، به تغییر دولت رأی خواهند داد و این کابینه منحل خواهد شد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-778745

→ خواندن مطلب قبلی

نخست وزیر مالزی: پهلوگیری کشتی‌های اسرائیلی در بنادر ما ممنوع است

خواندن مطلب بعدی ←

وضعیت اضطراری اجتماعی – اقتصادی اسرائیل در سایه جنگ

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *