۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اولمرت خطاب به رهبران اسرائیل: جنگ را برای بازگشت گروگان‌ها متوقف کنید

ایهود اولمرت (نخست وزیر پیشین اسرائیل) خطاب به رهبران جنگ: آیا گروگان‌ها را مرده می‌خواهید؟

ایهود اولمرت در مقاله‌ای که روزنامه هاآرتص منتشر کرد، نوشت: جنگ غزه، ابتدا در شمال نوار غزه و اکنون در مرکز سیستم نظامی حماس در خان یونس، یک جنگ سخت و استثنایی است. این آزمایشی است برای یافتن تعادل مناسب بین دستیابی به هدف نظامی مورد نیاز برای از بین بردن نیروهای حماس و تخریب زیرساخت‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی آن و در مقابل تلاش‌های فراوان برای کاهش تلفات اسرائیل.

پس از دو ماه جنگ، مشخص شد که جنگ علیه حماس که رهبری خود را در مناطق پرجمعیت قرار می‌دهد، دشوارتر و پیچیده‌تر و متأسفانه خونین‌تر از برخورد مستقیم خودروهای زرهی در بیابان یا نبردهای هوایی بین هواپیماها خواهد بود.

Capture 162
اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل

پیش‌بینی‌هایی که دولت ویرانگر ما درباره اهداف جنگ انجام داده است، از ابتدا بی‌اساس، غیرواقعی و غیرقابل تأیید است. نتانیاهو با چهره‌ای شرمگین، چشم‌های اشک‌آلود، اندکی پس از دریافت اولین شوک در 7 اکتبر درباره اهداف جنگ و نابودی کامل حماس سخن گفت. این امیدها و اهداف به دلیلی فریبکارانه مطرح شد.

اولمرت ادامه داد: نتانیاهو زمانی که این وعده افتخارآمیز را داد و سپس آن را در هر کنفرانس مطبوعاتی که برگزار می‌کرد، تکرار می‌کرد، کاملا آگاه بود و می‌دانست که امکان واقعی تحقق آن وجود ندارد. او از همان لحظه اول نگران جنگ اسرائیل و مردم نبود، بلکه نگران جنگ شخصی خود و خانواده‌اش بود. ایجاد این انتظارات با هدف فراهم آوردن زمینه برای متهم ساختن تمامی مقامات تحت مسئولیت خود به عدم دستیابی به این اهداف بود.

اولمرت: نتانیاهو در مصاحبه‌ای گفت که من آماده هستم در رأس جنگ تا نابودی کامل حماس بایستم. این مزخرف، فریب، اطلاعات غلط و رفتار نمایشی است.

امروزه برای بسیاری روشن شده است که ارتش اسرائیل هیچ شانسی برای برآورده کردن انتظارات نتانیاهو ندارد. ما نمی‌توانیم حماس را از بین ببریم.

غزه در حال نابودی است. متأسفانه هزاران نفر از ساکنان آن جان باخته‌اند. چند صد نیروی حماس جان باخته‌اند. اما باید بپذیریم که نابودی حماس محقق نخواهد شد. چه یحیی سنوار دستگیر شود و چه کشته شود، حتی زمانی که او و محمد ضیف و شرکای رهبری آنها حذف شوند، حماس باقی خواهد ماند. ضعیف می‌شود اما همچنان به حضورش در حاشیه غزه ادامه خواهد داد.

اولمرت گفت: با فرض اینکه این تخمینی از وضعیت واقعی است، پس باید آماده تغییر جهت جنگ باشیم. وی ادامه داد: در فضای ملتهب و پرآشوب اسرائیل که مشخصه رفتار نخست‌وزیر و اعضای آن است، ترس از گفتن چیزهایی که تلویحاً قابل درک نیست، ممنوع و البته باید گفت خارج از مسئولیت ملی است. در این میان، دولت اسرائیل باید بین توقف جنگ با معامله‌ای که ممکن است گروگان‌ها را با امید به زنده ماندن بیشتر آنها به خانه بازگرداند و جنگ را بدون معامله یا آدم ربایی و بدون دیدن هیچ دستاوردی متوقف کند، انتخاب کند.

اینها تنها مسیرهای واقع بینانه‌ای هستند که پیشرو داریم. ادامه جنگ دستاوردهای مهم منطقه‌ای را برای ما به ارمغان خواهد آورد، اعضای بیشتری از حماس منحل خواهند شد، تونل‌ها و رهبران مرگبار حماس افشا خواهد شد، اما حماس حذف شدنی نیست، بلکه آنچه اتفاق می‌افتد مرگ گروگان‌ها است.

اولمرت در خاتمه افزود: اگر اسرائیل پس از پرداخت هزینه با تلفات فراوان، با لیست بلندی از کشته شدگان ربوده شده به جنگ پایان دهد، ما خود را به عنوان یک انسان نخواهیم بخشید و هیچ جبرانی برای شکست اخلاقی ما نخواهد بود.

زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده است: یا دست از جنگ برداریم، با گروگان‌های زنده؛ یا به جنگ ادامه دهیم، با گروگان‌های مرده.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/opinions

→ خواندن مطلب قبلی

به شماره افتادن نفس‌های دولت نتانیاهو

خواندن مطلب بعدی ←

شیوع بیماری تیفوس در بنی باراک

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *