۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص: اسموتریچ، اسرائیل را به مرحله بعدی جنگ سوق می‌دهد

روزنامه هاآرتص در تحلیل روز پنجشنبه خود از عملکرد اسموتریچ، وزیر دارایی در زمان جنگ انتقاد کرد.

دولت اسرائیل با تصمیمات دشوار زیادی روبروست، از بحث تداوم مدیریت نبرد در غزه، عبور از روش بازگرداندن ربوده شدگان و خاتمه دادن به برخوردهای صحیح از نظر سیاسی و نظامی با حزب الله و مسائل اقتصادی ناشی از آن، از نیازهای امنیتی زیاد در زمان جنگ و نیازهای جامعه.

رویکرد سیاست فاسد دولت در قبال موضوع بودجه این شبهه را ایجاد می‌کند که این همان چیزی است که گام‌های اصلی در امور امنیتی را دیکته می‌کند.

Capture 196

هاآرتص نوشت: در واقع، هدایت جنگ در دست شورای جنگ است که شامل اعضای اردوگاه رسمی، بنی گانتز و گادی آیزنکوت است. اما این حکومت فقط برای امور جنگی است و سن آن مشخص نیست. دولت دیگری در کنار آن کار می‌کند که مسئولیت توزیع منابع و مشاغل را بر عهده دارد و دارای توازن وحشت است که به اسموتریچ، بن‌گویر و احزاب افراطی ارتدوکس این امکان را می‌دهد تا قدرت خود را دو برابر کنند و نتانیاهو را قادر می‌سازد تا حکومت خود را حفظ کند. این دولت دوام نخواهد آورد مگر اینکه این معامله باقی بماند.

اما فاجعه 7 اکتبر اجازه نمی‌دهد معامله باقی بماند. از آنجا که کل دستور کار امنیتی و اقتصادی را تغییر داده است، نیاز به تصمیمات دشواری دارد که به جشن مالی ائتلاف، پست‌های غیرضروری، وزارتخانه‌های اضافی دولتی و تکرار در چهار وزارتخانه مهم دولتی یعنی دفاع، دادگستری، آموزش و پرورش و وزارت بهزیستی با دو وزیر برای هر کدام پایان دهد.

هاآرتص ادامه داد: بر اساس گزارش تهیه شده توسط اداره بودجه وزارت بودجه، در صورت عدم تعدیل برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد، کسری بودجه در سال 2024 به 111 میلیارد شکل خواهد رسید. ما در مورد کسری بالاتر از 70 میلیارد شکل صحبت می‌کنیم که قانون فعلی اجازه می‌دهد. اکنون واضح است که آنچه لازم است اصلاح قانون است که امکان افزایش هزینه‌ها و کسری‌ها را فراهم می‌کند. این امر در مواجهه با نیازهای عظیم جنگ و دستور کار امنیتی پس از شکست 7 اکتبر ضروری است.

برای جلوگیری از وخامت سریع اقتصاد، آسیب به رتبه اعتباری اسرائیل و افزایش بدهی عمومی، اقدامات دردناک کاهش یا افزایش مالیات مورد نیاز است. وزارت بودجه پیشنهاد کرده است چندین گام برداشته شود، اما نخست وزیر نتانیاهو و وزیر دارایی اسموتریچ به شدت با افزایش مالیات‌ها مخالف هستند.

Capture 197

هاآرتص افزود: اسموتریچ تلاش‌های خود را افزایش داد و حزب صهیونیسم مذهبی او، کمپینی را علیه مقامات مالی او راه اندازی کرد، کارمندان خواهان افزایش مالیات بودند. اسموتریچ با افزایش مالیات مخالف است و همانطور که در مراسم تمدید دوره ریاست بانک اسرائیل گفته شد، ورود به میدان مین فهرستی از اولویت‌ها را تعیین می‌کند. اگر دولت بخواهد اولویت‌ها را تعیین نکند چه نیازی به ورود به میدان مین دارد؟ این زبان رمز عبارت «به پول متحدان ما دست نزنید» است، در حالی که «میدان مین» نام رمز تهدید است: اگر آن را لمس کنید، آن را از شما خواهم گرفت.

در پایان تحلیل هاآرتص می‌خوانیم: این یک تهدید توخالی و غیرمسئولانه است. هر مدیریت مسئولانه بودجه دولتی مستلزم گام‌های دردناکی است و تا زمانی که اسموتریچ و دوستانش در ائتلاف جناح راست حاضر نباشند از هیچ چیزی دست بکشند، هیچ بخش یا شهروندی را نمی‌توان برای پرداخت وادار به همکاری کرد. شرط اصلی دستیابی به همکاری، الگوسازی شخصی و آمادگی برای پرداخت هزینه خود است. تا زمانی که اسموتریچ مایل به پرداخت هیچ پولی نباشد و به پمپاژ وجوه ائتلاف به پروژه شهرک سازی و احزاب خریدی ادامه دهد، هیچ احتمالی وجود ندارد که اقتصاد از بودجه سال 2024 به خوبی فراتر رود.

نتانیاهو و اسموتریچ خزانه داری عمومی را کلید حفظ دولت حتی در صورت عقب نشینی اردوگاه رسمی می‌دانند، اما نتیجه آن بدتر شدن سریع اقتصاد و وابستگی بیش از حد نتانیاهو به شرکای افراطی خود خواهد بود که دولت را به سال های رکود خواهد کشاند. از نظر امنیتی و اقتصادی این امر نیاز به حرکت به مرحله بعدی جنگ را افزایش می‌دهد که برگزاری انتخابات جدید برای کنست است.

 

لینک خبر: هاآرتص

→ خواندن مطلب قبلی

اردوغان نتانیاهو را با هیتلر مقایسه کرد

خواندن مطلب بعدی ←

دکتر تومر: دولت نه به خاطر جنگ، بلکه به خاطر اقتصاد سقوط می‌کند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *