هارل: شکست حماس دشوار شده است

آموس هارل: با نزدیک شدن به صدمین روز جنگ اسرائیل علیه غزه، روحیه جنگندگی حماس از بین نرفته و شکست آن دشوار شده است، ارتش اسرائیل نیز به اهدافی که برای این جنگ در نظر گرفته نزدیک نیست.

هارل تحلیلگر نظامی در روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای که روز جمعه منتشر شد، بیان کرد: پس از نزدیک به 100 روز جنگ با حماس، واضح است که اسرائیل هنوز تا رسیدن به اهداف اعلام شده خود در این کارزار فاصله دارد. اسرائیل اهداف جنگ را پایان دادن به حاکمیت حماس بر نوار غزه، حذف قابلیت‌های نظامی جنبش و بازگرداندن اسرای اسرائیلی از نوار تعیین کرد.

هارل افزود: حمله مرگبار 7 اکتبر با شکست‌های فاحشی که در جامعه اطلاعاتی و مفهوم دفاعی ارتش اسرائیل آشکار کرد، اسرائیل را عمیقاً تکان داد.

وی افزود: یکی از نتایج این امر، شکل‌گیری یک اجماع گسترده غیرمعمول در مورد لزوم وارد کردن ضربه مهلک به حماس بود.

هارل ادامه داد: اشغال شمال نوار غزه و گسترش عملیات در حال حاضر به مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه آسیب جدی به حماس وارد کرده است.

وی افزود: این همچنین منجر به رنج شدید انسانی در بین تمام ساکنان نوار غزه شد، اما اسرائیل به پیروزی قاطع نزدیک نیست و در آینده با شرایطی که ایجاد کرد، دستیابی به آن دشوار خواهد بود.

هارل گفت: پنهان کردن این موضوع دشوار است، به‌ویژه به این دلیل که ارتش اسرائیل در حال کاهش نیروهای خود در غزه است، که نشان دهنده گذار به مرحله جدیدی از جنگ است، تحولی که دولت سعی کرده آن را به طور علنی پنهان کند.

هارل ضمن اشاره به توانایی و قدرت جنگندگی حماس با وجود حملات، گفت: شاخه نظامی حماس صفوف خود را در قالب تیم‌های چریکی غیرمتمرکز سازماندهی کرده است.

هارل تصریح کرد که گروه‌های حماس هنوز در زمین حضور دارند و از دهانه‌های تونل‌ها بیرون می‌آیند تا ارتش اسرائیل را تیراندازی کنند و تقریباً هر روز هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

Capture 93

هارل خاطرنشان کرد: دومین نکته تعیین کننده پروژه تونل حماس است که برای ارتش اسرائیل و آژانس امنیت عمومی (شین بت) شناخته شده است، اما پیچیدگی و گستردگی آن اسرائیل را شگفت زده کرد و به جنبش دارایی زیرزمینی ارزشمندی می‌بخشد و تقریباً یک نقطه عطف در کمپین کنونی است.

وی گفت: اکثریت رهبری ارشد حماس در تونل‌ها هستند و در این بین به نظر می‌رسد از حمایت نسبی در برابر هرگونه حمله برخوردارند. همچنین بسیاری از اعضای مسلح سازمان و ظاهراً بیشتر گروگان‌های اسرائیلی نیز در آنجا هستند.

هارل افزود: اسرائیل در حال شناسایی تونل‌ها و تخریب آنها است، اما سرعت تخریب هنوز با جدول زمانی برنامه ریزی شده برای عملیات نظامی مطابقت ندارد. تا زمانی‌که حماس از فضای نسبتا امنی برخوردار باشد، جایی که شخصیت‌های کلیدی در برابر حملات محافظت می‌شود، شکست آن بسیار دشوار است.

تحلیلگر هاآرتص خاطرنشان کرد: نکته سوم دشواری کارزار علیه یک سازمان عقیدتی خاص است.

وی گفت: در دو ماه اول، تصور غالب شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل که بی‌اساس بود، این بود که شکست حماس هر لحظه فرا می‌رسد و با توجه به این موضوع و تحت فشار خسارات و آسیب‌های آن، اعضای آن از جنگ دست می‌کشند اما این اتفاق نیفتاد. مشکوک است که این اتفاق بیفتد.

این تحلیلگر نظامی اسرائیلی افزود: سناریوی دیگری که تحلیلگران خوشبینانه منتشر کردند، این بود که مردم غزه حکومت حماس را سرنگون می‌کنند، اما با وجود ازدحام بیش از حد (به دلیل جابجایی داخلی)، کمبود شدید مواد غذایی و وخامت اوضاع، این سناریو محقق نشد.

 

لینک خبر: هاآرتص

→ خواندن مطلب قبلی

آریه دری: قصد اسرائیل این است که سال‌ها در نوار غزه بماند

خواندن مطلب بعدی ←

دفتر نتانیاهو: اسرائیل با قطر برای تحویل دارو به گروگان‌ها غزه به توافق رسید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *