۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هشدار سرلشکر اسحاق باریک: اگر با حماس به توافق نرسیم، تلفات بیشتری خواهیم داشت

اسحاق باریک در مصاحبه با شبکه 12 عبری گفت: امروز شکست حماس دشوار است و کار درست، توافق با حماس است.

سرلشکر اسحاق باریک، یکی از بزرگترین منتقدان ارتش اسرائیل عصر دیروز (جمعه) با انتقاد از رهبران جنگ گفت: بگویید چگونه می‌خواهید در جنگ پیروز شوید، و اگر متوجه شدید که به روش فعلی ممکن نیست، بپذیرید و روش را تغییر دهید.

بر اساس تحلیل باریک، اسرائیل امروز در نقطه حساسی از نبرد در غزه قرار دارد، ساکنان غزه در اردوگاه‌های آوارگان در رفح جمع شده‌اند، جایی که هزاران تن از اعضای حماس که سوخت، غذا و تونل‌ها را کنترل می‌کنند نیز در آن تردد می‌کنند. همچنین صدها کیلومتر تونل همچنان فعال و عبور از مصر به غزه آزاد است.

باریک پیش بینی کرد: اگر بخواهیم وارد اردوگاه‌های رفح شویم کشتار دسته جمعی در آنجا رخ خواهد داد. ایالات متحده به ما اجازه چنین کاری را نخواهد داد و مصری‌ها با ساختن دیوار حائل مخالفند بنابراین، هیچ راه حلی برای این وجود ندارد و این یک پیروزی برای حماس است و اگر به چنین توافقی دست یابیم، شرایط بسیار سخت‌تری خواهیم داشت.

باریک گفت: امروز سرنگونی حماس بسیار دشوارتر است. برای آزادی آنها با حماس به توافق برسیم، بازگرداندن ربوده‌شدگان آسان‌تر است.

به گفته وی، این توافق باید شامل خروج نیروهای ارتش اسرائیل از نوار غزه باشد. وی افزود: به هر حال به مرزهای اسرائیل برمی‌گردیم زیرا نیروی کافی نداریم. حتی اگر بخواهیم در شمال بجنگیم باید آنها را از غزه بیرون بیاوریم.

باریک تصریح کرد که اگر به چنین توافقی نرسیم، شرایط بسیار دشوارتری خواهیم داشت. باخت‌های بیشتر، هرج و مرج و ترس بسیاری به وجود می‌آید. همه به این دلیل است که شما (رهبران) می‌خواستید بدون اینکه بگویید چگونه برنده می‌شوید، پیروز شوید.

باریک خطاب به نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع یوآو گالانت گفت: شما هر دو روز یک بار اعلام می‌کنید که ما حماس را نابود می‌کنیم و ربوده شدگان را برمی گردانیم، به من بگویید که چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ من به اظهارات نتانیاهو و دیگران گوش می‌دهم و بسیار آشفته هستم. همه مسئول این شکست بزرگ هستند.

باریک در خصوص ملاقات‌های خود در طول جنگ با نتانیاهو گفت، من به او گفتم که نباید همزمان با حزب الله وارد جنگ شویم زیرا ارتش اسرائیل برای این کار آماده نیست و ارتش قدرت کافی برای رویارویی با حزب الله را ندارد.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-military/2024_q1/Article-8940d4073c22d81027.htm?partner=lobby

→ خواندن مطلب قبلی

تظاهرات خانواده گروگان‌ها در مقابل خانه نتانیاهو

خواندن مطلب بعدی ←

صدوششمین روز جنگ / ادامه بمباران و درگیری در خان یونس و جبالیا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *