۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص: اسرائیل در یک تله استراتژیک گرفتار شده است

هاآرتص: حقیقت را باید گفت، اسرائیل در نتیجه حمله حماس در 7 اکتبر در یک تله استراتژیک جدی گرفتار شده است.

تحلیلگر هاآرتص نوشت: تهدیدهای امنیتی که سال‌ها سرکوب شده بودند، به گونه‌ای که به اکثر شهروندان این کشور اجازه می‌داد تا زندگی روزمره خود را با احساس خطر محدود انجام دهند، به اوج جدیدی رسیده و زندگی روزمره اسرائیل را به طور اساسی تغییر داده است.

وضعیت نامطمئنی در بسیاری از جنبه‌های جنگ اسرائیل در نوار غزه و همچنین در نبردهای جبهه شمالی حاکم است و مفسران اسرائیلی بیشتر در مورد دستیابی به اهداف خود تردید دارند.

تعدادی از آنها بر این باورند که ارتش اشغالگر درگیر یک جنگ فرسایشی است که ممکن است طولانی باشد و در هر دو جبهه به ویژه در غیاب چشم انداز آینده به‌ویژه در نوار غزه، در تله استراتژیک می‌افتد. این علاوه بر ملاحظات سیاسی است که بر جنگ و جهت‌گیری‌های آن تأثیر می‌گذارد.

تله‌ای که اسرائیل از نظر استراتژیک و نظامی در آن گرفتار شده است، همچنان باعث تلفات بیشتر سربازان اشغالگر اعم از کشته و زخمی می‌شود و هر روز به لیستی اضافه می‌شود که هر روز بیشتر می‌شود، چه در مرز شمالی در نتیجه نبردها با حزب الله یا در داخل نوار غزه در نبردهای شدید با مقاومت فلسطین.

بیمار

هارل، تحلیل‌گر نظامی روزنامه هاآرتص، روز جمعه نوشت: اسرائیل در نتیجه عملیات الاقصی که در 7 اکتبر توسط حماس انجام شد، با اشاره به تهدیدات امنیتی اسرائیلی‌ها در یک تله استراتژیک افتاد. وی افزود: در حال حاضر مشخص نیست که آیا می‌توان از این بن بست خارج شد یا نه؟

نویسنده بر این باور است که اسرائیل ممکن است حداقل در دو جبهه درگیر یک جنگ فرسایشی باشد. این احتمال وجود دارد که اوضاع در جبهه لبنان با حزب الله تشدید شود. وی خاطرنشان کرد: درگیری با فلسطینی‌ها و همچنین رویارویی با حزب الله به مرکز نقشه منطقه بازگشته است.

تحلیلگر هاآرتص معتقد است که اسرائیل از مزیت آشکاری در قدرت نبرد، فناوری، اطلاعات و اتصال همه این وسایل نقلیه به یکدیگر برخوردار است. اگرچه برآوردهای اسرائیل حاکی از آن است که حدود 8000 سرباز تا کنون کشته شده‌اند.

در حالی که تلفات ارتش اسرائیل ادامه دارد، بسیاری از مفسران حتی ژنرال‌ها و رهبران ارتش معتقدند که جنگ زمینی به پایان رسیده است و باید به مرحله سوم برویم.

این تحلیل‌گر در ادامه نوشت که محافل نظامی اسرائیل بر این باورند که ما باید به مرحله سوم نبرد برویم، مرحله‌ای که وابسته به حملات و عملیات‌های محلی متفاوت با شکل کنونی نبرد است که در آن ارتش اشغالگر از قدرت آتش شدید استفاده می‌کند.

اما رئیس دولت اشغالگر بنیامین نتانیاهو در حال حاضر به عقیده بسیاری به دلیل ملاحظات سیاسی و تهدید از سوی وزیران بزالل اسموتریچ و ایتامار بن‌گویر نسبت به توقف جنگ و خروج نیروها از این امر جلوگیری می‌کند، از سوی دیگر، دو وزیر کابینه جنگ، بنی گانتز و گادی آیزنکوت، همچنان نتانیاهو را به سمت مرحله سوم سوق می‌دهند.

هاآرتص در پایان افزود: موضوع اسرای اسرائیلی در نوار غزه به‌ویژه با شکست مذاکرات و افزایش فشار داخلی، همچنان معضلی بزرگ برای دولت اشغالگر اسرائیل است،

به همه اینها خسارات اقتصادی زیادی به اقتصاد اسرائیل اضافه شده است، به ویژه با توجه به حضور تعداد زیادی از سربازان در نیروهای ذخیره که مانع بسیاری از بخش‌های کاری، علاوه بر هزینه‌های ارتش و جنگ و بودجه هنگفتی که برای تسلیحات اختصاص داده شده است.

 

لینک خبر: هاآرتص

→ خواندن مطلب قبلی

پیشرفت در توافق مبادله گروگان‌ها بین حماس و اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

تشدید حملات ارتش اسرائیل در خان یونس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *