۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جنایت جنگی اسرائیل در غزه؛ گرسنگی عمدی ساکنان غزه

روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، اذعان کرد: اسرائیل با گرسنگی عمدی در غزه، مرتکب جنایت جنگی شده است.

محاصره و جنگ غزه قبل از هر چیز منجر به کاهش تامین برق و سوخت شد که اجازه گرمایش و تهیه غذا یا حمل آرد و مواد اولیه به نانوایی‌ها را نمی‌داد. و آنروا در پایان ماه اکتبر گزارش داد که یک پنجم نانوایی‌ها در نوار غزه به دلیل کمبود سوخت و آرد یا به دلیل بمباران آنها کار نمی‌کنند. یک هفته بعد، در اوایل نوامبر، ایالات متحده آمریکا کشورها اعلام کردند که هیچ نانوایی در غزه کار نمی‌کند. از ابتدای جنگ، به دلیل تشدید محاصره نوار غزه، تنها 2 درصد از مواد غذایی که قرار بود وارد نوار غزه شود.

Capture1 70

در 22 اکتبر سازمان ملل متحد اعلام کرد که ساکنان غزه به دلیل کمبود آب شروع به نوشیدن آب آلوده کردند و یک ماه بعد اولین کمک‌های آبی وارد نوار غزه شد. در اواسط نوامبر، ده‌ها هزار مورد جدید بیماری‌های تنفسی و گوارشی مشاهده شد که نیمی از آنها در میان کودکان زیر پنج سال بودند. همانطور که مشخص است، اکثر بیمارستان‌های غزه از کار افتاده‌اند و خدمات اولیه پزشکی در تاسیسات میدانی آلوده و بدون تهیه دارو و تجهیزات پزشکی کافی ارائه می شود.

نویسنده مقاله نوشت: «بحران بشردوستانه» مفهومی عقیم برای توصیف فاجعه انسانی غیرقابل تصوری است که در همین نزدیکی ما، زیر چشمان ما و با دانش ما در حال وقوع است. حتی اگر سال‌ها طول بکشد تا مشخص شود که عملیات بمباران ارتش اسرائیل در ابتدای جنگ بوده یا غیرمنطقی در طول جنگ، شکی نیست که یک میلیون و 800 هزار آواره در اردوگاه‌ها در حالت گرسنگی، بدون آب آشامیدنی و در شرایط نامناسب بهداشتی که جزئی از اهداف جنگ است، زندگی می‌کنند. گرسنگی عمدی شهروندان غزه در طول جنگ، جنایت جنگی است.

دولت اسرائیل مسئول مستقیم فاجعه انسانی در غزه است و هرچه سریع‌تر باید اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این بخش، از جمله غذا، آب، دارو، تجهیزات پزشکی و سوخت را بدهد.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/opinions/2023-12-26/ty-article-opinion/.premium/0000018c-a58d-d97c-a9ec-bfcf00990000

→ خواندن مطلب قبلی

دکتر تومر: دولت نه به خاطر جنگ، بلکه به خاطر اقتصاد سقوط می‌کند

خواندن مطلب بعدی ←

“شبح” محمد الضیف، اسرائیل را می‌آزارد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *