۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گزارش نیویورک تایمز از تونل‌های حماس

نیویورک تایمز: تونل‌های حماس اسرائیل و آمریکا را شگفت‌زده کرد.

سایت روزنامه معاریو روز گذشته نوشت: مقامات اسرائیلی و آمریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند که گستردگی، عمق و کیفیت تونل‌های ساخته شده توسط حماس آنها را شگفت زده کرده است و خاطرنشان کردند که برخی از ماشین‌هایی که حماس برای ساخت تونل‌ها استفاده کرده و در فیلم‌های گرفته شده دیده می‌شود نیز باعث تعجب مقامات نظامی شده است.

در این گزارش آمده است که ارتش اسرائیل در زیر خانه یکی از رهبران ارشد حماس، پلکانی مارپیچی را پیدا کرد که به عمق تقریباً هفت طبقه منتهی می‌شد.

این جزئیات و اطلاعات جدید در مورد این تونل‌ها که برخی از آنها توسط ارتش اسرائیل اعلام شده و مستند به فیلم و عکس است، تایید می‌کند که چرا این تونل‌ها حتی قبل از شروع جنگ به عنوان یک تهدید بزرگ برای ارتش اسرائیل در غزه به حساب می‌آمدند.

ارتش اسرائیل اکنون بر این باور است که تونل‌های بسیار عمیق‌تری در زیر غزه وجود دارد و مقامات اسرائیلی تخمین می‌زنند که نابودی آنها سال‌ها زمان می‌برد.

مقامات ارشد امنیتی اسرائیل که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا در مورد مسائل اطلاعاتی صحبت کنند، تخمین می‌زنند که این شبکه در حال حاضر بین 350 تا 450 مایل (560 تا 720 کیلومتر) گسترش دارد که برای منطقه‌ای که طولانی‌ترین نقطه آن تنها 25 مایل است، غیرمعمول است. همچنین 5700 دهانه مجزا به داخل تونل منتهی می‌شود.

در جلسه‌ای در ژانویه 2024، یک مقام ارشد نظامی اسرائیل گفت که این تونل‌ها به دلیل قدرت نظامی اسرائیل، نیروی مؤثری در هیچ جنگی با حماس در آینده نخواهند بود. افسر آرون گرین استون به نیویورک تایمز گفت: حماس در پانزده سال گذشته از زمان و منابع برای تبدیل غزه به قلعه استفاده کرده است.

دافنه ریچموند باراک، کارشناس جنگ تونل در دانشگاه رایشمن در اسرائیل، گفت: اگر می‌خواهید رهبری حماس و زرادخانه حماس را نابود کنید، باید تونل‌ها را نابود کنید.

سایت معاریو از نیویورک تایمز نوشت که حماس برای تونل‌ها مبالغ هنگفتی هزینه کرده است، زیرا منابع یا تعداد لازم برای جنگ با ارتش اسرائیل در یک جنگ متعارف را ندارد.

مقامات اطلاعاتی اسرائیل اخیرا تخمین می‌زنند که حدود 100 مایل تونل در خان یونس، بزرگترین شهر جنوب غزه، جایی که نیروهای اسرائیلی اکنون درگیر نبردهای شدید هستند، وجود دارد.

Capture 88

ارتش اسرائیل گفت که دو نوع تونل پیدا کرده است: تونل‌هایی که توسط فرماندهان استفاده می‌شوند و تونل‌هایی که توسط فعالان استفاده می‌شوند. تونل‌های فرماندهان عمیق‌تر و راحت‌تر هستند و به فرد اجازه می‌دهد مدت طولانی‌تری در آن بماند، در حالی که تونل‌های دیگر کم‌عمق‌تر هستند.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که ارتش اسرائیل کامپیوترهای مورد استفاده فعالان حماس را که مسئول ساخت تونل برای یافتن معابر زیرزمینی بودند مورد بررسی قرار داد و اشاره کرد که برخی اسناد کشف شده در جنگ نیز اهمیت آنها را ثابت می‌کند

در یک نمونه، سربازان اسرائیلی نقشه تونل‌های بیت حانون، شهری در شمال غزه را پیدا کردند و از آن برای یافتن و تخریب تونل‌ها استفاده کردند. حتی با این اطلاعات میدانی نبرد، جنگ غزه در اطراف تونل‌ها طاقت فرسا بود.

یک سرباز که به دلایل ایمنی به شرط ناشناس ماندن با روزنامه صحبت کرد، گفت که وی بر تخریب حدود 50 تونل در بیت حانون نظارت داشته است. وی افزود که همه آنها پنهان بودند. این سرباز که یک افسر مهندس رزمی است، گفت که واحد او بمب‌هایی را که در دیوارها پنهان شده بود و یک وسیله انفجاری بزرگ برای انفجار از راه دور نصب شده بود را کشف کردند. وی افزود اگر این دستگاه منفجر می‌شد، مستقیماً افراد داخل و خارج از تونل را می‌کشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه تخریب تونل‌ها کار ساده‌ای نیست، بر لزوم بررسی این موضوع تاکید کرد که هیچ گروگانی در تونل‌ها وجود ندارد و نه فقط آن‌ها را تخریب کنیم، بلکه آنها را غیرقابل تعمیر کنیم. گفتنی است که تلاش‌های اخیر اسرائیل برای تخریب این تونل‌ها با پر کردن آب دریا به آن‌ها ناکام ماند.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/military/Article-1068431

→ خواندن مطلب قبلی

شرکتی نفتی شل تردد از دریای سرخ را متوقف کرد

خواندن مطلب بعدی ←

کمبود تجهیزات نجات سربازان رژیم صهیونیستی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *