۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دادستان سوئیس: شکایت از هرتزوگ به جرم جنایت علیه بشریت

شکایتی با قید «جنایت علیه بشریت» از هرتزوگ، رئیس رژیم موقت صهیونیستی در سوئیس ثبت شد.

روز جمعه، دادستانی سوئیس اعلام کرد که شکایت جنایی علیه اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ اسرائیل، در جریان شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ، به دلیل ارتکاب جنایات جنگی اسرائیل در غزه، ثبت شده است.

دفتر دادستانی سوئیس با بیان اینکه شکایات جنایی طبق روال تعیین شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: ارتباطاتی با وزارت امور خارجه سوئیس برای بحث در مورد مصونیتی که هرتزوگ ممکن است از آن برخوردار شود، برقرار خواهد شد.

شبکه 12 عبری گزارش داد که این دفتر قصد ندارد جزئیاتی در مورد اینکه چه کسی شکایت را علیه هرتزوگ ثبت کرده است، فاش کند. همچنین نه دولت اسرائیل و نه سخنگوی وزارت خارجه به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند. اما در بیانیه‌ای با عنوان «پیگرد علیه جنایات علیه بشریت» که گمان می‌رود از سوی افراد پشت این شکایت صادر شده باشد، آمده است که برخی از افراد ناشناس از طریق دادستان‌های فدرال و مقامات قضایی در بازل، برن و زوریخ اتهاماتی را مطرح کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که شاکیان خواستار تعقیب کیفری به موازات پرونده تشکیل شده توسط آفریقای جنوبی در دادگاه بین المللی لاهه هستند که اسرائیل را به ارتکاب نسل کشی در جریان جنگ خود علیه غزه متهم می‌کند.

در این بیانیه با اشاره به موضوع مصونیت، اشاره شده که امکان لغو آن «در شرایط خاص» از جمله در موارد مشکوک به جنایت علیه بشریت که «شرایط موجود در این مورد» است، وجود دارد.

شبکه 12 عبری بدون اشاره به امکان لغو، مدعی شد که هرتزوگ از مصونیت کامل برخوردار است.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-politics/2024_q1/Article-f3d7ffac3b12d81027.htm

→ خواندن مطلب قبلی

گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل بعد از 28 روز

خواندن مطلب بعدی ←

تظاهرات خانواده گروگان‌ها در مقابل خانه نتانیاهو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *