درخواست نتانیاهو از بایدن برای تحت فشار قرار دادن مصر برای پذیرش فلسطینیان غزه

وای نت گزارش داد که نتانیاهو از بایدن خواست تا رئیس جمهور مصر را برای پذیرش فلسطینیان از غزه تحت فشار قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در روزهای پس از حمله غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر، از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواست تا عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر را برای پذیرش تعداد زیادی از غیرنظامیان از نوار غزه تحت فشار قرار دهد.

Capture 155

واشنگتن پست شب گذشته (پنجشنبه) گزارش داد که بایدن به نتانیاهو گفته است که با توجه به مخالفت مصر با مهاجرت قابل توجه از نوار غزه به سینا، مطلقاً چیزی برای بحث در مورد این ایده وجود ندارد، زیرا دولت مصر به صراحت اعلام کرده است که علاقه‌ای به پذیرش آوارگان فلسطینی ندارد.

واشنگتن پست همچنین از سه منبع دیپلماتیک و یک منبع ارشد دیگر که از جزئیات مطلع است، گزارش داد که نتانیاهو درخواست مشابهی را به نخست وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان سفرهایشان به اسرائیل ارائه کرده است اما هر دو بلافاصله این درخواست را رد کردند. بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیلی همچنان به ابراز نارضایتی خود از عدم پذیرش پیشنهاد مهاجرت صدها هزار فلسطینی از غزه به مصر در قاهره و کشورهای غربی ادامه می‌دهند.

Capture3

دیپلمات‌های خاورمیانه به واشنگتن پست گفتند که شانس پذیرش درخواست نتانیاهو از سوی مصر از ابتدا صفر بوده است. علاوه بر این، می‌توان نمونه‌های بی‌شماری را مشاهده کرد که ترس رهبران کشورهای عربی را نشان می‌دهد که اسرائیل قصد دارد ساکنان غزه را به سمت شبه جزیره سینا سوق دهد. به عنوان مثال، اظهارات نخست وزیر مصر مبنی بر اینکه کشورش آماده است جان میلیون‌ها نفر را فدا کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس به قلمروش حمله نمی‌کند.

با این حال، ممکن است بین مخالفت عمومی و قاطع مصر با جابه‌جایی فلسطینیان از غزه به خاک خود پس از جنگ و اقدامات واقعی آن شکاف وجود داشته باشد. حدود دو هفته پیش، روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابعی مدعی شد که مصر در حال بررسی راه‌های مقابله با مهاجرت است که ممکن است در ماه‌های اول سال 2024 آغاز شود، یکی از آنها بررسی این احتمال است که دیگر کشورها با ورود فلسطینی‌هایی که اجازه خروج از طریق ترانزیت رفح را دارند، موافقت خواهند کرد.

بر اساس این سناریو، مصر صدها هزار شهروند غزه را بر اساس معیارهای مربوط به شرایط پزشکی و بشردوستانه و یا دارای مجوز مهاجرت، تحصیل در خارج از کشور و غیره می‌پذیرد. به گفته منابعی که با روزنامه گفتگو کردند، تغییر در موضع مصر از درک این موضوع که تخریب نوار غزه ادامه دارد و این فرض که اسرائیل از بازسازی غزه جلوگیری خواهد کرد، ناشی می‌شود، مضافا اینکه تلاش‌ها و محدود کردن کمک‌های بشردوستانه، زندگی در غزه را دشوارتر خواهد کرد.

همچنین گزارش شد که مصر بررسی سهمیه‌های مهاجرانی را که کشورهای عربی با پذیرش آن موافقت خواهند کرد، آغاز کرده است. در عین حال، مصر درخواست حمایت مالی گسترده از اروپا، ایالات متحده و کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد و می‌خواهد اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان غزه در غرب و ترکیه را ترویج کند که به آنها امکان می‌دهد با خانواده‌های خود به آنجا مهاجرت کنند.

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/news/article/ryxbyvmpa

→ خواندن مطلب قبلی

نظرسنجی درباره تبادل گروگان‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

قطعنامه شورای امنیت برای کمک به غزه تصویب شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *